2020-03-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gs20
Vid Sterilisering av mask:

4C Air confirmed all the proposed treatments have killed corona viruses. Labs have no way totest COVID-19 directly and as an accepted protocol, E. Coli is used for testing. We asked whatmethods can be used to decontaminate the facial mask for reuse safely and without loss tofiltration efficiency. 4C Air confirms using 70 degree C hot air in an oven for 30min, or hot watervapor are additional effective decontamination methods.

https://m.box.com/shared_item/https%3A%2F%2Fstanfordmedicine.box.com%2Fv%2Fcovid 19-PPE-1-1

DO NOT use alcohol and chlorine-based disinfection methods. These will removethe static charge in the microfibers in N95 facial masks, reducing filtration efficiency. Inaddition, chlorine also retains gas after de-contamination and these fumes may be harmful.

Stort Tack! Bra information!

Fyll gärna på med mer om du hittar nåt
Citera
2020-03-25, 16:02
Medlem
enlevandemans avatar
Så en ansiktsmask/gasmask bör ju räcka som skydd? Kan man rengöra med vatten och tvål efter användning? Aldrig använt någon sådan tidigare så har ingen aning. Måste man inte ha skydd för öronen också, eller spelar det ingen roll?

https://www.pricerunner.se/pl/734-5160129/Arbetsutrustning/30930-Respirator-Gas-Mask-Chemical-Anti-Dust-Filter-Military-Eye-priser

Vad är fel med denna gasmask? Kostar 156kr.

De på biltema fungerar ju med säkert, men då är det inget skydd för ögonen. Ska man ha vanliga skidglasögon typ?
Senast redigerad av enlevandeman 2020-03-25 kl. 16:28.
Citera
2020-03-25, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gs20
Vid Sterilisering av mask:

4C Air confirmed all the proposed treatments have killed corona viruses. Labs have no way totest COVID-19 directly and as an accepted protocol, E. Coli is used for testing. We asked whatmethods can be used to decontaminate the facial mask for reuse safely and without loss tofiltration efficiency. 4C Air confirms using 70 degree C hot air in an oven for 30min, or hot watervapor are additional effective decontamination methods.

https://m.box.com/shared_item/https%3A%2F%2Fstanfordmedicine.box.com%2Fv%2Fcovid 19-PPE-1-1

DO NOT use alcohol and chlorine-based disinfection methods. These will removethe static charge in the microfibers in N95 facial masks, reducing filtration efficiency. Inaddition, chlorine also retains gas after de-contamination and these fumes may be harmful.
Tack!

Tur att du skrev det, jag satt o funderade på hur man skulle sterilisera maskerna o kom fram till att använda ca 80%-ig etanol. Men det är alltså inte särskilt bra...? Har en luftrenare som avger ozon, men den är nog inte tillräcklig för att döda bakterier o virus med...

EDIT: Kanske om man sätter in luftrenaren i t.ex. en plastkasse tillsammans med andningsmasken uppnås tillräcklig koncentration för sterilisering?

Citat:
Ursprungligen postat av Ozoniosahara
Till halvmasken skulle du kunna köpa korgglasögon, det gjorde jag till min.
Fick tag i ett par på jula för ~200kr efter letet runt en hel dag. Såg att det fanns på alla större byggvaruhus och liknande(slut överallt såklart ).
Dom är ju lite som skidglasögon men sluter åt bättre med gummi istället för kasst skummaterial.

Mvh

/ozon i o så hära
Tack för tipset!
Senast redigerad av Mulla Krekar 2020-03-25 kl. 16:42.
Citera
2020-03-26, 09:56
Medlem
Har 260 N95-masker nu och en Diskin-gasmask som täcker hela ansiktet. På fredag anländer 8 gasmaskfilter P100 från Tjeckien (borde räcka för en veckas kontinuerlig användning styck).

Så nu till frågan - när ska jag använda detta? På jobbet håller vi rätt bra distans till varandra och jag jobbar mest hemifrån nu ändå. Även i mataffären är det ganska tomt på folk så jag kör nitrilhandskar men mask känns ännu lite extremt.

Och ytterligare en fråga. Jag är lite nervös över filtren. De kanske är fulla av asbest? Vet inte om man kan lita på östeuropeiska produkter.
Citera
2020-03-26, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Har 260 N95-masker nu och en Diskin-gasmask som täcker hela ansiktet. På fredag anländer 8 gasmaskfilter P100 från Tjeckien (borde räcka för en veckas kontinuerlig användning styck).

Så nu till frågan - när ska jag använda detta? På jobbet håller vi rätt bra distans till varandra och jag jobbar mest hemifrån nu ändå. Även i mataffären är det ganska tomt på folk så jag kör nitrilhandskar men mask känns ännu lite extremt.

Och ytterligare en fråga. Jag är lite nervös över filtren. De kanske är fulla av asbest? Vet inte om man kan lita på östeuropeiska produkter.

Använd när du rör dig bland mycket folk där det är i princip omöjligt att hela tiden hålla avståndet.

