2020-04-02, 22:51
Medlem
Tvätta händerna och socialdistansering kanske hjälper i det lilla, men vi är säkert en miljon
som går till jobbet hur lätt är det att hålla avstånd och kunna utföra jobbet för många.
Fan gäller det livet så tror jag att jag skiter blankt i mitt kneg
Citera
2020-04-02, 22:51
Medlem
stolsittarens avatar
Försöker igen..

AB säger 282 döda (FHM)
Medans Johns hopkins Uni säger 308?

https://coronavirus.jhu.edu/map.html
Citera
2020-04-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det yttersta ansvaret är Stefans. Tegnell som lekman informerade Stefan ,med sin kunskap, om samhällssmittor och pandemi.
Tegnell gjorde det med orden. Jag tror, jag vet inte.
Där skulle Stefan som statsminister reagerat och sagt. Det är alldeles för vaga grunder att gå på. Jag måste tyvär ta mitt ansvar och ta tag i saken själv. Hade du sagt "jag vet" hade jag agerat på ett annat sätt.

Instämmer exakt med dig här.
Stämmer, högsta ledningen i landet, regering och statsminister, kan inte gömma sig bakom vad en expert säger. Att lyssna och ta in vad expertis säger är en sak, men som ledande i ansvarsställning måste man ändå ta egen ställning. Och om man blir osäker på experten framför en (t.ex. att det denne säger låter orimligt), själv ta initiativ till att lyssna på andra experter inom området, för att få mer kunskap och fler perspektiv.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vill man få mer ännu perspektiv så ska man titta på välfärdssjukdomarna i västvärlden. Diabetes, övervikt, hjärt/kärl, cancer. Antalet döda per år som en direkt konsekvens av vårat överflöd av sockerrik mat och kolhydrater tillsammans med stillasittande är groteskt hög. Problemet är att våra hjärnor hanterar den typen av åkomma på ett helt annat sätt eftersom det är något som är under våran kontroll med val av livsstil. Nu kommer ett nytt, okänt virus med många osäkra variabler som vi inte har någon kontroll över och då pissar vi på oss, även om antalet döda kommer vara långt mindre än välfärdssjukdomarna.

Och det är såklart inget konstigt att folk är rädda för det som är främmande. Men jag misstänker att framtidens dom för vad som hände våren 2020 kommer bli att rädslan fick överhanden och många överdrivna beslut togs. Men det får framtiden utvisa. Just nu är jag bara glad att vi än så länge fortfarande klarar oss väldigt lindrigt undan här i Sverige.
Citera
Medlem
Ref denne linken i Expressen der en lege uttaler seg angående smitte-dose og sykehuspersonell;
https://www.expressen.se/nyheter/qs/kvinnorna-raddar-andra-plagas-nu-sjalva-svart/

"Han säger att det mycket väl kan vara så att man blir sjukare om man utsatts för en hög dos av viruset.

– Ja, det kan det sannolikt vara. Det handlar om anslag. Tänk dig att du träffas av ett hagelskott. Träffas du av ett hagel gör det ont. Träffas du av hela kärven så dör du. Det är därför personalen måste skyddas till varje pris. Sedan om det är tio miljoner virus eller en miljard virus som behövs för att du ska bli riktigt sjuk, det vet ingen. "

Det de vet er at mange sykehuspersonell blir svært syke fordi de utsettes for store mengder virus. Hvis man drar dette lenger og til et samfunn der det er mye smitte, så vil jo likeledes flere bli mer syke jo mer smitten brer seg, fordi det vil være store doser av smitte. DET kan jo være årsaken til at land med mye smitte har flere alvorlige tilfeller. Det er store doser av smitte i samfunnet.

Det blir som en smittebombe til slutt. Det er store mengder av virus overalt. Jeg er overbevist om at jo mer smitte det er- jo dødeligere er den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vad jag förstår så körde Belgien sin "lockdown" när de hade 10 döda. Nu, drygt 2 veckor senare visade det sig vara lite i senaste laget...

Men det ett land där i nästan alla bor inom pendlingsavstånd från Bryssel och Antwerpen. Att smittan spreds snabbt är inget konstigt.

Dessutom EU’s högkvarter. Belgien är ett land där många reser över hela världen. Ofta och mycket. Vet inte när viruset sades kommit dit men tycker det borde vara tidigt. Har för mig att det var fallet med svininfluensan.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Man bodde göra som andra länder. Lockdown förhinrar ökning takt. Samtidigt masstesta folket. Det finns snabb tester kostar mindre än 100 kronor. De är pålitligt ca 80 %

Ja, vi är flera här i tråden som har sagt det i flera veckor nu.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Man bodde göra som andra länder. Lockdown förhinrar ökning takt. Samtidigt masstesta folket. Det finns snabb tester kostar mindre än 100 kronor. De är pålitligt ca 80 %
Isolering i ensamhet räddar liv? Tvärtom. Det är livsfarligt!

Loneliness hurts. It is psychologically distressing and so physically unhealthy that being lonely increases the likelihood of an earlier death by 26 percent. But the feeling may serve a purpose. Psychologists theorize it hurts so much because, like hunger and thirst, loneliness acts as a biological alarm bell. The ache of it drives us to seek out social connection just as hunger pangs urge us to eat.

https://www.scientificamerican.com/article/the-loneliness-of-the-social-distancer-triggers-brain-cravings-akin-to-hunger/
Citera
2020-04-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det enda jag har hört är att man har svårt att få folk att hålla sig inne och lyda karantänen. Italien är tydligen mer lydiga än fransmän.

Kan ha att göra med att Macron/Frankrike hade problem redan innan Corona med demonstrationer (gula västarna).

Ta det med en nypa salt såklart, inget jag kan bekräfta.
Tack, intressant och jag ska läsa vidare om det. Synd om Fransmännen men detta drabbar numera många länder ...
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Tjena bror. Jag stödjer fortfarande Tegnell. Alla fattade att det skulle bli såhär, skillnaden mellan oss sansade personer och er alarmister är att vi sansade personer inte skriker efter meningslösa panikåtgärder. Folk kommer dö överallt, även i Sverige. Tråkigt läge men så är det.

Många liv kunde sparats. Vi realister varnade för detta, jag vet att du är en förnekare.
Men får jag fråga varför du stödjer Tegnell?
När han visat sig ha fel gång efter gång och vi avslöjat han här i tråden som det misslyckande han egentligen är, Dr. Tegnell.
Citera
Medlem
Ungern har 60 nya fall idag och Sverige har 621, vems ledare har agerat rätt?
Citera
Medlem
Ganska uppenbart hur det kommer se ut när vi summerar allt.

Spanien,Frankrike,Sverige,USA och UK kommer att vara i en klass för sig bland västländerna. Italien kommer få bukt med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in