Citat:
Ursprungligen postat av
karlenn
Det ska fortfarande bli spännande att se när den här omtalade ''peaken'' kommer när det dör 500 personer per dag. En hel del experter här på forumet har ju yttrat sig om att denna peak redan ska ha kommit, hittills har man ju inte träffat ett enda rätt som jag ser det. Det här utesluter ju inte att det inte kommer hända, men sannolikheten talar väl emot.
Varför dör folk som flugor i Italien, Spanien och USA medan Sverige inte drar iväg? Vi bör ju ha haft viruset tillräckligt länge för att det ska ha skenat här också. Något bör ju Sverige rimligtvis göra rätt?
Men Sverige håller ju på att dra i väg just nu.
För bara 14 dagar sedan hade vi 16 döda, nu har vi över 300. Kurvan stiger i rask takt.
Vem som har förutspått 500 döda/dag vet jag inte, inget jag håller med om, av den enkla anledningen att vi bara har en befolkning på ca. 10 miljoner, jämfört med t.ex Italien som har 60 miljoner.
Självklart bör vi inte se sådana siffror här, men om man ser till folkmängd, om vi kommer upp till ca. 133 döda/dag, så motsvarar det ca. 800 döda/dag i Italien.
I den takt vi har nu så ser det ut som vi når den siffran redan under nästa helg.
Och i alla fall för mig, är ett dagligt dödstal på 100-150 personer en väldigt hög siffra för ett litet land som Sverige, men tyvärr tror jag vi är på väg dit med raska steg.
=(