2020-04-02, 21:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det hoppas jag också.

Som det ser ut nu verkar det vara lugnt i Afrika. I allafall enligt worldometer.
Kollat varje dag ett par veckor nu.
Afrikanska länder utan fall har fortfarande inga fall.
En del har en död och ett fåtal smittade men jag förstår ju att är några smittade så blir fler smittade. Kanske endast är en tidsfråga.
Som det ser ut nu har Sydafrika mest döda tror jag.
Sydafrika ligger på 30e sydliga breddgraden. Dvs just på gräsen till 30-50-bältet på norra halvklotet där viruset tycks spridas värst.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hur in i självaste helvete hamnade vi i detta läge med huvudstaden Stockholm i landet Sverige?

https://imgur.com/a/lndgig6

Oj! Var kommer denna källa ifrån?
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Ja, gamlingarna har hittills inte övertygat mig att det är värt att stänga ner hela samhället för deras skull. De har hittills visat upp ett nonchalant beteende.

Verkligen, blir så jävla less på dom. Åker dagligen igenom sthlm och ser samma sak, gamlingar i klungor som inte håller avstånd.
Citera
2020-04-02, 21:08
Medlem
Fan va sjukt dom har censurerat Rapport från ikväll. Jag han se det på SvT play. Men nu är det borta!
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Jo, tillväxttakten i % på antal smittade har stadigt avtagit sedan 12 mars.

Helt ointressant, det handlar om hur många som testas. Det som räknas är IVA-patienter och dödsoffer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Kommer på Aktuellt strax enl vinjetten.
Jag kunde komma åt Rapport 19:30 från min TV-box. Spelar in det nu för säkerhets skull..
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Rapport IDAG utgår tillsvidare? Jag förstår inte. Idag är ju idag och inte tillsvidare?

Något är på gång.
Nedstängning?

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hur in i självaste helvete hamnade vi i detta läge med huvudstaden Stockholm i landet Sverige?

https://imgur.com/a/lndgig6

U-landet Sverige.
Citera
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Fan va sjukt dom har censurerat Rapport från ikväll. Jag han se det på SvT play. Men nu är det borta!

Vad sades där då?
Citera
Medlem
JackArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Vad fan hände med SVT rapport 19:30? Varför är den nertagen?

Bra fråga. Kanske blev nyhetsreportaget med ambulanssjukvårdarna för mycket?
Citera
Medlem
Det är helt oetiskt att vi injicerar corona i djur, de kvävs till döds utan respiratorer. Min länk kom inte med i mitt förra inlägg. '

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/01/cats-can-infect-each-other-with-coronavirus-chinese-study-finds
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Oj! Var kommer denna källa ifrån?

Det visade på Aktuellt nu kl 21.
Citera
2020-04-02, 21:09
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Shit vad tuff du var nu, kalla mig för inkompetent fån.
Dina minst sagt pinsamma personangrepp berättar mer om dig själv och din begränsade sociala kapacitet.

Med tanke på att du registrerade dig för bara en månad sedan så kanske du borde tagga ned dig lite innan du åker ut med huvudet före, det gör nämligen ofta nyreggade användare..

Ja de pratar halveringstid, men detta gör man för att beräkna med vilken hastighet viruset dör ut, inte för att beräkna hur länge viruset överlever på en viss yta.
Halveringstiden på metall är 5-6 timmar, det betyder att viruset inte överlever mer än max ett par dygn på metall!

---------------------

Virusets levetid på plast överstiger inte 72 timmar, enligt de studier som gjorts. Jag har länkat till detta i mitt tidigare inlägg (möjligt att du i din sinnesförvirring redan glömt detta)

Det är korrekt att maskens skyddseffekt minskas något eftersom filtrets absorberande material minskas med alkohol, men det är iallafall bättre än att kasta bort masken och köra utan mask.

Insändaren hade två (2) masker tillhanda, enligt dig så är det alltså bättre att han använder dem en gång vardera och sedan kör utan mask, istället för att iallafall ta vara på delar av dess skyddsegenskaper och använda dem igen.

-------------------

Ja, och?
Det står samtidigt: Min. filter efficiency FFP1: 80% FFP2: 94% FFP3: 99%
Alltså inom de gränsvärden jag tidigare uppgett.

--------------------

Kunde tyvärr inte se länken, möjligt att det kräver inlogg eller URL är fel.

Oavsett, finns det specifika masker som inte tål kraven så får man isådanafall ta bort CE-märkningen på dessa masker.
Det finns ju säkerligen hundratals olika fabrikar av FFP3-masker, 3M är exempelvis en producent med god renomme, medans det säkert finns producenter som kanske tillverkar en mask med något sämre prestanda.
Oavsett så är det detta CE-märkningen är till för, att garantera kvaliteten på maskerna.
Finns det CE-märkta FFP3-masker som inte håller måttet så får man då ta bort dem, men man kan inte göra som du och dra alla fabrikat över en och samma kam.
Exempelvis 3M-maskerna har fått extremt goda resultat i tidigare tester.

----------------

99% skydd är inte värdelöst för FFP3. Marginalen här ligger på mindre än en procent, det är möjligt at mekaniska P3-filter är en halv procent bättre men det är som sagt marginelt och när du drar sådana stora växlar så blir det bara löjligt.
Men sådan är du.

---------------

Jo du skrev det, men som sagt FFP3 är fullgott skydd mot smitta, om du säger annat så får du väl fråga sjukhusen varför de inte kör med mekaniska P3-filter? (Svar: eftersom det är onödigt)

--------------

Oj, en tuff kommentar igen som slutkläm på din i övrigt överdrivna indignation om att FFP3-masker är odugliga.

Du kanske borde se dig själv i spegeln istället och intala dig att sjukvården vet bättre än du eftersom de just nu utrustar hundratusentals sjukvårdare i landet med FFP3-masker.

Men om du tror dig veta bättre så bara kör på med dina mekaniska filter, du överlever nog apokalypsen med den extra halvprocenten skydd de ger

Försök inte din lilla skit. Det var du som började. Så du kan ta dina hot och fara åt helvete.

Och sluta att ge råd angående skydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in