Citat:
Ursprungligen postat av
Milldue
Alla virus muterar. Får du corona virus av mig.. så kommer din kropp att få viruset att mutera en aning.
så när du smittar nästa person så är det med ett muterat virus jämför med det du fått av mig.
Detta händer hela tiden med virus..oftast väldigt små förändringar. Men då och då en lite större förändring som ger upphov till en ny gren som de man funnit på island. En del kan vara farligare eller mindre farliga än originalet. Denna muteringstakt kan också resultera i att viruset dör ut av sig självt vilket man tror hände med spanska sjukan och en del andra virusutbrott.
Ett virus hela existens bygger på dess förmåga att mutera och skapa varianter av sig självt helt utan plan då viruset inte är levande utan rent slumpartat styrt av dess bärares immunförsvar. Ett slags darwinism i mickroformat.
Självfallet, och jag gillar ditt uttryck "
ett slags darwinism i mickroformat". Jag har en vän som sa att han tycker att det är konstigt med ett virus som tar död på dess bärare som den behöver för att själv överleva och därför tror att den kommer att bli mildare. Egentligen kloka spekulationer men samtidigt undrar jag också hur medveten ett virus egentligen är och om den själv vet om att denne är en levande form när den aktiveras och fall den faktiskt bryr sig om överlevnad.
I det ursprungliga inläggen ville jag bara påpeka källkritik till skribenten och att denna bör dela med sig av källan. Att skriva att 44 mutanteringar har upptäckts i Island låter oroväckande när man inte har källan vilket bestod av Nyheter24 och Dailymails när jag gjorde en egen sökning och i dessa artiklar säger man även att forskningen inte är publicerad.
Men jag är med på det du säger.