2020-04-03, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
God morgon
Här är dagens nya morgonkartor. De är avsedda att representera tidig någon stans runt morgonen europeisk tid.

Jättekul att du engagerar dig, bra jobbat!
Skulle du kunna lägga ut det här på en hemsida så man kan zooma, klicka för att se sifrrar, och framförallt - dela till andra. Hemgjord färgläggning i paint i all ära..
Citera
2020-04-03, 10:48
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vad baserar du det på ?
Senast var det en herre i morgonstudion, SVT1, som var av den uppfattningen. Tror det var Johan von Schreeb, professor på KI.
Citera
2020-04-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag har idag träffat min läkare och jag passade på att fråga honom om C19 är luftburet eller inte.
Han förklarade att när en smittad person hostar eller nyser så stannar en stor del av smittan i luften.
Trots att smittan är en sk droppsmitta så kan den finnas kvar i luften i upp till 3 timmar, är det sant frågade jag?, och svaret blev att han inte visste om det stämde, men han sa att smittan kunde vara i luften efter hosta el nysning i 15 min enligt hans kunskap.
Så man säga att smittan är aerosol var hans svar.

Han rekommenderade mig att vaccinera mig mot bakteriell lunginflammation eftersom jag tillhör en riskgrupp, samtidigt sa han att detta var något alla borde tänka över att göra pga att viruset angriper lungorna. En del av patienterna utvecklar och blir svårt sjuka i lunginflammation.

Jag ställde frågan om att vaccinera mig mot blodförgiftning (sepsis) skulle vara bra?
Han sa att jag skulle börja med en vaccination mot bakteriell lunginflammation för att därefter vaccinera mig mot blodförgiftning(sepsis) någon vecka senare, han sa att vaccinera sig mot blodinfektion sannolikt kunde ha en viss påverkan på viruset som vid sepsis angriper kroppens organ.
Det var alltså inte onödigt utan en av få saker man kan göra för att försvåra viruset angrepp på kroppens organ i samband med en smitta av C19 enligt honom.

Detta var det jag fick reda på idag, jag kan inte uppge hans namn eller inom vilket område han arbetar, så någon källhänvisning kan jag inte lämna.
Men jag vill dela med mig av vad han sa för att det är information som kan vara av intresse?.

Kanske ska kolla ifall det är en riktig läkare du går till eller om han kan kolla om du inte lider av BS
Citera
2020-04-03, 10:50
Medlem
sannes avatar
2020-04-02 kl 16:18

Antal vårdtillfällen: 549
Antal patienter: 445

2020-04-03 kl 09:02

Antal vårdtillfällen: 568
Antal patienter: 461

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Man får hoppas så många som möjligt tagit sig ut ur respiratorn. 21 åringen verkar ligga kvar. Börjar nog nå taket snart.

Edit, har korrigerat inlägget, hade skrivit fel datum över fel rad. Nu rätt.
Senast redigerad av sanne 2020-04-03 kl. 11:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Miljontals skyddsmasker stoppas i Frankrike
Fyra miljoner skyddsmasker som det svenska företaget Mölnlycke importerat från Kina har stoppats i Frankrike.
– Det är extremt störande. Ingenting av det vi skickar in i Frankrike kan vi skicka ut ur landet, säger Mölnlyckes vd Richard Twomey till Sveriges Radio Ekot.
En del av maskerna, som stoppades den 5 mars, skulle vidare till Italien och Spanien där coronaviruset har fått stor spridning. Men Frankrike införde bara ett par dagar tidigare en regel om att landet har rätt att beslagta produkter inom landets gränser som kan användas i kampen mot coronaviruset.
"Det är dock inte bara i Frankrike som olika typer av restriktioner införs, detta sker tyvärr i väldigt många av de länder som vi är aktiva i. Detta gör det allt svårare att återgå till en välfungerande produktion och distribution av viktig medicinsk utrustning i Europa", skriver Mölnlyckes kommunikationschef Jenny Johansson i ett mejl till Svenska Dagbladet.
Hon uppger att företaget kommunicerar med beslutsfattare i många länder om situationen.
TT

https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/

Ja då kanske du håller med om att det kunde vara idé att använda flyget istället för att hamna i denna soppan -som var förutsägar?

Nåt jävla Hercules plan måste väl gå att veva igång?
EU verkar vara bra på att bestämma krökningen på en gurka men är upoenbarligen inget att hålla i handen när det blåser. Tror tyskarna uppför sig på samma sätt. Något att fundera på när man ska återuppbygga någon slags krisberedskap, räkna inte med EU-länderna.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Vaccinera mot sepsis? Den var ny....

Du skall nog byta läkare.
Det hette Pneumokockvaccin som han sa att jag skulle ta senare, varför skall jag byta läkare?
Citera
2020-04-03, 10:52
Medlem
EU visar sitt rätta ansikte. Går bra så länge det går bra.

