2020-04-03, 10:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Alla ledare ska ha ett objektivt förhållningssätt. Om det ska blandas in känslor och personliga upplevelser så bör personen snabbt förpassas från ledande ställning.

Jag tror du missuppfattade vad jag menade. Jag pratade om de reviderade uttalandena. Det finns ett inlägg i tråden där dessa räknas upp. Och de är många. Det är som att de högst upp spelar ett dataspel där man om och om igen kan starta om en nivå om man misslyckas med den. Verkligheten fungerar inte så.

De som har makten påverkas inte på samma sätt. De har alltid en trygg månadsinkomst för deras jobb hotas inte, de behöver inte bli hostade på i en trång buss för de åker bil eller taxi, de behöver inte göra ärenden i ett köpcentrum samtidigt som potentiella smittspridare för de har assistenter som gör sånt åt dem. Och de kan åka på påsklovsresor som socialministern ska göra för att träffa familjen, samtidigt som de säger åt alla andra att stanna hemma och inte åka till sin familj.

Därför kan de kläcka ut sig saker som att de är fullständigt trygga (har hört detta uttryck ofta på sista tiden) om att vården ska klara detta med skyddsutrustning och andra floskler medan de som har patientkontakt får klä sig i regnrock för att skydda sig.

Just personliga upplevelser är väl orsaken till att många börjat engagera sig politiskt. Att man upprört sig över vården, skolan, brottsbekämpningen, skolan, företagslivet etc och velat förändra det. Dessvärre finns det politiska broilers utan någon personlig erfarenhet av att ett jobb utanför politiken och utan tillgång till ett hjärt annat än för sånt som gynnar de själva. Och de tar sig ofta till toppen, så du kan vara trygg om sin sin typ av politiker alltid kommer att finnas. Men just den personliga erfarenheten är en av de stora orsakerna till att ett politiskt engagemang.

Just den personliga erfarenheten saknar jag i toppskiktet som leder denna kris. Den finns bland sjukvårdpersonal. Den finns bland forskare som tidigare varnat för den här typen av scenario efter att ha studerat andra utbrott. Och det finns definitivt dagligen bland gemene man. Men ju högre upp i leden man kommer desto mindre personlig erfarenhet och desto mer skyddad verkstad. Och då kläcker man ut sig saker som man har noll koll om och måste hela tiden revidera för man lever i en alternativ verklighet.
Citera
2020-04-03, 10:42
Medlem
mr.demons avatar
Hur många har dött i Stockholm i natt?
Citera
2020-04-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Stort tack!

Känner du till nån bra sida med USAs åldergrupper nya fall och döda? Med etniciteter uppdelade i grupper? Jänkare brukar vara besatta av statistik men jag har inte hittat någon vettig amerikansk sida.

Jag använder extremt många källor för att sammanställa dessa kartor, långt fler än de som till exempel worldometers direktlänkar till. I alla dessa källor finns det ju ofta mer information än just det jag letar efter. Men då det tar runt 6 timmar att uppdatera kartorna är jag inte så ivrig att läsa all annan statistik

När det gäller USA tar jag faktiskt talen direkt från worldometers då de ändå har USA indelat i stater där och jag upplever de sällan anger fel för just USA. Så jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig.
Citera
2020-04-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kulmen nås om ett par veckor.

Enligt Tegnell !
Några månader är förmodligen mer realistiskt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja istället för att bo med kanske 20 och andra bor föräldern med dig och din partner kanske?
Ja! Den italienska modellen! Utmärkt idé.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Definitivt, med Tegnell vid ratten så slipper vid iallafall använda bilbältet, för dem har han klippt bort.

Och ingen styr heller under påsken eftersom alla sprider sig runt om i Sverige och ska ha ledigt.

Men rekommendationerna gäller ju inte alla, speciellt inte beslutsfattarna.
Citera
2020-04-03, 10:44
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Skit i att läs dem då och framförallt skit i att kommentera, bara massa dynga du skriver!
Fattar du verkligen inte att vi inte har den kapaciteten!?
Att den håller på att byggas upp i detta nu.

Och vems fel är det? 11500 respiratorer på 90¬talet har blivit 500 kvar idag. Resten kastades. Med bibehållen skattenivå.

MSB har visat sig vara en kalleanka myndighet som samordnar samordnare att göra ingenting. Men betalt ska de ha.

Nu är katastrofen här i form av ett virus och de vanliga ursäkterna repeteras konstant.
Citera
2020-04-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Meningslös lista egentligen. Du jämför tex Jönköping lån med 360 000 med staten New York som har drygt 20 000 000 invånare där det är en blandning av storstad och landsbygd.
Jag har svårt att förstå vilket poäng du provar att framföra egentligen.

Den visar ju antal döda per miljon invånare. Det är upp till dig att anse att det är meningslöst. Många vill nog inte hålla med dig.

Om du tycker det är viktigare med totalt antal döda, finns ju denna information lättare att hitta.
Citera
2020-04-03, 10:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag ser fram emot en framtid där saker faktiskt kan vara slut i butiken. Det är helt sjukt att ALLT ALLTID ska finnas i butikerna.

