Citat:
Ursprungligen postat av
Robeloto
Tror inte det smittar genom öronen. Inte vad jag har hört iaf. 🙂 Kommer du våga dig ut sen med masken bland folk? Själv köpte jag en från röda stjärnan (MP5). Det blir väl snart aktuellt att börja använda häruppe snart med. Om inte annat är det ju rätt coolt och bra att ha. 😅
För att vara ärlig så är väl halva anledningen till att jag köpte masken för att det är coolt att ha en. Lite av en barndomsdröm som jag nu plötsligt fick en ursäkt till att faktiskt köpa.
Jag kommer nog baraanvönda den om det blir verkligt SHTF-scenario typ som i Wuhan just eftersom folk kommer stirra och skratta. Så länge man undviker att vara inom 2m avstånd från folk så skippar jag nog mask osv. Jag använder dock redan nitrilhandskar när jag handlar mat eller tankar bilen. Önskar att jag hade vanlig kirurg-ansiktsmask för då hade jag nog använt det också men jag var mer hardcore och köpte N95 istället, men de känns lite overkill ändå och lite tunga att andas genom.
Sen anlände mina filter till slut och jag hade en jäkla tur. Det var inga tjeckiska filter utan visade sig vara amerikanska MIRA ParticleMax filter som är ämnade just för biologiska faror och virus. De verkar hålla hur länge som helst och jag köpte 8 stycken. Men lite varmt i gasmasken redan efter tio minuter. Ingen höjdare om man behöver bära den en hel dag.
Jag bor utomlands så jag vet inte hur det ser ut i Stockholm men bär åtminstone någon ansiktsmask ute på stan? Här i USA ser jag åtminstone 2-3 pers med mask när jag handlar mat (typ kirurgmask) ochckanske en handfull bär plasthandskar. Ingen gasmask än dock

.