2020-04-03, 04:15
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Precis. I det stora hela tycker jag Tegnell och FHM har skött sin uppgift ganska bra utifrån sina förkastliga förutsättningar med t.ex. närmast obefintliga beredskapslager. Med det sagt kommer det här landet förstås gå åt helvete nu.

Jag tror problemet till viss del bestod i att FHM tog fram modeller utifrån bristfällig data, och inte betonade osäkerheten i prognoserna tillräckligt mycket. Där kunde de ha agerat bättre. Om regeringen besatt någon kompetens eller förmåga till att fatta egna beslut beslut hade de rimligtvis sneglat mer på omvärlden parallellt med att lyssna på Tegnell. FHM kunde av naturliga skäl inte säga "men titta på Sydkorea, de verkar ju ha klarat det här bra, så nu bör vi följa deras exempel" eftersom de rimligtvis har saknat tydlig data för detta.

Skulden ligger således främst på regeringen som inte kan använda sina verktyg på rätt sätt.
Anledningen att man inte gjorde som Sydkorea är pga att man inte har resurser. Sverige är ett u-land som saknar struktur, ordning och reda.
Citera
2020-04-03, 04:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Nån som vet en bra sida med statistik på USAs åldergrupper nya fall och döda?
Det verkar som fler unga och medelålders män drabbats i USA än i Europa men jag kan inte hitta någon vettig sida. Dessutom verkar även afro-amerikaner vara något överrepresenterade, nån som sett en vettig sida med etniciteter uppdelade i grupper?
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-04-03 kl. 04:27.
Citera
2020-04-03, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok vad hade hjälpt då, om inte karantän, prover, snittspårning etc?

Jag är för så strikta åtgärder som möjligt, vilket också verkar vara den grundläggande inställningen i världens pandemi-bekämpning.

Håller inte med i om du säger emot det, då man kan se i andra länder och även i den beräkningen som postades här inne idag tidigare för EU, att de strängare åtgärderna beräknades ha räddat tusentals liv. Likaså var uträkningen som Trump fick antingen 100.000 döda (med strikta åtgärder) alt. 2 miljoner döda (helt utan åtgärder).

Jag litar tyvärr mer på det än ngn allmän åsikt från dig, sorry. Om du har ner trovördiga personer än t.ex. CDC som Trump pratar med så, visst...

Den här strategin (eller varianter av den) är naturligtvis det enda logiska BÅDE humanitärt OCH ekonomiskt:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

https://medium.com/@jacob.stedman/coronaviruset-hammaren-och-dansen-3ce2383ed4b3

Fråga vad de som opponerar sig mot dina argument anser om artiklarna. Inte detaljerna utan grundprincipen.
Citera
2020-04-03, 04:21
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Hahahaha kul signatur.

Hm skrev det på Facebook. Plockgodis och riskgrupper är inte en bra kombination.
Plockgodis är ett aber. Blir bakterier i ibland också..
Ser ofta människor, både vuxna och barn, stoppa ner händerna och plocka upp sura remmar, vill ha två i trasslet utav alla remmar tex
De kan ha hostat med handen för munnen, en reflex man har ibland, och stoppar sedan handen i plastlådan.
Viruset kan överleva i två dagar på plast tex.

Det behöver inte vara endast riskgrupper. Du kan bli smittad och smitta riskgrupper även du.
Jävla aber allt.
Citera
2020-04-03, 04:22
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Skärpning.
Inte fan är han själv ansvarig för detta. Skulle mer tippa på Löfven och co.
Tegnell är bara ett verktyg.

Håller med. Stör mig på honom varje dag en ny vinkling på nånting, han är bra på att påpeka att vi inte vet hur det hade varit ifall vi hade gjort på något annat sätt. Verkar gilla det där, bra jobb man kan aldrig ha fel.

Lågt att hålla på att hänga ut ändå, han är en del men inte grundorsaken tycker jag. Har hela tiden ansett att måste finnas någon bättre lämpad, läste på mer än vad han verkade kunna på en månad från Wuhan. Fast kanske inte finns någon bättre, vad heter hon Strandhäll som fortfarande svammlar om Eu-upphandlingen av materiel 2 månader senare. Socialstyrelsens chef skyller på regionerna senaste tiden. "dessa borde förberett sig bättre" samtidigt som matades dagligen med info om hur överdrivet allt var.

