2020-04-03, 08:02
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nu låter du som Tegnell,

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fo...ubationstiden/

När man inte vet, utgår man från "worst case" tills man vet mer, det kallas "försiktighetsprincipen".
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, ”försiktighetsprincipen” är inte applicerbar när motåtgärderna man sätter in är destruktiva för samhället och människors hälsa.

Du är inte 75 och bor på ett ålderdomshem va?
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Människor i riskgrupper dör mycket eftersom människor inte vill minska smittspridningen, troligen bla för att Sveriges regering och myndigheter ser det som bra att vi uppnår flockimmunitet och därför strävar efter det.
Och det är väldigt kontroversiellt, iallafall för alla de som blir svårt sjuka och dör, och för deras anhöriga.

Vaccin är något annat än att bli sjuk, och därför inte lika kontroversiellt. Men det bästa skyddet är förstås att hålla sig borta från smittoämnen och döda/förstöra dem. Och det går troligen om man bara vill!
Och då behöver man inte vaccin, som ju kan vara skadligt/farligt för hälsan också, speciellt om det stressas fram!
Och samma gäller mediciner!
Jag tror nog att människor i regel vill minska smittspridningen, men inte inser att denna sjukdom är djävulskt smittsam.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Man får immunitet efter alla infektioner! Frågan är bara vilken grad av immunitet, dvs risk att återinkallande. Ett skäl till återinsjuknande är att det inte är exakt samma virus man får andra gången, då virus kan ha ändrat sig o det kan finnas fler liknande stammar.
Finns tydligen exempel på de som tillfrisknat och avlidit efter att ha insjuknat igen.
Two strains of the new coronavirus are spreading around the world, according to an analysis of 103 cases. But the World Health Organization insists that “there is no evidence that the virus has been changing”.
https://www.newscientist.com/article/2236544-coronavirus-are-there-two-strains-and-is-one-more-deadly/#ixzz6IWhSQrll
Det islandske genetikfirma DeCode Genetics har sporet 40 mutationer af coronavirus på Island.
https://www.information.dk/indland/2020/03/forskere-sporet-40-mutationer-coronavirus-alene-paa-island
Citera
2020-04-03, 08:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag fattar inte heller. Det är säkert en äkta undersökning och inte fejk, folk är väl så dumma helt enkelt. Ökat förtroende för en regering som är helt handlingsförlamad och mumlar om ”det blir tufft nu”, ”det kommer att ta tid”, ”vi vill att man verkligen överväger om man ska resa i påsk”.

Jag tror att folk har ett så stort behov av en landsfader nu, att de tillskriver Löfven de egenskaperna bara för att det är han som ÄR statsministern, typ. Han är åtminstone man och i rätt ålder... och det finns ingen annan. Vissa projicerar även sin längtan efter en fadersgestalt som ska skydda dem på Tegnell... Ungefär som barn som älskar sina föräldrar, fast de blir vanvårdade och misshandlade.
Citera
2020-04-03, 08:05
Medlem
failgubbes avatar
Vad säger ni lockdown-förespråkare om att Wuhan och andra delar av Kina nu igen behöver gå in i karantän aka det vi har sagt hela tiden skulle hända. Karantän fungerar inte om smittan redan finns punkt.
Citera
2020-04-03, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det ska fortfarande bli spännande att se när den här omtalade ''peaken'' kommer när det dör 500 personer per dag. En hel del experter här på forumet har ju yttrat sig om att denna peak redan ska ha kommit, hittills har man ju inte träffat ett enda rätt som jag ser det. Det här utesluter ju inte att det inte kommer hända, men sannolikheten talar väl emot.

Varför dör folk som flugor i Italien, Spanien och USA medan Sverige inte drar iväg? Vi bör ju ha haft viruset tillräckligt länge för att det ska ha skenat här också. Något bör ju Sverige rimligtvis göra rätt?

Men Sverige håller ju på att dra i väg just nu.

För bara 14 dagar sedan hade vi 16 döda, nu har vi över 300. Kurvan stiger i rask takt.

Vem som har förutspått 500 döda/dag vet jag inte, inget jag håller med om, av den enkla anledningen att vi bara har en befolkning på ca. 10 miljoner, jämfört med t.ex Italien som har 60 miljoner.

Självklart bör vi inte se sådana siffror här, men om man ser till folkmängd, om vi kommer upp till ca. 133 döda/dag, så motsvarar det ca. 800 döda/dag i Italien.

I den takt vi har nu så ser det ut som vi når den siffran redan under nästa helg.