Gasmask filter test:

https://www.youtube.com/watch?v=wRgFIj7nVwI

https://www.youtube.com/watch?v=mMJKbleMuHY

Citat:
Important safety test to do with gas mask filters.
Get a piece of white paper and shake an open filter over the paper. If dust of any sort leaks from the filter then it is not safe to use. When you inhale through the filter this same dust will enter your lungs.
Inhaling any filter medium is hazardous to health, but far more so if the filter contains asbestos or chromium.
An in-date sealed filter should not need this test carried out on it unless the filter has been dropped or damaged.
I'd advise using this mostly for surplus filters past their expiration date, while the filter may still work it is important to check that the last layer of material that holds the filter medium inside is in good condition to prevent inhaling the filter medium.
You can also look at the top layer to see if it appears charcoal is seeping through this layer, if the layer is stained then there is a good chance the filter may be unsafe for use.
Filters that are shown in this video are the Finnish M61 60mm NATO filter, Polish ABEK GOST filter, and Soviet GP-5 GOST filter.
Citera
2020-03-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Använd när du rör dig bland mycket folk där det är i princip omöjligt att hela tiden hålla avståndet.

Gasmask filter test:

https://www.youtube.com/watch?v=wRgFIj7nVwI

https://www.youtube.com/watch?v=mMJKbleMuHY

Tackar! Guld värt. Filtren anländer redan ikväll. Blir riktigt skönt att ha. Masken täcker ju hela ansiktet så om man har den på sig kan man ju inte bli smittad såvida det inte smittar genom öronen eller nåt.
Citera
2020-03-26, 18:21
Medlem
Citat:
Tackar! Guld värt. Filtren anländer redan ikväll. Blir riktigt skönt att ha. Masken täcker ju hela ansiktet så om man har den på sig kan man ju inte bli smittad såvida det inte smittar genom öronen eller nåt.

Tror inte det smittar genom öronen. Inte vad jag har hört iaf. 🙂 Kommer du våga dig ut sen med masken bland folk? Själv köpte jag en från röda stjärnan (MP5). Det blir väl snart aktuellt att börja använda häruppe snart med. Om inte annat är det ju rätt coolt och bra att ha. 😅
Citera
2020-03-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Tror inte det smittar genom öronen. Inte vad jag har hört iaf. 🙂 Kommer du våga dig ut sen med masken bland folk? Själv köpte jag en från röda stjärnan (MP5). Det blir väl snart aktuellt att börja använda häruppe snart med. Om inte annat är det ju rätt coolt och bra att ha. 😅

För att vara ärlig så är väl halva anledningen till att jag köpte masken för att det är coolt att ha en. Lite av en barndomsdröm som jag nu plötsligt fick en ursäkt till att faktiskt köpa.

Jag kommer nog baraanvönda den om det blir verkligt SHTF-scenario typ som i Wuhan just eftersom folk kommer stirra och skratta. Så länge man undviker att vara inom 2m avstånd från folk så skippar jag nog mask osv. Jag använder dock redan nitrilhandskar när jag handlar mat eller tankar bilen. Önskar att jag hade vanlig kirurg-ansiktsmask för då hade jag nog använt det också men jag var mer hardcore och köpte N95 istället, men de känns lite overkill ändå och lite tunga att andas genom.

Sen anlände mina filter till slut och jag hade en jäkla tur. Det var inga tjeckiska filter utan visade sig vara amerikanska MIRA ParticleMax filter som är ämnade just för biologiska faror och virus. De verkar hålla hur länge som helst och jag köpte 8 stycken. Men lite varmt i gasmasken redan efter tio minuter. Ingen höjdare om man behöver bära den en hel dag.

Jag bor utomlands så jag vet inte hur det ser ut i Stockholm men bär åtminstone någon ansiktsmask ute på stan? Här i USA ser jag åtminstone 2-3 pers med mask när jag handlar mat (typ kirurgmask) ochckanske en handfull bär plasthandskar. Ingen gasmask än dock .
Citera
2020-03-27, 12:09
Avslutad
Citat:
Jag bor utomlands så jag vet inte hur det ser ut i Stockholm men bär åtminstone någon ansiktsmask ute på stan? Här i USA ser jag åtminstone 2-3 pers med mask när jag handlar mat (typ kirurgmask) ochckanske en handfull bär plasthandskar. Ingen gasmask än dock .
Jag bor i en mindre stad (Ängelholm), ibland ser man nån med kirurgiskt munskydd på stan. Men en jag känner hade sett en med gasmask på ICA Maxi...
Citera
2020-03-27, 13:21
Medlem
5000 FFP-3 skydd på väg kommer om ca 1,5 vecka.
Citera
2020-03-29, 23:16
Medlem
Imnshos avatar
Ni hardcore preppers fnyser säkert åt mina försök med DIY andningsskydd, men jag har gjort några stycken nu med mikrofilter till dammsugare.

Som utgångspunkt har jag haft diverse asiatiska YT-klipp där man använt hushållspapper och Kleenex, men ersatt ett pappersark med filtret. Svårigheten är att få det att täta runt om, men nu har jag fått till konstruktionen. En häftklammer på rätt ställe så sitter det tajt. På näsryggen använder jag en metallstrip.

Jag är väl medveten om att det inte stoppar en riktig smitthärd att få in nanopartiklar, men med iakttagande av 2-metersregeln och lite sunt förnuft så tror jag att man blir lite mer skyddad.
Citera
2020-03-30, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasseyF
5000 FFP-3 skydd på väg kommer om ca 1,5 vecka.

5000st? Hur fixade du detta? Det borde ju gå på 50k SEK.. låter lite extremt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in