Dan Eliasson har inte setts till knappt en enda gång, men MSB hänvisade väl ändå bara till sekretess, "främmande makt" skulle ju kunna underskatta Sverige, på alla möjliga vis, rent materiellt om inte annat...sen OM man mot förmodan känner till något mer av större vikt än man säger så, visst finns det en paragraf att det är Ok att undanhålla civila nödvändig information så används den säkert men inte så troligt.
Citera
2020-04-03, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Den här strategin (eller varianter av den) är naturligtvis det enda logiska BÅDE humanitärt OCH ekonomiskt:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

https://medium.com/@jacob.stedman/coronaviruset-hammaren-och-dansen-3ce2383ed4b3

Fråga vad de som opponerar sig mot dina argument anser om artiklarna. Inte detaljerna utan grundprincipen.
En felaktighet som visas i dina länkar är ju kurvan för att inte göra någonting. Den ser inte ut så i verkligheten.
Citera
2020-04-03, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det som hjälper är vaccin. Innan det kommer kan alla som inte har immunitet smittas närsomhelst, även om de tidigare suttit isolerade ett halvår.

Ok vi får se men jag litar på Trumps forskares prognoser om åtgärder kontra icke-åtgärder, och vad det kan få för effekter på dödstal, att göra ingenting alls, gentemot att göra strikta åtgärder. Inte för att det är Trump, utan för att det finns rätt bra forskare i USA.

Men men, den som lever får se.
Citera
2020-04-03, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Tänk alla pengar som lagts på invandring av "humanitära skäl". Givetvis tydligt under en sådan här kris att en fattig arbetsrunderklass, var det huvudsakliga syftet. Varför kommer inte omedelbara resurser och åtgärder in för utsatta grupper, svagare och äldre? Eller till vården och kraftfulla verktyg för att bygga ut vården och klara situationen bättre än någon förväntat ras av allt?

Inte bara de äldre offras utan även sjukvårdspersonalen.

Återigen är ekonomin svaret. Pengarna behövs för att hjälpa kommuner och att upprätthålla visa efterfrågan.

Man ser till den stora majoriteten på bekostnad av vissa utsatta grupper som vårdpersonal och äldre.
Citera
2020-04-03, 04:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Fan sparka denna Anders Tegnell! Han har fel om allt! Fa van. Sparka honom redan. Det är vårt land som står på spel.
Citera
2020-04-03, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok vi får se men jag litar på Trumps forskares prognoser om åtgärder kontra icke-åtgärder, och vad det kan få för effekter på dödstal, att göra ingenting alls, gentemot att göra strikta åtgärder. Inte för att det är Trump, utan för att det finns rätt bra forskare i USA.

Men men, den som lever får se.
Naturligtvis ska man sätta in effektiva åtgärder för att flacka ner kurvan men kraftfulla åtgärder är inte nödvändigtvis de mest effektiva.
Citera
2020-04-03, 04:33
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Vår s k kvällspress lägger inte så hård press på myndigheterna eller är de bra på att glida i sidled från de uppenbara följdfrågorna.?

Östergötland där jag bor/torrhosta hade en intressant dag igår där det framkom att de ev kunde utföras 200 test per dag men väldigt vagt när hemmasittande medarbetare/återvänare till jobbet skulle bli aktuella för kontroller. 😖
Y
Pressen i Storbritannien är imponerad av runt 70 000 test per dag i Tyskland.... :
https://www.dailymail.co.uk/debate/article-8177807/Germany-100-000-Britain-8-000.html
Citera
2020-04-03, 04:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Corona har verkligen bevisat en gång för alla att media och politikerna sitter i samma båt. Sinnessjukt positiva texter om Sveriges strategi och substantiell kritik finns så gott som inte i svensk media. Alla kritiska frågor kommer från andra länder

Nu läser jag inte utländsk media om just dessa frågor, men jag håller med.

Jag räknade ikväll på hur många som kan dö bara hos dessa Familjeläkarna, och kom till sist fram till att 3000 gamlingar kan bli offer, bara i Stockholm.

Om 50 har avlidit hos ett bolag som har knappt hälften av marknaden, måste 100 ha avlidit totalt. Om de sedan har 250 smittade av 7000 eller kanske av 4500 - beroende på hur man räknar - måste det betyda att vi riskerar att få se 2-3000 gamlingar stryka med, bara i Stockholm.

Om man sedan betänker att många kommuner ute i landet har en avsevärt äldre befolkning, är det lätt att förstå att den här sjukdomen kommer gå fram som ett liehugg i Sverige.

Man får ta en sup och en bön, och hoppas att sjukan inte når ens egna släktingar.

Min moder är 82 och i en riskgrupp, men hon är inte alls döende. Tänk att få leva med att man kanske hostade ihjäl morsan. Ja, är det något jag inte önskar i mitt liv så är det väl att man kanske gjorde det.

Det jag vill lyfta fram är att Familjeläkarna säger att 20 % har avlidit.

Ja jag vet, de har säkert äldreboenden som hospis, och folk skulle ändå dö, men är det verkligen så med alla? På SVT fanns ju en nyhet om en med en moder som var bara 76, eller vad det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in