Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
Det finns ingen som kan svara på dessa frågor med någon grad av bestämdhet i dagsläget. Men tittar man på kurvorna över infekterade, IVA-vårdade och avlidna så ser det extremt illa ut. Väldigt, väldigt illa. Eventuell flockimmunitet skulle kunna uppnås inom två månader, när cirka 60 % av befolkningen infekterats. Så lång tid har vi inte på oss, antalet döda fördubblas i princip var tredje till var fjärde dag, och IVA-platserna kommer sannolikt att ta slut inom två till tre veckor. Då börjar den stora triageringen och selekteringen. Vilka ska leva och vilka ska dö? Det kan sluta allt mellan ett par tusen döda, och några hundra tusen döda. Det beror även på vilka åtgärder som staten vidtar, eller inte vidtar (undantagstillstånd/utegångsförbud, etcetera).
För att återknyta till topic, så är det i ljuset av dessa dystopiska och apokalyptiska scenarier som man måste betrakta hur välfärdssystemet som vi känner det idag kan komma att smulas sönder på nolltid, för överskådlig framtid. Ska det här sluta fredligt så är det bästa att ge upp utopier och arbeta hand i hand. Det lär behövas.
Det finns inget utrymme för feminism eller särbehandling av svenska kvinnor framöver. Det blir svårt för er som curlats och skämts bort i så många år att greppa detta. Ni ser det som självklart och naturgivet. Det är det inte. Visst, staten kommer att försöka låna, men det blir en droppe i havet. Den stora depressionen för 100 år sedan kan blekna i jämförelse om det vill sig illa. Jag hoppas jag har fel...
Och, ja, det är sant att det finns alldeles för lite skyddsutrustning som uppfyller kraven till frontlinjepersonalen. Vi kan komma att hamna i ett läge där folk vägrar att jobba. Regionerna gör dock sitt bästa för att mörka materielbristen och minska kraven på skydd. Det har ju varit viktigare att lägga pengarna på genus- och HBTQ-utbildningar... Kärringar av båda kön har fått härja fritt. Nu ser vi resultatet.
Nu är jag ju lite mer cynisk än vad du är, om nu det är möjligt.
Välfärden har urholkats sakta men säkert sedan 80- talet, både av vänstern och högern, socialdemokraterna sålde ut arbetarklassen för längesen. Svinen.
Flyktingar/invandare you name it har tagits hit för att dumpa lönerna och arbetsvillkoren. Och för att muta med bidrag så att de röstar på "rätt" parti. Offentliga sektorn (sjukhusen osv) måste spara in flera hundratals miljoner varje år, privata sektorn svarar bara inför sina aktieägare och gör i princip som de vill.
Kassorna som är folkets missköts. Arbetsförmedlingen - rena skämtet.
Ärligt talat tror jag att väldigt lite av detta handlar om feminism/genus/hbtq, snygga ord att ta till när man vill ha lite good will som att bli fotad med Greta Thunberg. Politiken/media/näringsliv nöter ner "oss". Slutmålet är nog någon slags modell à la USA.
Jag misstänker att många politiker (både höger vänster) och toppar inom näringsliv och media är vänner med och har aktier inom de riskkapitalist-företag som sen kommer att äga sjukförsäkringarna, sjukhusen, skolorna osv. Det vill säga ett fåtal bolag som köper upp marknaden när den väl släpps, när folk är trötta och redo för "privat ägande" av tex en hel/halv sjukförsäkring.
"Apoteket" var kanske bara början.
Ska man dra det riktigt långt så spelar kanske coronakrisen dem rätt i händerna, nu när folk är rädda kommer de kunna införa vad fan som helst. Kanske kommer folk att känna sig tryggare med att gå och betala in till sina egna privata sjukförsäkringar, en slags garanti som garanterar vård.
De har kaizen-leanat sjukvården så till den milda grad att det inte ens finns skyddskläder till vårdpersonalen alltså, som om sjuka människor är bilar eller som vilka andra ting som helst som man kan skala ner och spara pengar på. Jag
hoppas vårdpersonalen vägrar arbeta under sådana omständigheter. Jag är beredd på att avsätta hela regeringen efter krisen, dom ska veta att de kan ryka om de vansköter "vårt" förtroende. Dom har suttit alldeles för säkert, speciellt socialdemokraterna.
Summan av kardemumman, jag tror också välfärden kommer att struktureras om från grunden, men det har pågått länge, coronakrisen var kanske just vad "de" behövde.
Svenska kvinnor är inte speciellt särbehandlade, de är överlag inställda på att arbeta och göra rätt för sig. Som svenskar är överlag. Stör dig hellre på dem som sitter här i flera år och inte ens lär sig språket. Som inte ens är eller gör sig anställningsbara.
Tack för infon.