2020-04-02, 20:13
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nej, faktiskt inte. En IVA-plats kan innebära t ex uppföljning/vård av den underliggande sjukdomen, t ex hjärtproblemen på HIA eller liknande. Om du är
på IVA utan respirator med covid innebär inte att du skall dö.
Fel!
Läs på vad IVA innebär. Finns inte utan respirator då det då inte kan klassas som IVA/IVP. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sfai.se/wp-content/uploads/2015/02/Riktlinjer-Svensk-Intensivv%25C3%25A5rd_-rev-2015.pdf&ved=2ahUKEwj-1cu-qsroAhVs_CoKHQYiBQIQFjASegQIBhAJ&usg=AOvVaw1szO0Jr ELcZA2KUoNLxRMA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Har du sett reportagen i SVT Nyheter från Italienskt sjukhus? En gubbe tog sitt sista andetag under inspelningen, männen låg och flämtade med öppen mun, nedsövda.

Kraftig lunginflammation.
Ett inte ovanligt sjukdomstillstånd, oavsett orsaken är Covid19 eller något annat.
Citera
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Håller med. Hur såg han på sveriges situation?
Han pratar fortfarande nu om masstestning. Björn Olsen på Tv4 nu alltså
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, hyfsat påläst. Och klart för mig att de 65% av platser som nu är upptagna på IVA i Stockholm inte bara tas upp av covid patienter, samt att de som ligger där med covid inte per definition antingen ligger i respirator eller skall dö.

Då måste du antingen arbeta inom intensivvård eller har någon nära som gör det i Stockholm. Jag har tyvärr inte det, endast i min egen stad har jag mer insikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det får vi hoppas det inte gör. Kommer nog nya bekymmer till sommaren för att få folk att tänka på annat.

Ja man får väl hoppas att bombningarna återupptas igen så mardrömmen inte slutar överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ja, men det är alkoholister!! Kan det vara svårt att förstå? Dom dricker vin hela tiden i Italien. Ja det är klart att det är MÄN. Det är ju dom som är alkoholister. Flämtade men oj... Ja det gör man när man ska dö. När man är gammal och alkis.

Ööh. Okej. Vi säger så.
Citera
Medlem
pulverhonungs avatar
https://youtu.be/9UqEQag-Dr8

Vad tror ni? Jag utesluter ingenting i denna sjuka värld.
Citera
2020-04-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Möte flera ambulanser med blåljus på E4an i riktning mot norrtull/Karolinska nu i eftermiddags
Stockholm är förlorat tyvärr då vårdplatserna inte i närheten kommer att täcka behövet. Göteborg däremot verkar ha haft en bättre förberedelse på sjukhusen och har koll om det skulle öka drastiskt med patienter.
Citera
Medlem
stoffess avatar
Kan man om man står rakt i vägen för nån som skulle hosta och nysa en i ansiktet ha med sig handsprit att dricka direkt efter hostningen? skall isf börja bära med mig en liter om dagarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Björn Olsen nu på fyran - den enda sk experten jag har visst förtroende för
Japp, och han sa nyss i TV4 att det kommer bli hemskt. repeterade det ordet..
FHR och regeringen är ren och skär katastrof!
Går inte att "ta nya beslut" efter utvärdering!
Då ligger vi 2 steg efter!!!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
O gissa vilka som bor i Borlänge, orten är fullkomligt översvämmad av invasiva svartskaller från somalia. FY FAN!
Nu pratar jag om äldrevården i Borlänge och covid-19 och att regeringen misslyckats totalt med det de påstår sig velat värna om, nämligen gamlingar. Aldreboenden här i Stockholm är även de drabbade. Överallt antar jag.
Jag ser ju klart och tydligt att bristerna finns inom kommunala verksamheter.
Något är åt helvetet fel. En del personal har inga riktiga skyddskläder. Vikarier springer runt mellan olika boenden mm. Chefer har kanske tre till fem boenden att ta hand om och även de hoppar runt överallt. De ser sig inte som besökare antagligen.

Är nog svårt att fixa till det här nu. Försent!
Nu är det bara att se hur många som kommer att dö utav det här. Vad kan vi göra. Smittade har redan smittat.
Kalle är smittad. Kalle har vänner, arbetskamrater och barn som i sin tur har vänner, arbetskamrater och barn osv.
Den smittkedjan ville man bryta genom att ringa in, sätta i karantän osv.
Det ville man inte göra i Sverige. Nu är det försent.
Men jag ser även att länder som agerade även de mer eller mindre har misslyckats.
Jag tror att vi får finna oss i att folk dör. Det går inte att stoppa. Covid- 19.
Inte innan vaccin. Inte nu i den här första rundan. Vi kan eventuellt se till att det inte blir en runda till.
Det är bara att bereda sig mentalt på det som händer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Lillasystern måste inte gå i skolan.
Det är skolplikt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto