Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
- Artiklarna som du länkade till, antyder att vissa asiatiska länder tänker annorlunda.
- Ifall du anser att frihet är samma sak som öppna gränser, så kan du ha anledning att vara besviken. Europa höll gränserna öppna för Covid-19. Men omvärlden vill inte ha Covid-19, och stänger därför gränserna mot Europa. Artiklarna i
Deutsche Welle och
The New York Times visar att asiatiska länder inför hinder för resenärer från Europa.
Blir det någon skillnad mellan att Europa stänger gränserna mot omvärlden, jämfört med att omvärlden stänger gränserna mot Europa? Din rörelsefrihet begränsas i båda fallen.
- Jag känner mig inte heller någon lockelse att bo i Kina.
- Så långt håller jag med dig.
- Jag tvivlar på att vi värnar våra friheter genom att välkomna epidemier till vårt land.
Det handlar inte bara om gränser. De här asiatiska länderna är annorlunda än vi i grunden.
Det var aldrig något alternativ att stoppa corona i västländerna. Vi är en massa länder med öppna landgränser mot varandra, som vart och ett inte är toppstyrt. Det hade inte gått.
Om alla länder i väst hade varit som Kina, ja kanske, men då hade vi haft en massa andra problem istället.