Fast nu har vi ju byggt upp ett samhälle sedan 1900-talet som bygger på att få producerar och desto fler konsumerar. Tror att vi behöver butiker fulla med mat.
Men eftersom du gillar tomma butiker - är du bonde och kan producera allt du behöver för dig och din familj i matväg?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror du missuppfattade vad jag menade. Jag pratade om de reviderade uttalandena. Det finns ett inlägg i tråden där dessa räknas upp. Och de är många. Det är som att de högst upp spelar ett dataspel där man om och om igen kan starta om en nivå om man misslyckas med den. Verkligheten fungerar inte så.

De som har makten påverkas inte på samma sätt. De har alltid en trygg månadsinkomst för deras jobb hotas inte, de behöver inte bli hostade på i en trång buss för de åker bil eller taxi, de behöver inte göra ärenden i ett köpcentrum samtidigt som potentiella smittspridare för de har assistenter som gör sånt åt dem. Och de kan åka på påsklovsresor som socialministern ska göra för att träffa familjen, samtidigt som de säger åt alla andra att stanna hemma och inte åka till sin familj.

Därför kan de kläcka ut sig saker som att de är fullständigt trygga (har hört detta uttryck ofta på sista tiden) om att vården ska klara detta med skyddsutrustning och andra floskler medan de som har patientkontakt får klä sig i regnrock för att skydda sig.

Just personliga upplevelser är väl orsaken till att många börjat engagera sig politiskt. Att man upprört sig över vården, skolan, brottsbekämpningen, skolan, företagslivet etc och velat förändra det. Dessvärre finns det politiska broilers utan någon personlig erfarenhet av att ett jobb utanför politiken och utan tillgång till ett hjärt annat än för sånt som gynnar de själva. Och de tar sig ofta till toppen, så du kan vara trygg om sin sin typ av politiker alltid kommer att finnas. Men just den personliga erfarenheten är en av de stora orsakerna till att ett politiskt engagemang.

Just den personliga erfarenheten saknar jag i toppskiktet som leder denna kris. Den finns bland sjukvårdpersonal. Den finns bland forskare som tidigare varnat för den här typen av scenario efter att ha studerat andra utbrott. Och det finns definitivt dagligen bland gemene man. Men ju högre upp i leden man kommer desto mindre personlig erfarenhet och desto mer skyddad verkstad. Och då kläcker man ut sig saker som man har noll koll om och måste hela tiden revidera för man lever i en alternativ verklighet.

Nej, jag missuppfattade inte. Jag tycker dock inte att det läge som råder är en särskilt bra mätare på politikers teknokratiska utgångspunkt. Den visar sig tydligare i andra sammanhang. Det här är ingen lätt situation för vad man än gör blir det fel.

Att politikerna skulle bli bättre i steget för att de eller någon närstående smittas eller dör tror jag inte på.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Dagens nyheters chefredaktör Peter Wolodarski och epidemiologen dr Emma Frans är två personer som varit huvudperson under den första fasen av Sveriges coronaepidemi. Wolodarski genom att han tydligt tagit ställning för att Sverige agerar för lamt och att önskar att Sverige stänger ned. Emma Frans, för att hon uppmanat till att lyssna på myndigheter och behålla ödmjukhet för att det finns få enkla lösningar.
https://emanuelkarlsten.se/04/peter-wolodarski-och-emma-frans-i-twitter-debatt-om-sveriges-hantering-av-corona/

Vem av dessa två har rätt eller fel..?

Trodde aldrig jag skulle hålla med DN. Men även en blind höna hittar ibland ett korn.
Citera
2020-04-03, 10:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det intressanta är att man gjorde en delvis hemligstämplad rapport över beredskapen vid en epidemi i det svenska samhället och den måste ju ha visat hur allt var med utrustningar, lager och sjukvårdsplatser. Efter detta skulle de ha fattat att Sverige behövde en väldigt långsam smittspridning och därmed infört restriktioner för besökare till Sverige via flyg eller hemmakarantän för hemkommande svenskar. Man hade till och med data på en smittad kvinna från Jönköping som behövde fem veckor på sig för att bli frisk. Fem veckors vård tid för en person är inte svensk sjukvård gjord för. Jag gjorde en trippel bypass för några år sedan och jag slängdes ut från sjukhuset efter tre dagar.
Istället gjorde politiker och myndigheter helt tvärt om i frågan.
Undrar om Italiens, Spaniens och Sveriges statsepidemiologer har gått på samma vidarutbildning?
FHM har helt tydligt räknat fel.
De siffror DN publicerade är tydligt baserade på en feltolkning av andra länders statistik.

Alternativt gjorde FHM fel när de konfirmerade DNs tolkning av FHMs prognos, men då blir dagens agerande från FHM obegripligt.

Kanske Anders T fick ett aha-
moment när frågan om svenska beräkningar VS brittiska ställdes på PK av en brittisk journalist.

FHM menar enligt DN att 1% av de smittade kommer söka upp sjukvården. Av dessa kommer 5% behöva intensivvård. Då går det ju ihop, så att säga...
Isf kanske 50.000 kommer att söka vård, och 2500 behöva intensivvård. Detta då tänkt under lång tid och som en första våg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in