Citat:
Ursprungligen postat av
petnomi
Jag har idag träffat min läkare och jag passade på att fråga honom om C19 är luftburet eller inte.
Han förklarade att när en smittad person hostar eller nyser så stannar en stor del av smittan i luften.
Trots att smittan är en sk droppsmitta så kan den finnas kvar i luften i upp till 3 timmar, är det sant frågade jag?, och svaret blev att han inte visste om det stämde, men han sa att smittan kunde vara i luften efter hosta el nysning i 15 min enligt hans kunskap.
Så man säga att smittan är aerosol var hans svar.
Han rekommenderade mig att vaccinera mig mot bakteriell lunginflammation eftersom jag tillhör en riskgrupp, samtidigt sa han att detta var något alla borde tänka över att göra pga att viruset angriper lungorna. En del av patienterna utvecklar och blir svårt sjuka i lunginflammation.
Jag ställde frågan om att vaccinera mig mot blodförgiftning (sepsis) skulle vara bra?
Han sa att jag skulle börja med en vaccination mot bakteriell lunginflammation för att därefter vaccinera mig mot blodförgiftning(sepsis) någon vecka senare, han sa att vaccinera sig mot blodinfektion sannolikt kunde ha en viss påverkan på viruset som vid sepsis angriper kroppens organ.
Det var alltså inte onödigt utan en av få saker man kan göra för att försvåra viruset angrepp på kroppens organ i samband med en smitta av C19 enligt honom.
Detta var det jag fick reda på idag, jag kan inte uppge hans namn eller inom vilket område han arbetar, så någon källhänvisning kan jag inte lämna.
Men jag vill dela med mig av vad han sa för att det är information som kan vara av intresse?.
Ok, en sak kan vi vara säkra på.
Det finns INGEN i världen som med säkerhet kan säga exakt hur man smittas.
Kan det var aerosol? Jo, nej, äh, ja, jo, kanske.
Kan det vara när nån hostar och viruset blir kvar i luften? Hur länge i så fall?
Jo, mjo, nä, ja, nej, aa, kasnke.
Och så vidare.
Vad betyder det här? Det betyder att risken att smittas är väldigt stor.
Om man vill ta det säkra för det osäkra, då ska man t o m vara rädd att man kan bli smittad för att viruset finns i liften.
Vad är kontenta av allt det här?
Jo, om man vill vara 99% säker på att inte smittas då får man stänga in sig hemma.
Gå ut med handskar. Med munskydd. Med glasögon. Hålla flera meters avstånd från andra människor.
Så är det.
Med det sagt, finns det en väldigt självklar resonemang som även barn på lågstadiet förstår.
Vill man skydda en befolkning och se till att så få som möjligt inte smittas då får man stänga in dem. Det finns inget annat sätt. Allt annat är bara skitsnack.
Att säga att man själv ska ta ansvar håller inte för 5 öre. Jag kan ta ansvar. Men hur vet jag att resten av befolkningen tar samma ansvar som jag? Hur? Hur? Hur?
Ska staten betala skadestånd ifall jag blivit smittad för att nån annan inte tagit sitt ansvar?
Är det det jag får av staten efter att jag betalat flera miljoner kronor i skatt varje år?
Lämna detta land ni som kan.