2020-04-02, 22:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Varför har inte moderatstyrda Stockholm beredskapslager är väl en viktigare fråga?

- Kan det bero på att dom har ansett att det har saknats pengar? Samma sak gäller över hela Sverige. Pengarna har slösats till på andra områden, och då har vården tvingats att banta.

Ifall du är besviken på Moderaterna, så har du helt rätt. (Minns du citatet "Ursvenskt är bara barbariet" ? En gång i tiden röstade jag på Moderaterna. Idag ångrar jag mig.)

Citat:
Med beredskap och vårdplatser överlever fler och personalen kan vara säkra i sina skyddskläder och slippa arbeta 60 timmar i veckan med ångest.

- Givetvis bör det finnas skyddsutrustning till hjältarna i vita kläder. Allt annat är skandal.

Ifall vårdpersonalen känner ångest idag, så bör dom mötas av folkets vördnad imorgon. (Och kanske en belöning i lönekuvertet.)

Citat:
Så Tegnell är bara den som rekommenderat regionerna och vad som skall finnas i beredskap.

- Anders Tegnell är inte oskyldig. Hans vilseledande direktiv har gjort krisen större än den hade behövt vara.

Citat:
Var är beredskapen?

- Det undrar jag också.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinniitus
Sumemring för dagen. Många som dött.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Vad tusan händer i Frankrike egentligen? Massdöd.

Jag är något skeptiskt till siffrorna i antalet bekräftade och avslutade fall. Är de bekräftade alltid bekräftade genom blodprov? Är de avslutade bekräftade via prov eller slänger sig olika länder med gissningar och dålig uppföljning? Det ser väldigt alarmerande ut när 20% av de avslutade fallen har dött.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det finns massor med faktorer, allmän folkhälsa, kultur, social levnad, yta på landet/befolkning. Igen, de döda är mest de som är äldre och svaga/multisjuka, vi måste inse att denna pandemi är en rensare, skoningslös, vi är inte vana vid att inte kunna göra så mycket för att rädda de redan nära att tippa över......
Nu ska Du inte heller få fel intryck genom att läsa här för mycket, den allmänna uppfattningen är att situationen hanteras efter bästa förmåga.

Många länder har betydligt sämre förutsättningar och jag tror vi i Skandinavien och Ryssland kommer klara oss relativt bra men givetvis kommer tusentals dö här med.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Jag skulle vilja se att FHM, MSB och ministrar hädanefter vid varje presskonferens inleder unisont med ett högt och klart: "Vi är inte smartare än femtekolonnare"
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Fler förväntade år är prio.
Ofrånkomligt och det enda som är etiskt försvarbart tills att läget kräver mer åtstramad prioritering än så.
Citera
2020-04-02, 22:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Över 1300 döda i Frankrike på en dag,är rekord ( officiellt iallafall ) för antal döda en och samma dag. Men gissar att om 1-2 veckor kommer usa ha 1500-2000 per dag .

Dagens dödstal i Frankrike är speciellt eftersom det tagit med en engångspost som inte tidigare rapporterats:
Wikipedia: Includes 884 death cases from EHPADs, previously not taken into account
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Över 1300 döda i Frankrike på en dag,är rekord ( officiellt iallafall ) för antal döda en och samma dag. Men gissar att om 1-2 veckor kommer usa ha 1500-2000 per dag .

Dagens siffra från Frankrike inkluderar 855 äldre som inte avlidit på sjukhus utan på äldreboende. De hör egentligen hemma på många historiska dagar, men Frankrike har inte redovisat dem tidigare.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Blir USA det första landet att registrera 10 000 döda på ett och samma dygn, och ungefär när kan vi beräknas nå de siffrorna...

Mitten av maj ?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Menar de 1355 döda och då är 884 utav dessa döda i äldreboenden eller är det 1355 + 884 döda totalt?
Vet du vad including betyder? Om inte så använd google translate.
Citera
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Fast dagssiffran dubblades på bara nåt klick, vad var det som hände där?
Man har börjat att räkna även de som dör utanför intensivvården.
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Skriv att du TROR att de får det.
För det är inte den informationen som kommer från Kina.
Att de flesta får lindriga symptom är en ren lögn.

De finns fall i både USA och Frankrike med nu förresten, där de som inte är äldre får en lättare förkylning, sedan blir de friska. Sen insjuknar de väldigt plötsligt igen och då går det inte så bra.

Nej, den informationen kommer från Italien och USA

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/halften-av-alla-de-testade-hade-corona-utan-symtom/
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Blir USA det första landet att registrera 10 000 döda på ett och samma dygn, och ungefär när kan vi beräknas nå de siffrorna...
Vi är inte lika många. Jag har spått ett nyttt estonia den 18e april men tror vi ligger runt 4-500 då. Men frankrike visar ju att siffrorna kan skjuta iväg var som helst när som helst..,Men italien har även visat att man kan bryta trenden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in