Och i alla fall för mig, är ett dagligt dödstal på 100-150 personer en väldigt hög siffra för ett litet land som Sverige, men tyvärr tror jag vi är på väg dit med raska steg.

=(
Senast redigerad av SuntSense 2020-04-03 kl. 08:13.
Citera
2020-04-03, 08:06
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Isolering för Wuhan igen...ett andra utbrott...
expressen.se

Börjar kännas som The never ending story detta. Hoppet är ett antiviralt läkemedel som fungerar. Tills dess är vi alla vind för våg.
Citera
2020-04-03, 08:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Vad säger ni lockdown-förespråkare om att Wuhan och andra delar av Kina nu igen behöver gå in i karantän aka det vi har sagt hela tiden skulle hända. Karantän fungerar inte om smittan redan finns punkt.
Kina har väl problemet att de mörkar siffror. Så det är säkert många många fler som är smittade än vad de påstår. De chansade väl med att öppna upp men så failade det.
Citera
2020-04-03, 08:07
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Nepal inte neapel

Nepal är ett land i Himalaya. Hinduer tillstor del. Ligger millan Kina i Norr och Indien i söder. Huvudstad Katmandu

Jag läste lite slarvigt
Citera
2020-04-03, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att folk har ett så stort behov av en landsfader nu. Vissa projicerar även sin längtan efter en fadersgestalt som ska skydda dem på Tegnell... .

Saxade lite fran inlagget har, det jag ville kommentera. Sa att det framgar.
Det kan ju forklara varfor urtvattade chinos o skrynklig Dressman troja e Tegnells 'good-to-go' kladesplagg i rampljuset framfor kameran. Det ser valdans sunkigt och oproffsigt ut, men lite sadar som 'mysfarbrorn' klar sig hemmavid for att skapa trivsel. O sa staller man Stefan med en ratt billig kostym framfor kameran sa kontrasterna blir tydliga vem som ar landsfader.
Senast redigerad av topofthemorning 2020-04-03 kl. 08:14.
Citera
2020-04-03, 08:09
Medlem
Ett nytt test har utvecklats och köpts in av Italien. Om detta test visar sig vara reliabelt skulle det kunna vara något att satsa på även för Sverige.

Det är ett test som påstås ge ett (säkert?!) svar inom 20 minuter.

Se länk och citat (översatt av Google).

https://iltirreno.gelocal.it/italia-mondo/cronaca/2020/04/02/news/coronavirus-arriva-un-test-rapidissimo-solo-20-minuti-1.38670254

Citat:
Satsen kommer att distribueras av Menarini: det kan vara av grundläggande betydelse för första mottagningsanläggningar och intensivvårdsavdelningar.

Turin. Ett snabbt testpaket anländer som kan diagnostisera Covid-19 på bara 20 minuter. Menarini i Florens kommer att distribuera det i Italien och andra länder på grundval av ett avtal tecknat med Credo Diagnostics Biomedical i Singapore. Redan CE-märkt, förklarar företaget, kan testet vara av grundläggande betydelse för första mottagningsanläggningar och intensivvård.

Testen kommer att utföras genom VitaPCR, en reaktionsteknologi baserad på den reaktiva kedjan Polymerase Chain Reaction (Pcr). Detta diagnostiska verktyg utvecklat av Credo Diagnostics Biomedical är designat för användning på "Point of Care", det vill säga nära behandlingsstället: det kännetecknas i själva verket av att det är litet i storlek (motsvarande en ordbok) och lätt att använda, som möjliggör omedelbar diagnos i sammanhang som första hjälpen och triagttält, men också flygplatser, hamnar, järnvägsstationer.
Citera
2020-04-03, 08:10
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Men Sverige håller ju på att dra i väg just nu.

För bara 14 dagar sedan hade vi 16 döda, nu har vi över 300. Kurvan stiger i rask takt.

Vem som har förutspått 500 döda/dag vet jag inte, inget jag håller med om, av den enkla anledningen att vi bara har en befolkning på ca. 10 miljoner, jämfört med t.ex Italien som har 60 miljoner.

Självklart bör vi inte se sådana siffror här, men om man ser till folkmängd, om vi kommer upp till ca. 133 döda/dag, så motsvarar det ca. 800 döda/dag i Italien.

Och i den takt vi har nu så ser det ut som via når den siffran redan under nästa helg.
Kollar man på siffrorna på de som vårdas akut talar dessa snarare för en kraftig minskning av döda i Sverige. Jag vet förstås inte hur väl dessa siffror stämmer men det är långt under 50 nya varje dag och alla dör ju dessutom inte. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många sjuka för att få upp antal döda mer. Om nu siffrorna för allvarligt sjuk stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in