"Miljontals ansiktsmasker från Mölnlycke har beslagtagits av Frankrike. Regeringen ser allvarligt på händelsen och säger till SvD att man förväntar sig att Frankrike ”snarast” lämnar tillbaka produkterna."
Källa: SvD
Citera
2020-04-03, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Skit i att läs dem då och framförallt skit i att kommentera, bara massa dynga du skriver!
Fattar du verkligen inte att vi inte har den kapaciteten!?
Att den håller på att byggas upp i detta nu.

Det handlar inte om kapacitet.

Det handlar om proaktivt beteende.
Citera
2020-04-03, 10:53
Bannlyst
Citat:
Jag har idag träffat min läkare och jag passade på att fråga honom om C19 är luftburet eller inte.
Han förklarade att när en smittad person hostar eller nyser så stannar en stor del av smittan i luften.
Trots att smittan är en sk droppsmitta så kan den finnas kvar i luften i upp till 3 timmar, är det sant frågade jag?, och svaret blev att han inte visste om det stämde, men han sa att smittan kunde vara i luften efter hosta el nysning i 15 min enligt hans kunskap.
Så man säga att smittan är aerosol var hans svar.

Han rekommenderade mig att vaccinera mig mot bakteriell lunginflammation eftersom jag tillhör en riskgrupp, samtidigt sa han att detta var något alla borde tänka över att göra pga att viruset angriper lungorna. En del av patienterna utvecklar och blir svårt sjuka i lunginflammation.

Jag ställde frågan om att vaccinera mig mot blodförgiftning (sepsis) skulle vara bra?
Han sa att jag skulle börja med en vaccination mot bakteriell lunginflammation för att därefter vaccinera mig mot blodförgiftning(sepsis) någon vecka senare, han sa att vaccinera sig mot blodinfektion sannolikt kunde ha en viss påverkan på viruset som vid sepsis angriper kroppens organ.
Det var alltså inte onödigt utan en av få saker man kan göra för att försvåra viruset angrepp på kroppens organ i samband med en smitta av C19 enligt honom.

Detta var det jag fick reda på idag, jag kan inte uppge hans namn eller inom vilket område han arbetar, så någon källhänvisning kan jag inte lämna.
Men jag vill dela med mig av vad han sa för att det är information som kan vara av intresse?.

Ok, en sak kan vi vara säkra på.
Det finns INGEN i världen som med säkerhet kan säga exakt hur man smittas.
Kan det var aerosol? Jo, nej, äh, ja, jo, kanske.
Kan det vara när nån hostar och viruset blir kvar i luften? Hur länge i så fall?
Jo, mjo, nä, ja, nej, aa, kasnke.
Och så vidare.

Vad betyder det här? Det betyder att risken att smittas är väldigt stor.
Om man vill ta det säkra för det osäkra, då ska man t o m vara rädd att man kan bli smittad för att viruset finns i liften.

Vad är kontenta av allt det här?
Jo, om man vill vara 99% säker på att inte smittas då får man stänga in sig hemma.
Gå ut med handskar. Med munskydd. Med glasögon. Hålla flera meters avstånd från andra människor.

Så är det.

Med det sagt, finns det en väldigt självklar resonemang som även barn på lågstadiet förstår.
Vill man skydda en befolkning och se till att så få som möjligt inte smittas då får man stänga in dem. Det finns inget annat sätt. Allt annat är bara skitsnack.

Att säga att man själv ska ta ansvar håller inte för 5 öre. Jag kan ta ansvar. Men hur vet jag att resten av befolkningen tar samma ansvar som jag? Hur? Hur? Hur?
Ska staten betala skadestånd ifall jag blivit smittad för att nån annan inte tagit sitt ansvar?
Är det det jag får av staten efter att jag betalat flera miljoner kronor i skatt varje år?

Lämna detta land ni som kan.
Citera
2020-04-03, 10:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Verkar vara en riktig maffiaorganisation.

https://youtu.be/UlCYFh8U2xM

😂
Jag hade gärna försökt lyssna på kritik av WHO men du dunkar ju in ett klipp från Taiwan som förutom kritik av WHO även kritiserar Kina. Taiwan och Kina är ju ärkefiender så det finns skäl att tro att det är kraftig bias i Taiwans rapportering om Kina.

Det går bort. Om du kommer med kritik av WHO som har en betydligt mer neutral avsändare samt är relevant för tråden så ska jag lyssna/läsa.
Citera
Medlem
Citat:
Det hette Pneumokockvaccin som han sa att jag skulle ta senare, varför skall jag byta läkare?

För att pneumokockvaccinet bara skyddar mot pneumokocker, sepsis orsakas ofta av olika sorters streptokocker och stafylokocker.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Det är en väldigt liten del av deras totala export och hur den skadas av viruset.
Men jag måste tillägga att jag är ingen expert på kinas ekonomi!

Tror dock att Sverige sitter mest illa till med tanke på att turismen kommer att vara borta detta år samt mycket annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in