2020-04-02, 18:23
Medlem
Helt klart gör vi rätt. Isolera sjuka å riktigt gamla. Minimera smitta genom hygien o h lite vett. Och det gäller alla. Men långt ifrån alla gör tyvärr inte det. Att sjuka och äldre även yngre samt friska dör i en pandemi, inget nytt. Men tror vår epidemikung har rätt. Ni som gapar å skriker all skit om han regering. Vassegod och gräv ner er, eller in i en grotta tills allt e över
Citera
2020-04-02, 18:24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Om landets viktigaste yrkeskårer, exempelvis polis och läkare, starkt kommunicerade att regeringen INTE skulle stänga skolor, då deras verksamheter i så fall drastiskt skulle drabbas. Varför tjatar du och så många andra om att vi fortfarande skulle ha stängt dem?
Tom. Norge börjar fatta nu och är successivt igång med att öppna skolorna igen.
Och du har förstås ingen aning om hur resten av Europas länder löst detta bekymmer eller missat debatten helt om hur detta problem kan lösas?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Sannolikt så:
Om man tittar på "svåra" patientfall som har avklarats här i Norden på ena eller andra sättet, så ser det ut så här:

Closed Cases - Cases which had an outcome

Danmark - Cases 1,212, döda 123 (10%), Recovered 1,089 (90%)

Sverige - Cases 385, döda 282 (73%), Recovered 103 (27%)

Norge - Cases 79, döda 47 (59%), Recovered 32 (41%)

Finland - Finns ingen data
https://www.worldometers.info/coronavirus

Danskarna ser ut att ha bra siffror

Vet ikke hvordan det er i andre land, men i Norge så blir det ikke rapportert om noen blir frisk. Så hvor de tallene må være ting de har plukket opp sånn helt tilfeldig fordi noen har blitt intervjuet eller noe slik.

Som avisen VG skriver på sin "live"-side : https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

"Det finnes ikke en oversikt eller offentlig system for å registrere hvor mange av de som har testet positivt som har blitt friskmeldt i Norge. Metodisk blir det derfor umulig for VG å holde en slik oversikt oppdatert. Det kan komme et tilfelle eller to lokalt, men ingen helhetlig oversikt"
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så länge man inte gör en lockdown så kommer det att rasa på oförhindrat. När/om sjukvården kollapsar så blir det misär på riktigt, då ligger vi alla risigt på det. Efter sommaren någon gång kanske det börjar vända neråt, men det är ju inte slut för det. Har vi riktig otur så kommer det en andra våg till hösten, innan vi ens hämtat oss från den första. Strategin vi har nu är obegriplig.
Inte for att vara sån men kan det kanske vara att den är obegriplig för dig?
Men att den är begriplig för såna med kunskaper i ämnet?
Det är väl ändå ganska mycket utbildning under bältet för de inom smittskyddsexpertisen som råder FHM.
Allt från 3 år till 7-10 år per person.

Nu vet jag ju inte vad du har för utbildning. Men de som jobbar inom smittskydd och ingår i fhm är ju rätt bildade. De förstår väldigt mycket om virus och relaterat. Därför kan strategin vara begriplig för dem.
Citera
2020-04-02, 18:25
Medlem
Såg på tvn nyss att man nu gnäller på Gotland för att Almedalsveckan inte blir av.
Ok, jag förstår att det är stora pengar i omlopp under den veckan som öborna behöver, men då kanske det är fel att värna om öborna inför påsk också. Låt stockholmarna invadera redan nu, med eller utan corona, huvudsaken att pengarna rullar!
Citera
Medlem
Ändå förvånande att det kan va så illa i Stockholm? Öarnas stad, otroligt hög utbildningsgrad, god folkhälsa och förmodligen mer singelhushåll per invånare än någon annan storstad i Väst.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Stefan Löfven uppmanar Stockholmare. Res inte till Gotland.
Det är ungefär samma uppmaning likt. Använd kondom när du har sex.
Såg i Expressen att de överväger att förbjuda Stockholmare att få åka till Gotland och förklaringen till det är. Det finns inte tillräckligt med sjukvård där..
Hej och hå vilka enormt kloka politiker vi INTE har.
Sätt en enorm kondom över Stockholm i stället. Det blir jättebra för oss och alla män i Stockholm kan inte spruta ur sig några covid-19 virus på mig eller i Gotland.
Ungefär så otroligt sjukt resonemang kan jag tycka att det är hos våra politiker.Lite överdrivet utav mig är det nog, men i allafall, kom ihåg att använda kondom.

