Citat:
Jag tror du missuppfattade vad jag menade. Jag pratade om de reviderade uttalandena. Det finns ett inlägg i tråden där dessa räknas upp. Och de är många. Det är som att de högst upp spelar ett dataspel där man om och om igen kan starta om en nivå om man misslyckas med den. Verkligheten fungerar inte så.
De som har makten påverkas inte på samma sätt. De har alltid en trygg månadsinkomst för deras jobb hotas inte, de behöver inte bli hostade på i en trång buss för de åker bil eller taxi, de behöver inte göra ärenden i ett köpcentrum samtidigt som potentiella smittspridare för de har assistenter som gör sånt åt dem. Och de kan åka på påsklovsresor som socialministern ska göra för att träffa familjen, samtidigt som de säger åt alla andra att stanna hemma och inte åka till sin familj.
Därför kan de kläcka ut sig saker som att de är fullständigt trygga (har hört detta uttryck ofta på sista tiden) om att vården ska klara detta med skyddsutrustning och andra floskler medan de som har patientkontakt får klä sig i regnrock för att skydda sig.
Just personliga upplevelser är väl orsaken till att många börjat engagera sig politiskt. Att man upprört sig över vården, skolan, brottsbekämpningen, skolan, företagslivet etc och velat förändra det. Dessvärre finns det politiska broilers utan någon personlig erfarenhet av att ett jobb utanför politiken och utan tillgång till ett hjärt annat än för sånt som gynnar de själva. Och de tar sig ofta till toppen, så du kan vara trygg om sin sin typ av politiker alltid kommer att finnas. Men just den personliga erfarenheten är en av de stora orsakerna till att ett politiskt engagemang.
Just den personliga erfarenheten saknar jag i toppskiktet som leder denna kris. Den finns bland sjukvårdpersonal. Den finns bland forskare som tidigare varnat för den här typen av scenario efter att ha studerat andra utbrott. Och det finns definitivt dagligen bland gemene man. Men ju högre upp i leden man kommer desto mindre personlig erfarenhet och desto mer skyddad verkstad. Och då kläcker man ut sig saker som man har noll koll om och måste hela tiden revidera för man lever i en alternativ verklighet.