2020-04-02, 19:03
Medlem
Överdödlighet börjar nu synas mer i Euromomo för några länder, vecka 13 nu:

https://www.euromomo.eu/index.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Skrämmande. Man måste ju kunna gå till jobbet utan bli sjuk eller dö.
Man tycker ju det!
Citera
Medlem
Råkade lyssna på ett finskt radioprogram där de ringde runt och intervjuade folk som satt hemma i "karantän". En äldre man sa ungefär såhär (ledigt och hastigt översatt):

"Min far beordrades till fronten som 22-åring, han var 26 när han äntligen återvände hem med livet i behåll. Många av hans skolkamrater och bekanta hade inte samma tur. Jag har nu för allas väl och ve beordrats att stanna hemma i soffan och läsa, kolla på tv och umgås men min fru. Det är visst tråkigt att man inte kan träffa sina barn och barnbarn, men det går ju att hålla kontakt med dem på andra sätt. Jag tänker inte klaga. Är detta mitt krig så kommer jag trots allt ganska lätt undan. *skratt*"

Gubben lyckades göra mig lite gladare i alla fall.
Citera
2020-04-02, 19:04
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Då kommer det kanske att kännas bättre här inne.

Här har vi i alla fall ett 50-tal personer som är övertygade om att de kan mer om epidemiologi än hela FHM sammantaget, och som glatt tillskriver statsepidemiologen alla problem, från virusets uppkomst till besvikelser över uteblivna julklappar i barndomen.

Enjoy!
Och den här myndigheten har du alltså stort förtroende för?!?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Jag tycker faktiskt synd om honom.
Han sköter ändå sitt jobb bra, och jag är förvånad över att han håller ihop så pass bra, trots all press.
Skulle verkligen inte vilja byta med honom...!

Jag kan bara instämma. Skulle faktiskt vilja se de som kritiserar honom göra ett bättre jobb.
Citera
Medlem
bagarn29s avatar
Oro för en ny virusvåg i Kina

Citat:
Området Jia i Henanprovinsen har infört nya reserestriktioner för de runt 600 000 människor som bor där.
Åtgärden är ett försök att undvika en andra virusvåg i landet efter uppgifter om att nya personer smittats.
För att lämna Jia behövs rätt tillstånd, uppger myndigheter på sociala medier. Invånarna får inte heller lämna sina hem för att gå till jobbet om de inte har tillstånd, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Henanprovinsen ligger norr om Hubei-provinsen där coronautbrottet började.

Källa: Svt text-tv.

En ny virusvåg på väg? Klarar vi en omgång till?
Citera
2020-04-02, 19:05
Medlem
Personer från syrisk-ortodoxa kyrkorna känner oro. Folk har dött. En del är sjuka.

https://sverigesradio.se/artikel/7444459
Citera
2020-04-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Tror du på det själv? Expertis? På vad då? Hur man offrar alla gamla människor för att rädda ekonomin från pensionerna?

Ja Tegnell exempelvis är utbildad smittskyddsläkare, och har även arbetat många år inom WHO med just pandemier. Det är per definition expert inom relevant ämne.

Att läsa Wikipedia-artiklar, se diverse konspiratoriska youtube-videos och följa nyhetsflödet under 4a veckor (som denna pandemi vart relevant för de flesta här) resulterar INTE till någon expertis.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och den här myndigheten har du alltså stort förtroende för?!?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Mer för FHM än för amatörerna som bara gissar.
Citera
Medlem
Fick veta av en bekant som jobbar inom vården att typ majoriteten som har hamnat i intensiven i Stockholm har somalisk bakgrund. Gemensamma nämnare var inte ålder utan övervikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Jag har inte hunnit och läsa hela rapporten än men jag tvivlar starkt på att den är oanvändbar i och med att den ger stöd för att lockdown strategin verkar fungera åtminstone i Italien och Spanien.

"We estimate that major non-pharmaceutical interventions have had a substantial impact on the time-varying reproduction numbers in countries where there has been time to observe intervention effects on trends in deaths (Italy, Spain).

Så du menar att deras 95CI är rimligt? Det är ju rent nonsens!
Citera
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
tror att du inte kan räkna med att svetsaren och hans regering har varken förstånd eller mod till att fatta tuffa politiska beslut. Svetsaren mer eller mindre knähund åt FHM...

Tyvärr!

Svetsaren ska ju Citat fira Påsk som vanligt!
Kanske bättre han koncentrerar sig på att leta fram bomullsoverallen och Esab svetsen inför kommande karantän. ..!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in