2020-04-02, 18:58
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jo, det köper tid.

Man kan även genom att först initiera en sträng karantän, efterhand släppa på denna likt en kran för att få en jämn ström av smittspridning så att sjukvården inte kollapsar på grund av peak.

Det bästa alternativet är att göra som Sydkorea och Singapore och testa ALLA, då kan man punktmarkera viruset och isolera de som behöver isoleras, och resten kan jobba på som vanligt.

Men resten av västvärlden är så jävla inkompetenta och skriker efter folks rättigheter att detta inte skulle gå att genomföra här.

Instämmer då blir det en regulator så sjukvården får större marginaler och undvika att välja bort de mest uttsatta.

Skulle nog önska en mer samlad regerings chef som kan hantera ansvarsfrågor utan att kalla frågorna "SUSPEKTA"
när han ex vis tillfrågades om myndigheten eller regeringen skulla bära ansvaret om det visar sig att den långsamma sk. Svenska modellen blir ett fiasko av sällan skådat slag med överfulla gravplatser.

Jag är ingen expert på hur Sjukvård ska bedrivas! men ett sunt förnuft säger mig att ingen i Stockholms landsting har tänkt på att det kanske skulle skona människoliv om man koncentrerde sig på att bedriva vård för lungpatienter på en eller två sjukhus och testa personal som haft covid 19 och placera dem där. Istället för att bombrdera alla sjukhus i regionen med betydande smittorisker och en vin vin situation för andra med vårdbehov av allvarligare art som då kan vårdas på övriga sjukhus. Fö bra med fältsjukhus som vid Älvsjömässan och vid flygfottiljen i Uppsala. Finns fler resurser i landet så mobilisera i mkt rask takt så slipper ni stå med skägget i brevlådan en gång till.
Citera
2020-04-02, 18:59
Medlem
Prognosen jag hade för dagen var 282 avlidna (brytpunkt Worlometers) vilket också blev fallet exakt, Utvecklingen i Sverige följer just funktionen

y=78,4e^0,2132x; en dubblering var 3,25 dag de senaste 7 dagarna. Det är långsammare än den initiala ökningen på var 2,6 dag. Kurvan kommer doc inom några dagar att sannolikt vika av ytterligare.

Prognosen för morgondagen är cirka 348 avlidna.
Citera
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Mother, 48, of six-year-old twin boys dies of coronavirus three days after first showing symptoms despite having no underlying health conditions

Citat:
A healthy mum of six-year-old twin boys has tragically lost her life to coronavirus
Caroline Saunby died on March 29 at the age of 48, three days after symptoms
After collapsing at home she was rushed to a Middlesbrough hospital by air
Family members have paid tribute and warned of the severity of coronavirus

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8180605/Mother-six-year-old-twin-boys-dies-coronavirus-three-days-showing-symptoms.html
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Han styr inte landet, han råkar vara en frontfigur för en stor myndighet med många anställda, som med gemensam erfarenhet och expertis ger råd till regeringen.

Jag tycker faktiskt synd om honom.
Han sköter ändå sitt jobb bra, och jag är förvånad över att han håller ihop så pass bra, trots all press.
Skulle verkligen inte vilja byta med honom...!
Citera
Medlem
Åldringar dör som flugor här i Stockholm.

Vårdbolaget Familjeläkarna ansvarar för läkarvården på lite mindre än hälften av äldreboendena i Region Stockholm. På 45 av boendena där deras läkare arbetar har hittills 250 äldre patienter konstaterats smittade av covid-19. 50 av de patienterna har avlidit

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hundratals-smittade-av-covid-19-pa-aldreboenden-i-stockholmsregionen

Borde inte anhöriga gå ihop för grupptalan?
Citera
2020-04-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Everybody forgets that the 1% IFR is the best-case scenario where hospitals aren’t overwhelmed and resources aren’t non-existent. It’s very possible to see these numbers rise to above 5% or even higher if hospitals crash. You can’t use the Imperial College studies without reading them properly.

Another person named the Diamond Princess closed population study where the IFR landed at over 1%, but you can’t forget several of those people are still in intensive care and many more are still infected. Not to mention they were given the best medical care available to them. 1% IFR is the best case scenario. We’ve long since moved past a situation where this would be applicable to Sweden in the long run.

