Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag har 49 som nya döda, efter min uppföljning varje dag på platz.se Två personer här anger 69 döda men det beror på att worldometer tydligen uppdaterade sent ikväll så det kom 19-20 för många döda. Men egentligen, ingen vet nog vad som är korrekt, det ligger ju folk och dör på äldreboendena utan att någon egentligen vet vad dom avlider av.
Det är nog viktigt att inrapportering och avstämning sker vid samma tidpunkt varje dygn annars blir vi helt förvirrade här.
De allra flesta som bor på äldreboende väljer (i majoritetsfallen väljer dock anhöriga åt dem som är för långt gångna i sin sjukdom) att de ska vårdas på boendet vid livets slut och 0 HLR (= ingen hjärt/lungräddning när hjärtat slutar slå.) Med andra ord - hellre dö i sin "hem-miljö" och vårdas palliativt av personal som känner en väl, än att tas in på sjukhus och dö i en anonym sjukhussäng av lika anonyma vårdare.
För den skull struntar man absolut inte i att ta tester, på de som uppvisar symptom. Att få in smittan på ett äldreboende vore ödesdigert och att då i möjligaste mån minska risken för spridning mellan rum och avdelningar är starkt prioriterat.
Har tagits covid-tester på boendet jag jobbar på och känner även till ett annat boende i närheten, där man tagit tester (visade tack-och-lov ingen smitta)
Om någon på ett äldreboende dör av covid-19, har den personen mest troligt också uppvisat symptom som tyder på det och då har man följaktligen också med största sannolikhet tagit ett test.