2020-03-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Använd när du rör dig bland mycket folk där det är i princip omöjligt att hela tiden hålla avståndet.

Gasmask filter test:

https://www.youtube.com/watch?v=wRgFIj7nVwI

https://www.youtube.com/watch?v=mMJKbleMuHY

Ja som en annan sa: Guld värt!

Då blir det att investera i ny filter, tusen tack!
Det kan vara vad som helst i mina gamla filter...
*host host host*

Om nån sitter på mer bra info så posta!

Mvh
Citera
2020-03-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ni hardcore preppers fnyser säkert åt mina försök med DIY andningsskydd, men jag har gjort några stycken nu med mikrofilter till dammsugare.

Som utgångspunkt har jag haft diverse asiatiska YT-klipp där man använt hushållspapper och Kleenex, men ersatt ett pappersark med filtret. Svårigheten är att få det att täta runt om, men nu har jag fått till konstruktionen. En häftklammer på rätt ställe så sitter det tajt. På näsryggen använder jag en metallstrip.

Jag är väl medveten om att det inte stoppar en riktig smitthärd att få in nanopartiklar, men med iakttagande av 2-metersregeln och lite sunt förnuft så tror jag att man blir lite mer skyddad.

Skulle du kunna lägga upp bilder på dessa?
Är genuint intresserad, kör själv DIY(mest elektronik/mekanik reparationer) dock inte på filtermasker

Mvh
Citera
2020-03-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tack!

Tur att du skrev det, jag satt o funderade på hur man skulle sterilisera maskerna o kom fram till att använda ca 80%-ig etanol. Men det är alltså inte särskilt bra...? Har en luftrenare som avger ozon, men den är nog inte tillräcklig för att döda bakterier o virus med...

EDIT: Kanske om man sätter in luftrenaren i t.ex. en plastkasse tillsammans med andningsmasken uppnås tillräcklig koncentration för sterilisering?

Tack för tipset!

Ja, koncentrationerna borde öka men en flyttlåda kanske är mer lämpligt eller annat slutet utrymme Tids nog så borde ozonet döda viruset i alla fall. Ventilera de yttre rummet bara, om du vistas mycket i det, så du själv inte får i dig ozonet, ba säger

Sorry för massa inlägg på rad, så trixit att citera flera från mobilen

Mvh

/ozon i o så hära
Citera
2020-04-01, 21:54
Medlem
Asmodeusvults avatar
Hur ser era olika rotationsscheman ut för att återanvända era enklare FFP-3-masker?
Citera
2020-04-01, 22:19
Medlem
Talespins avatar
Var kan man köpa effektiva andningsskydd? Det är ju slut tamejfan överallt.
Citera
2020-04-01, 22:27
Medlem
Melange5738s avatar
Till alla som inte fattat det än:

Man har munskydd för att MINSKA HASTIGHETEN PÅ SMITTAN då man själv kan vara smittad och inte vet om det. Det kommer därför att bli KRAV på att ha munskydd när man rör sig ute på stan (då det börjar bli så på andra ställen i Europa) och ska gå och handla etc. Det kommer innebära att DU inte kommer att kunna gå och handla om du inte har ett munskydd och inte kommer att få tag på ett heller när alla börjar hoarda munskydd.

Svårt att fatta?
Citera
2020-04-01, 23:23
Medlem
Talespins avatar
Om man nu lyckas få tag i ett ansiktsskydd, hur länge varar dessa filter? Eller måste man kasta hela ansiktsskyddet efter användning?

Någon kunnig härinne som kan svara?
Citera
2020-04-02, 09:33
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Om man nu lyckas få tag i ett ansiktsskydd, hur länge varar dessa filter? Eller måste man kasta hela ansiktsskyddet efter användning?

Någon kunnig härinne som kan svara?

Jag har läst någonstans att man kan använda en mask ca 3 timmar. FFP3, FFP2.
Om du har flera masker och använder emån mask bara en kortare stund kan du ju rotera men kom ihåg att hantera maskerna varsamt och var extra försiktig när du tar av masken. Häng upp den använda masken någonstans där du inte har andra saker.
Jag kommer inte ihåg exakt hur länge viruset lever på olika material men en vecka bör nog räcka.

Man kanske kan spraya med blomsputa försiktigt ytdesinfektion eller handsprit på masken. Vet inte om det förstör det skyddande egenskaperna på masken.

Googla så får du nog svar!
Citera
2020-04-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
5000st? Hur fixade du detta? Det borde ju gå på 50k SEK.. låter lite extremt.

Ja, det är inte billiga. Jobbar med att försöka få fram materiel till vården, de har det jobbigt nu och det är många skojare i farten.
Citera
2020-04-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag har läst någonstans att man kan använda en mask ca 3 timmar. FFP3, FFP2.
Om du har flera masker och använder emån mask bara en kortare stund kan du ju rotera men kom ihåg att hantera maskerna varsamt och var extra försiktig när du tar av masken. Häng upp den använda masken någonstans där du inte har andra saker.
Jag kommer inte ihåg exakt hur länge viruset lever på olika material men en vecka bör nog räcka.

Man kanske kan spraya med blomsputa försiktigt ytdesinfektion eller handsprit på masken. Vet inte om det förstör det skyddande egenskaperna på masken.

Googla så får du nog svar!

En fuktad mask är inte bra. Sen har jag inga fakta på hur en mask som har torkat, skulle fungera. Men jag skulle låta bli och ta en ny. Men det är svåra lägen ute i vården nu. Man tar det som finn, om det ens finns nåt.....
Citera
2020-04-03, 01:54
Medlem
Talespins avatar
Jag kan få låna en Skyddsmask 90 om jag vill.

Får jag ens använda det som privatperson? Fast vem ska stoppa mig? Tror knappast att folk tänker på att det är förbjudet och ringer snuten.

Polisen har förmodligen inte ens tid att jaga folk med Skyddsmask 90 heller
Senast redigerad av Talespin 2020-04-03 kl. 01:59.
Citera
2020-04-03, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Jag kan få låna en Skyddsmask 90 om jag vill.

Får jag ens använda det som privatperson? Fast vem ska stoppa mig? Tror knappast att folk tänker på att det är förbjudet och ringer snuten.

Polisen har förmodligen inte ens tid att jaga folk med Skyddsmask 90 heller

LÖJLIGT! Tycker alla borde bära mask. Det hjälper både mot att bli smittad och att smitta andra. Att folk i sverige är så jävla bekymrade över det som ser lite "främmande ut" och inte ser "bra ut", förjävligt. Resten av världen börjar bära mask, samma som i Asien där dem alltid bär mask.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in