Citat:
Ursprungligen postat av
Mindbusiness
Nya Zeelands premiärminister Jacinda Ardern gav det bästa rådet jag hört:
”Agera som att alla du möter är smittade”!
Japp, men också: Agera som om du själv vore assyptomatiskt smittad.
Jag börjar misstänka att en större andel än 5% är assyptomatisk smittade och att dessa är mera smittsamma än vad man tidigare trott.
Detta skulle dels förklara den snabba spridningen och dels att smittan tagit sig in på bl.a Atendos äldreboenden, trots temperaturmätning och hälsodeklaration av alla deras anställda innan arbetsdagen. Chefen där uttalade sig i TV4 och trodde också på smitta ifrån assyptomatisk personal.
Även USA verkar vara inne på symptomfria smittade. Dock vet jag inte hur mycket vanliga munskydd kan skydda emot smitta ifrån vanlig utandningsluft. Dessutom måste då avståndet till den som bli smittad vara mindre än två meter Mer troligt är då att man bara vill få folk att känna sig mindre maktlösa när de är en del av vad som kommer att beskrivas som ett amerikanskt fiasko. (Nåja, il duce dumb-Trump kommer inte att beskriva det så).
Men kan någon förklara för mig hur ett icke högstaklassat munskydd skulle kunna rena utandningsluft, fine. Då köper jag ett sådana på apoteket och börjar använda, om de går att få tag på.