Citat:
Ursprungligen postat av
Haloumi
Ja jag tror han skulle avsättas per omgående då.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/okanda-tragedin-som-formade-anders-tegnell/
Här kan du läsa om lite av hans kompetens om du vill. Haha nu verkar det som jag är nån form av supporter av honom. Det är jag verkligen inte. Men det kan ju förklara varför han sitter där han sitter idag...
Så här står det bla i artikeln i länken ovan:
"Professorn tror att upplevelserna under ebolautbrottet, dödsfallen de tvingades uppleva, gör Anders Tegnell bättre rustad för dagens coronakris.
– Det präglar dig, säger han. Det är en jätteviktig erfarenhet att arbeta i epidemier och se hur människor fungerar och hur skeenden fungerar. Att ha gjort den resan är oerhört viktigt och lärorikt. Det är bra att vi har en statsepidemilog som varit med om det."
Vi människor här i Sverige fungerar inte riktigt som människorna i Zaire. Ni kan själva jämföra:
Zaire:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Zaire
Sverige:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sverige
Att tro tex att olika hygienåtgärder som var omöjliga i Zaire, också är omöjliga i Sverige, det är inte riktigt rätt.
Så hur mycket påverkas hans Corona-strategi av hans erfarenheter av människor i Zaire?
Också står det så här i artikeln:
"Professorn och smittskyddsläkaren Bjørg Marit Andersen har i Aftonbladet uppgett att Sverige går emot Nordens historiska kunskap av att använda isolering och karantän för att skydda sig mot smittor.
Tegnell tycker det är viktigt att förklara den svenska linjen för utländska medier.
– Det finns forskning om att det är väldigt effektiva kulturer som bygger på pålitlighet. Då behöver man inte lagar och arbetar snabbt, säger Tegnell efteråt.
– Ta mässlingsvaccinering. Med frivillighet når vi 98 procent. I Italien använder man tvång och når bara 70 procent."
Orsaken till det där med vaccinering kan förklaras på ett väldigt enkelt sätt:
Om man tvingar sig på någon med en vaccinspruta, då känns det som ett angrepp som många vill försöka undvika.
Och om man istället bara erbjuder någon en vaccinspruta, då känner människor förstås inte längre att det är ett angrepp, utan istället känns det mer som en gåva som de måste välja själva att ta emot eller inte ta emot. Och då är sannolikheten stor att deras rädsla för sjukdomar, kommer göra att de tar emot vaccinsprutan frivilligt.
Men att gå och få en vaccinspruta frivilligt är lätt att göra. Att däremot isolera sig, sätta sig i karantän under lång tid, eller ens tvätta sina händer tillräckligt noggrant, det är saker som inte är så lätta att göra, och det är därför inget som man kan förvänta sig att människor kommer göra frivilligt.
Några 98 procent lär det troligen inte bli som gör det iallafall, inte under någon längre tid.
Jag anser att det krävs tvång för att få alla svenskar att göra sådana saker. Men enligt Anders Tegnells ord i citatet ovan, så behöver man inte lagar. Betyder det att han är anarkist?
Eller libertarianist kanske?
Eller menar han att det är bara vid pandemier som man inte behöver lagar?