Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Givetvis kommer vi få se fler dödsfall, även av människor som inte ligger i riskgrupperna.
Överbelastas sjukvården så är det givetvis inte bra alls, men i övrigt är det inte mkt man kan göra åt det.
Och ja, jag har barn samt föräldrar varav den ena måste ha syrgas 16 timmar om dygnet. Jag vill givetvis ha dem i livet men ett virus som det här det inget land som kan stoppa. Bromsa ja, för att sjukvården ska hinna med, men inte stoppa.
Jag beklagar att ditt barn är svårt sjuk och då förstår du också vikten av en fungerande sjukvård. För mig lät det nästan som om du var barnlös där ett tag som statsministern är.
Ja det har du rätt i, att stoppa viruset att helt komma hit är omöjligt i vår värld. Jag menar mer att stoppa detta val FHM gav regeringen.
Alternativen vi hade tidigt är nu borta och här är vi pga. FHM (det att få lite kontroll). Bromsa är allt vi nu kan göra. Även här rinner tiden ut eftersom bromsen skulle ha varit mycket tidigare så att vården hinner med. Nu tror jag att panikåtgärder kommer då dödstalen ökar och det kommer bara att göra att vi får dras med det här längre medans andra länder öppnar upp och kör med tester, smittpårning och isolering i väntan på vaccin. Kommer ingen fungerande vaccin så är ju alla länder körda men låt oss hoppas.
Dras inga handbromsar alls så kommer dödstalen att se märkliga ut för omvärden där många kämpade emot.
Man lägger miljarder och åter miljarder nu på ekonomiska åtgärder då man tidigare kunnat förbygga mycket med att snabbt sätta upp en industri runt tester, skyddsmaterial, respiratorer och mediciner för en bråkdel av den kostnaden. Kunnande har vi ju i landet men inte den politiska viljan och kämparglöden. Man hade kunnat hålla landet igång hjälpligt med snabba åtgärder men istället väntar kaos. Hade politiker lyckats med detta och hållit smittspridning liten så hade människor ändå förstått överreaktionen och "slöseriet" på miljarder, vi måste ju ändå bygga upp beredskapen nu. Norge försöker med liknade men ändå sent och dom har inte samma möjligheter om vi hade haft utan måste se till att få köpa mycket.
Man är lite fast i vad vi borde ha gjort. Det jag nu tycker vi borde göra är att stänga skolor, isolera drabbade regioner och se till att gamla skyddas mycket mer. Det är onödigt att barn nu forsätter att smitta vuxna och då få dom bort från arbeten, kanske samhällsviktiga. Planen att smitta ner alla unga för att få flockimmunitet är för riskabel och osäker, rent sagt vansinnig.
Fullständig nedstängning av landet ser jag nu som meningslöst då vi inte vill använda Sydkoreas strategi då vi öppnar upp igen. Men någon form av karantäner eller isolering för att bromsa smittspridning är nödvändig så att Stockholms problem nu inte blossar upp på många ställen samtidigt senare. Det blir lättare att omfördela resurser till drabbade regioner om vi åtminstone tar kontroll över det. Nu tror jag regeringen gör i byxan helt till slut och stänger ner det mesta, det finns inte mycket av konsekvenstänk hos dom tycker jag.
Ledsen för mycket text till dig i detta inlägg, en del var bara generella tankar.