2020-04-02, 21:12
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
https://www.nyteknik.se/samhalle/halva-sveriges-befolkning-smittad-av-coronaviruset-i-april-6992396
En av flera uppskattningar.
Fast det är ju en uppskattning om hur många som blir smittade i april månad. Om 50% är smittade om en månad så är långt undrr 10% smittade nu.
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men det här med ”råd”, ”riktlinjer” och ”rekommendationer” funkar liksom inte.
Framförallt inte om man uppmanar folk till att leva som vanligt (om än med tillägget att tvätta händerna med tvål och vatten).

Det gör det, för alla som inte är i riskzonen. Dom i riskzonen skiter fullständigt i riktlinjer , dom vill bara uppleva en kanske sista vår/sommar.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Naturligtvis trollar jag inte. Tror du på att läkemedelsföretagen inte inte håller på med djurförsök? Astra-Zeneca? Jag har vägrat söka jobb på dessa skitföretag. Vet du inte att varenda medicin och vaccination är byggd på plågade djur?
Mauritius är det enda land som har rätt att exportera apor för djurförsök i massiv skala, då apor anses införda av kolonisatörer och därmed inte "native". Jag har pratat med dessa djurskötare som föder upp apor för export. Bojkotta Mauritius.
OK, men jag såg ingen länk till någon källa så jag blev osäker. Har du uppgifter på att detta sker just nu eller är det farhågor och insikter om vad som troligtvis sker/kommer att ske?

Jag håller med om att djurförsök är otäckt även om syftet är gott, dvs att som nu hitta nödvändiga botemedel mot en pandemi. Jag ryser vid tanken men accepterar det motvilligt som något oundvikligt.
Citera
2020-04-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, säger att vi i Sverige nu måste börja fundera på varför det dött så många doktorer och sköterskor i Italien. Där uppges över 60 läkare ha mist livet efter att själva ha smittats med coronaviruset.

– Man kan säga ”alla var gamla och sjuka” eller ”alla hade rökt”. Men så var det ju inte. Det var även yngre som dog. Det var vårdpersonal som blev exponerad för extremt höga doser av virus på grund av att de inte hade skyddsutrustning.

Han säger att det mycket väl kan vara så att man blir sjukare om man utsatts för en hög dos av viruset.

– Ja, det kan det sannolikt vara. Det handlar om anslag. Tänk dig att du träffas av ett hagelskott. Träffas du av ett hagel gör det ont. Träffas du av hela kärven så dör du. Det är därför personalen måste skyddas till varje pris. Sedan om det är tio miljoner virus eller en miljard virus som behövs för att du ska bli riktigt sjuk, det vet ingen.

– Men om vi inte skyddar personalen kommer vi hamna i ett riktigt jäkla skitläge rent ut sagt.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/de-raddade-andras-liv-blev-sjalva-dodssjuka/
Björn Olsen är säkert oerhört kompetent och skicklig i sitt yrkesutövande.

Men jag får ständigt en känsla om att han rider på coronakrisen för att boosta sin mediaprofil.

Gång på gång gör han sig hörd i artiklar och reportage och gillar gärna att berätta för andra hur de ska utföra sitt arbete.

Tycker han är något oseriös så som han håller på, att hela tiden rikta kritik rakt ut i offentligheten.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Smittspridningen i äldreboenden hade FoHM velat undvika, de försökte med den frivilliga vägen, minimala besök, men missade nog ganska grovt att personal kan bära smitta utan att veta det....resten går att räkna ut enkelt...

- Hur har Folkhälsomyndigheten försökt att minska risken för äldre svenskar att smittas av Covid-19? Informationen från Folkhälsomyndigheten har under lång tid utgått ifrån att man är smittsam först när man själv vet om att man är sjuk. Folkhälsomyndigheten har bortsett från den smittspridning som sker innan man känner symptom på sjukdom. Genom att vilseleda allmänheten, så bidrar Folkhälsomyndigheten till att personer i riskgrupper smittas i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nu panikutbildar man läkare i IV, tanken är att de ska utföra palliativ vård på plats på hemmen, det kommer att se ut som krigsscener där snart, är jag rädd (mängder med kasserad skyddsutrustning, likvagnar som rullas i korridorerna.....).

- Vi såg Kina. Vi såg Iran. Vi såg Italien. Vi såg Spanien. Har Anders Tegnell tagit åt sig av varningarna?
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag ska göra en förutsägelse. Jag tror USA kommer vara likt en bomb som briserar jag förutsäger att USA kommer få flest dödsfall av alla länder i världen när skiten har lagt sig. Med tanke på hur lite de testar och de ändå har så relativt många fall och döda indikerar et extremt högt mörkertal. USA är en tickande bomb.

Skrev jag för tre veckor sen. Jag var inte ensam om denna förutsägelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Vad sades där då?

Förvånansvärt bra inslag om Corobskrisen. Jag tänkte faktiskt för mig själv "fan bra journalistik på SvT för en gångs skull!"

Haha sen är det borta?
Citera
2020-04-02, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det är skolplikt i Sverige.

Snälla, ta och stoppa upp skolplikten där solen inte skiner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Man fick inte se patienter (så klart)...

Men väl deras hem. Kanske blev för avslöjande?
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Dags att militärt skydda intensivvårdsavdelningar med tanke på hur det på sistone sett ut vid akutintag
Citera
Medlem
IVA-platserna i Stockholm tar slut nästa vecka. Borde som sagt bara vara att skicka patienter till andra regioner efter det, till Värmland, Kronoberg, Västra Götaland, Kalmar, Halland, Skåne och Gotland? Alla som ska få intensivvård bör ju få rätt till det oavsett var i landet det sker?

Dags att Stockholm drar i nödbromsen och signalerar att de själva inte klarar situationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Idiotpåstående. "dialys lyx som vi inte kommer kunna leverera".
Vet hut den som postar såna här lögner!
Fast dom läste precis upp det på Aktuellt. Kommer från Karolinska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in