2020-04-03, 09:48
Medlem
Sverige har 18 gånger döda än Finland, 5 gånger smittade!
Citera
2020-04-03, 09:49
Medlem
santos_devilles avatar
Jag hoppas Sverige stänger gränsen om Danmark öppnar sin

https://www.expressen.se/kvallsposten/danmark-kan-oppnas-upp-men-planerna-kritiseras/

Alla politiker är i grund och botten populister och följer vad folket vill, nu vill danskarna öppna men experterna åter låta det vara stängt!
Citera
2020-04-03, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Känner flera som känner någon som dött

Känner två som har anhöriga som är på sjukhus just nu pga corona

Ungefärlig ålder?
Citera
2020-04-03, 09:50
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den här tråden har utvecklat sig till en genuin gnälltråd där samma postare postar samma sak om och om igen angående hur illa skött det är och hur duktiga virologer de själva är och vet vad som borde ha gjorts. Kom med något nytt för helvete i stället för att veva på som en skiva som hakat upp sig.

Det dog 5 miljoner i asiaten 1957-58 och inga samhällen stängdes och alla skolor var öppna och folket tog det för vad det var. Hur kan det ses så olika på något liknande då och nu? Ja det är väl de här satans sociala medierna där alla är sin egen självutnämnda expert.

Vet inte hur det såg ut under asiaten, men under spanska sjukan stängdes skolorna regelbundet.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Du kan ju inte posta källa att en enskild sjukdom orsakar 300 dödsoffer i Sverige varje dag.
Jag har aldrig påstått att 300 för av en enskild sjukdom. 300 dör varje dag av olika orsaker, mestadels ålder. Nu bölas det över 300 döda i Corona. Problem?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ungefärlig ålder?

De döda är 70+

De på sjukhus är 76 och 60+
Citera
Medlem
Döda per capita stiger rätt snabbt nu.

För att sätta det här i lite relation med våra grannländer:

- Danmark är som Sverige för ungefär två dygn sedan.

- Norge är som Sverige för en vecka sedan.

- Finland är som Sverige för en och en halv vecka sedan.

Så att säga att ”Norge har en tredjedel så många dödsfall per capita som Sverige” betyder ingenting just nu. De följer precis samma bana som Sverige, och ligger tidsmässigt hack i häl. Att det översätts till ganska stor skillnad i antal dödsfall är för att det ökar exponentiellt, som förväntat.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vet inte hur det såg ut under asiaten, men under spanska sjukan stängdes skolorna regelbundet.

Jag vet att ingenting var stängt.
Citera
2020-04-03, 09:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Det kan vara missvisande att enbart gå på IVA siffror. Det är en del som dör utanför IVA, både på andra avdelningar och på vårdhem.
De som tidigt dog i skutskär var på pallativ vård i vårdhem tex. De dök aldrig upp i ngt IVA register då de aldrig låg där och det aldrig var tal om att flytta dom då de ändå låg inne pallativt.

Ah, det visste jag inte. Då fungerar inte mitt sätt att tänka mao. Det var ju onekligen synd. Samtidigt tyder det på att många som dör är människor som antagligen skulle gå hädan ändå relativt snart.
Citera
2020-04-03, 09:52
Medlem
Haloumis avatar
"Patienter i Danmark som testats negativt för coronaviruset har sedan visat sig bära på smittan.

Flera medarbetare på en avdelning på sjukhuset i Holstebro, i västra Danmark, har nu smittats av patienterna, enligt Jyllands-Postens källor.

– Det är inget tvivel om att vi har stora utmaningar med de här falska negativa testen, säger cheföverläkaren Nikolai Hoffmann-Petersen, vid sjukhusenhet Väst där bland annat Holstebro ingår, till tidningen. (TT-Ritzau)"

Det här har jag varnat om i tråden. Man lär ha likande problem i USA där man testat ca 1,5 miljoner människor bara för pågående fall och inte antikroppar...
Citera
2020-04-03, 09:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Smickrande att du letar genom mina inlägg för att trycka på ordval. Den artikel jag läste stod det något i stil med alla döda från äldrevården. Men det har Reuters ändrat verkar det som. Vad tur du finns och påpekar det.
Kom igen nu, var lite intellektuellt hederlig och medge att det inte handlar om ordval. Så som du beskrev det var ju kraftigt fel. "Men det har Reuters ändrat verkar det som." Hahaha! Folk som inte kan medge fel... Du kanske borde jobba på FHM!?

Till dig och oss alla:
Pandemi pågår. Läget är extremt allvarligt. Skriv inte skit!
Citera
2020-04-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Sverige och många andra verkar fokusera på att få till ett antikroppstest, vilket i min åsikt är mkt bättre än att testa som USA gör.

Jag håller med. Ett ögonblicksbild ger inte så mycket, men om en som tillhör riskgruppen/arbetar inom vården får veta att hen bär antikroppar då lättar det ju oerhört när man slipper vara orolig för smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in