2020-04-02, 22:36
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
De flesta får lindriga symtom.

Skriv att du TROR att de får det.
För det är inte den informationen som kommer från Kina.
Att de flesta får lindriga symptom är en ren lögn.

De finns fall i både USA och Frankrike med nu förresten, där de som inte är äldre får en lättare förkylning, sedan blir de friska. Sen insjuknar de väldigt plötsligt igen och då går det inte så bra.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fyfan 1355 döda i Frankrike. Det här kommer sluta riktigt illa, man tyckte ju Italiens siffror var hemska men detta herregud.

Antagligen har Italien fått betydligt mer hjälp av andra länder eftersom det var första landet att braka samman, nu har ingen möjlighet att hjälpa Frankrike på samma sätt eftersom alla har det kaos.

Blir USA det första landet att registrera 10 000 döda på ett och samma dygn, och ungefär när kan vi beräknas nå de siffrorna...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Skulle man kolla syresättning på alla med feber och vanliga förkylningar skulle den vara påverkad. Jag tror bara sjukhusen är nojjiga nu i början, alla som känner sig påverkade av viruset får sjukhusvård för säkerhetsskull. Nästan bra om sjukhusen snart är fyllda så det tvingas gallra bättre vilka som verkligen ska få en plats. Då kanske mesiga män födda på 70-talet som tagit sig ner till soffan, slagit på Tv:n och sen ringt ambulansen, får stanna hemma och ta hand om virusinfektionen på egen hand.

Men sluta och lita på ambulánspersonal är utbildade för att avgöra vem som skall åka i ambulansen. Så några onödiga simulanter är inte trovärdigt. Att man har mage att anklaga andra då man inte ens har minsta aning om vad det rört sig om eller hur dålig syresättningen var är osmakligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag skrev inte att de var sövda.
Ok. My bad.
Citera
2020-04-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur många gånger ska detta behöva sägas. Nyheterna går helt på FHM, de släpper siffror som baseras på uppgifter t.o.m. kl 11:30 samma dag. Dessutom finns en eftersläpning i deras siffror. Worldometer verkar numera bara ta in FHM:s siffror.

C19 mfl uppdaterar löpande baserat på främst regionernas egna rapporter.

De senaste dagarna har C19 också legat efter. När folkhälsomyndigheten de senaste dagarna presenterat antalet döda kl 14 har det varit högre än vad C19 uppgett.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Över 1300 döda i Frankrike på en dag,är rekord ( officiellt iallafall ) för antal döda en och samma dag. Men gissar att om 1-2 veckor kommer usa ha 1500-2000 per dag .
Fy fan, jag trodde väl att spanien skulle bli först endera dagen....
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
c19.se redovisar källa till varje fall. Det är FHM och regionerna så den är tillförlitlig. C19.se har 48 nya fall idag.

Det är inte källhänvisningen per se jag är kritisk mot, utan faktan i själva källan. Vi vet redan att det förekommit dubletter när man ackumulerar olika källor.

Jag vet precis hur man hämtar in data via nätet och API:er, då jag själv jobbar med sådant. Jämför några olika källor och skapa din uppfattning är mitt tips.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Över 1300 döda i Frankrike på en dag,är rekord ( officiellt iallafall ) för antal döda en och samma dag. Men gissar att om 1-2 veckor kommer usa ha 1500-2000 per dag .
3000+ tror jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Björn Olsen är säkert oerhört kompetent och skicklig i sitt yrkesutövande.

Men jag får ständigt en känsla om att han rider på coronakrisen för att boosta sin mediaprofil.

Gång på gång gör han sig hörd i artiklar och reportage och gillar gärna att berätta för andra hur de ska utföra sitt arbete.

Tycker han är något oseriös så som han håller på, att hela tiden rikta kritik rakt ut i offentligheten.

Jantelagen much?

Oerhört uppfriskande tycker jag, att höra en sån som Björn Olsen, som vågar ryta ifrån och säga rakt ut vad det är som pågår och vad som är fel.

Jag har ingen aning om hans ev. underliggande "ego-motiv" så att säga som du tillskriver honom. Men i så fall skulle man kunna rakt upp och ner även tillskriva även Löfvén och Tegnell sådana "ego"-egenskaper (då de har presskonferenser stup i kvarten utan att säga mer än ungefär "ehh, tvätta händerna och låt påskkärringarna stanna hemma", medan svenska medborgare ligger och dör, i hundratal).

Nej fram för FLER sådana som Björn, kritiska röster, som tar en titt på verkligheten!
Citera
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Ja, bara lite extrafett så blir du svårare att intubera och framförallt lägga i respirator. Man kommer även sortera bort människor med för hög biologisk ålder till förmån för friskare men äldre personer.

Så mina kära öl, och mina kära chips : Det var kul så länge det varade

Helvete vad många som ingår i riskgrupp! Vet att bara högt blodtryck är 1,8 miljoner i sverige. Sen alla med bmi över 25, undrar hur många det är? Och gamlingar, diabetiker m.m.

Antal människor i riskgrupp borde ligga i alla fall på 3-4 miljoner.
Citera
2020-04-02, 22:38
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det finns massor med faktorer, allmän folkhälsa, kultur, social levnad, yta på landet/befolkning. Igen, de döda är mest de som är äldre och svaga/multisjuka, vi måste inse att denna pandemi är en rensare, skoningslös, vi är inte vana vid att inte kunna göra så mycket för att rädda de redan nära att tippa över......

Jo, precis, så tänker jag också, många som ändå skulle dött dör lite tidigare. Jag är bara förundrad över andra länders ilska mot Sveriges taktik. De där tre länderna verkar även ligga efter Sverige då vår kurva startade redan i februari. Jag gissar att deras befolkning har tuffare restriktioner och att samhället är stängt i större utsträckning än i Sverige, men trots det så har så många hunnit dö.
Citera
2020-04-02, 22:38
Medlem
Aktuellt
Attendo privat vårdgivare i äldrevården vill inte berätta hur många äldre som är smittade på deras boende. Dom påstår att dom kontrollerar personal med temp osv. Smittan bärs in av personal som inte har symptom säger Attendo. Varför har dom inte testat sin personal?

Inte heller har dom skyddskläder förrän om 3 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in