Yes i agree.
Hopefully we can slow down the tempo.
Now Grand Stockholm with 2,5 mil citicen is epicenter and hopefully people is staying home at easter holiday etc..
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Så svaret är ”inhalera corona och hoppas på det bästa”? Sorry, det funkar inte för mig, jag planerar att vara en av de 20% osmittade om jag så behöver gå över lik för att uppnå det. Jag har inga skulder. Sitter på en måttlig men stabil ekonomi som har råd att halveras tack vare att jag preppat mentalt för ålderdomen långt före coronans intåg i mitt liv, jag skiter fullständigt i om alla bankslavars ekonomi rasar ihop som ett korthus. När man lever över sina tillgångar bör man ha i åtanke att skiten ska betalas tillbaka någon gång.
Jo, men såhär, det är bra för dig att du inte sitter i skiten & om du kan isolera dig fullständigt ifrån resten av omvärlden i över ett år, till en sådan grad att du inte behöver komma i kontakt med någon annan eller står i någon form av beroendeställning gentemot en annan part än dig själv så good on you, du har preppat jävligt bra.

Men om du inte kan det så sitter du i samma jävla båt som alla vi andra. Alla kommer att drabbas av detta, det finns ingen som slinker undan den här gången. Kanske typ Bill gates eller liknande som kunde göra det som jag beskrev ovan men de som kan göra det tillhör ju (((the-one-percent))).

Att du skiter i att bankslavars ekonomi rasar ihop fullständigt hjälper dig inte för du kommer troligtvis att hamna i skiten även du med, om än kanske fördröjt något. Det är extremt få områden i samhället som är helt autonoma, i synnerhet när det kommer till ekonomi & produktion. Det är lite som att slita ett kugghjul i maskineriet så kommer alla andra kugghjul att stanna för eller senare som en direkt följd av det första hjulet.

Men om du nu har en stuga i fjällen med en frys full av renskav & HBTQ-certifierade solpaneler på taket så kan jag inte göra annat än att lyfta på hatten min vän & gratulera din framgång!
Citera
Bannlyst
Om man kollar dödsfall, per en miljon invånare, så ligger Italien på 230, USA 16, Spanien 214, Sverige på 28 och China på... 2!??

Italien har 115 000 smittade och ca 14000 döda... China 81000 fall, och 3300 döda...

China's siffror stämmer helt uppenbart inte, ska man tro att exil biljonären Guo Wengui ligger närmare sanningen här? Vad tror ni?

#Chinese billionaire says #CCP is burning 1200 bodies a day due to #coronavirus every day in #Wuhan. He adds that #China is hiding the true extent of #WuhanVirus & death toll crossed 50,000
I can't be the only one who thinks the Chinese are lying to the world
https://twitter.com/AnchanKhan/status/1243457106482794496

Han antyder även biovapen på slutet i videon...
Dessa uppgifter skulle ju USA såklart kunna kontrollera, med hjälp av satellitfoton... Det verkar som dom har gjort just det...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-01/china-concealed-extent-of-virus-outbreak-u-s-intelligence-says

Coronavirus: Exiled Billionaire Says China Is Burning 1,200 Bodies a Day
https://www.ccn.com/coronavirus-exiled-billionaire-says-china-burning-1200-bodies-a-day/
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-04-02 kl. 19:10.
Citera
2020-04-02, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Mitt tips är att Tegnell är en s k Idiot Savant.
Dvs briljant i någon snäv aspekt, inom sin yrkesutövning, men en större idiot än man rimligen kan förvänta sig från någon i hans position i en annan ytterst relevant aspekt, givet den makt Löfvenhelvetet gett honom.
Men va fan, han är då dubbelt så smart som alla i den här tråden, tredubbelt jämfört med dej
Citera
Medlem
kravodlat68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Fyfan det är dubbelt så många som de amerikanska soldater som dog i Vietnamkriget

Delvis rätt, minst 60000 amerikanska soldater stupade eller rapporterades saknade. Sen måste vi väl ändå vara överens om att 60000 vältränade produktiva yrkesmän var en större förlust för USA än dom som får sätta livet till nu.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Minst 2 300 läkare och sjukvårdspersonal i Tyskland har smittats med corona, rapporterar Süddeutsche Zeitung. Eftersom man bara räknat dem som jobbar på sjukhusen, och inte på vårdcentraler och äldreboende, tros den verkliga siffran vara högre. (Aftonbladet)

Skrämmande. Man måste ju kunna gå till jobbet utan bli sjuk eller dö.
Citera
2020-04-02, 19:02
Medlem
Konfucius2s avatar
Jämför gärna Sverige och Finlands statistik!

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in