2020-04-03, 09:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Fake. Troll.
Klassisk bemötande när argumenten tryter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Alla virus muterar. Får du corona virus av mig.. så kommer din kropp att få viruset att mutera en aning.
så när du smittar nästa person så är det med ett muterat virus jämför med det du fått av mig.
Detta händer hela tiden med virus..oftast väldigt små förändringar. Men då och då en lite större förändring som ger upphov till en ny gren som de man funnit på island. En del kan vara farligare eller mindre farliga än originalet. Denna muteringstakt kan också resultera i att viruset dör ut av sig självt vilket man tror hände med spanska sjukan och en del andra virusutbrott.

Ett virus hela existens bygger på dess förmåga att mutera och skapa varianter av sig självt helt utan plan då viruset inte är levande utan rent slumpartat styrt av dess bärares immunförsvar. Ett slags darwinism i mickroformat.

Självfallet, och jag gillar ditt uttryck "ett slags darwinism i mickroformat". Jag har en vän som sa att han tycker att det är konstigt med ett virus som tar död på dess bärare som den behöver för att själv överleva och därför tror att den kommer att bli mildare. Egentligen kloka spekulationer men samtidigt undrar jag också hur medveten ett virus egentligen är och om den själv vet om att denne är en levande form när den aktiveras och fall den faktiskt bryr sig om överlevnad.

I det ursprungliga inläggen ville jag bara påpeka källkritik till skribenten och att denna bör dela med sig av källan. Att skriva att 44 mutanteringar har upptäckts i Island låter oroväckande när man inte har källan vilket bestod av Nyheter24 och Dailymails när jag gjorde en egen sökning och i dessa artiklar säger man även att forskningen inte är publicerad.

Men jag är med på det du säger.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Den här tråden har utvecklat sig till en genuin gnälltråd där samma postare postar samma sak om och om igen angående hur illa skött det är och hur duktiga virologer de själva är och vet vad som borde ha gjorts. Kom med något nytt för helvete i stället för att veva på som en skiva som hakat upp sig.

Det dog 5 miljoner i asiaten 1957-58 och inga samhällen stängdes och alla skolor var öppna och folket tog det för vad det var. Hur kan det ses så olika på något liknande då och nu? Ja det är väl de här satans sociala medierna där alla är sin egen självutnämnda expert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Corona smittar inte på färjor?

Nä, bara på kryssningsfartyg och hangarfartyg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja de verkar ju i alla fall ha testkit för sin befolkning vilket inte går att säga om den svenska staten.

Blir intressant att se hur USA respektive Sverige tar sig igenom krisen
Citera
2020-04-03, 09:47
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fel igen av dig! Det är bara en delmängd av alla franska äldreboenden som inkluderats hittills. 2/3 av de 884 som rapporterades igår kommer från endast en region (varav frankrike har 13). Dvs det finns många fler dödsfall på franska äldreboenden som hittills ej rapporterats.

Läs själv Reuters och lär:

Jerome Salomon, head of the health authority, said the pandemic had by Thursday claimed the lives of 4,503 patients in hospitals, up 12% on the previous day’s 4,032. A provisional tally showed the coronavirus had killed a further 884 people in nursing homes and other care facilities, he added.

This makes for a total of 5,387 lives lost to coronavirus in France - an increase of 1,355 over Wednesday’s cumulative total - although data has not yet been collected from all of the country’s 7,400 nursing homes.

“We are in France confronting an exceptional epidemic with an unprecedented impact on public health,” Salomon told a news conference.

More than two thirds of all the known nursing home deaths have been registered in the Grand Est region, which abuts the border with Germany.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-france-toll/frances-coronavirus-death-toll-jumps-to-nearly-5400-as-nursing-homes-included-idUSKBN21K31I, igår

Smickrande att du letar genom mina inlägg för att trycka på ordval. Den artikel jag läste stod det något i stil med alla döda från äldrevården. Men det har Reuters ändrat verkar det som. Vad tur du finns och påpekar det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Klassisk bemötande när argumenten tryter.
Du kan ju inte posta källa att en enskild sjukdom orsakar 300 dödsoffer i Sverige varje dag.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pladd3r
Detta är en viktig fråga i dessa tider:

Känner du någon som har dött av corona? (Eller någon som känner någon som dött av corona.)
Eftersom endast 300 har dött så lär du inte få några svar här. Varför viktigt?
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Gotlandstrafiken stoppas inte, någon sosse är glad att stockholmarna avbokat sina resor dit. Har dom verkligen det? Jaja det lär väl visa sig
Citera
2020-04-03, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Ytlig bekants mormor har dött av Corona (på boende)

Känner flera som känner någon som dött

Känner två som har anhöriga som är på sjukhus just nu pga corona
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja de verkar ju i alla fall ha testkit för sin befolkning vilket inte går att säga om den svenska staten.

Sverige och många andra verkar fokusera på att få till ett antikroppstest, vilket i min åsikt är mkt bättre än att testa som USA gör.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pladd3r
Detta är en viktig fråga i dessa tider:

Känner du någon som har dött av corona? (Eller någon som känner någon som dött av corona.)

En väns mormor dog för ett par dagar sedan av corona. Men tror det hör hemma mer i tråden Vi som tror vi har Corona + vi som har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in