Jag har gjort som psykologen skrev i expressen för några dagar sedan..
Tänkt. Vad skall jag göra nu, jag är på jobbet, jaha jag kanske skall jobba lite. Det här tipset gav en psykolog i expressen för några dagar sedan och för att inte tänka så mycket på covid-19
Och igår var det ett reportage av en hälsoguru hur man kan klara sig bättre från att bli sjuk av covid-19.
SOV BORT DET 😉
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-02 kl. 18:28.
Citera
2020-04-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Danmark kommer att lätta upp nedstängningen inom kort. Det är alltså inte en hållbar lösning med karantän.
Det tvivlar jag på.
Skulle snarare gissa på att dom stänger gränsen, speciellt mot Sverige, även för jobbpendlare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Många har svårt för grundläggande matematik och förstå innebörden av lagtime tyvärr. Går inte argumentera emot en sådan person.

Stäng skolorna idag, så halveras dödssiffrorna imorgon!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja exakt eftersom personalen inte haft skydd. Och det är ju inte så konstigt eftersom FoHM inte uttalat några direktiv för personalen på äldreboende. När de höll på att smittspåra de från Italien, var någon hälsodirektör ute och sa att alla i personalen fick komma till jobbet, förutom om de varit förkylda. Det var alltså fritt fram att få in smitta på äldreboenden.

Ja precis. Och idag stod Tegnell i tv och sa att han inte har en aaaaning om hur smittan kunnat komma in på boendena...
Citera
2020-04-02, 18:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Epidemi-faran för coronavirus kan bara försvinna genom att befolkningen får immunitet. Viruset finns i minst 146 länder ...

- Det är skrämmande att Sveriges myndigheter i ett tidigt stadium bestämde att Sverige skulle vara ett av dessa 146 länder. Jag hade föredragit att många länder tillsammans bestämde sig för att hålla Covid-19 borta. I så fall hade Sverige inte varit ensamt och isolerat från omvärlden.

Kina hade kanske varit ensamt och isolerat. Men en välmående omvärld skulle ha valet att hjälpa Kina genom att skicka medicinskt bistånd.

Citat:
... och går inte längre att undvika mer än man kan undvika influensa.

- Även influensa hade kunnat stoppas med helt stängda gränser. Men ingen ansåg det vara värt besväret att stänga gränserna för att hålla influensan borta. När ännu otrevligare sjukdomar uppstår, så behöver vi begrunda hur hemska sjukdomar vi är beredda att acceptera innan vi stänger gränserna.

Beträffande influensor, så finns det kanske ett smidigare alternativ än att stänga gränserna. Kan ytterligare influensor undvikas genom att kineserna börjar behandla djur bättre? Ifall bra djurhållning kostar för mycket pengar, så finns alternativet att äta en större andel grönsaker.

Citat:
Sverige låter inte alls viruset härja fritt.

- Jaså?

Citat:
Vi försöker ta oss igenom pandemin med så små förluster som möjligt. Förlusten räknas inte bara i hur många som dör i corona, utan även i hur många som får sina liv förstörda eller dör i kölvattnet av vår bekämpning av den.

- Helt riktigt. Detta har jag försökt påpeka.

När myndigheterna släppte in Covid-19, så öppnade dom dörren för en massa annat elände som följer med. Detta elände inkluderar ekonomisk kris, och alla följder som dålig ekonomi har för hälsan. Anders Tegnell kommer att kosta Sverige stora pengar.
Citera
2020-04-02, 18:27
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag måste sluta kolla på Facebook nu. Speciellt i tråden Vi som stöttar Anders Tegnell...

Om jag inte slutar kolla så kommer jag att explodera.

I den specifika gruppen står det klart och tydligt i reglerna att man inte får kritisera AT och FHM. Bara det är ju helt sjukt. Dessutom får man inte prata politik.

60 000 medlemmar har gruppen nu.

Tidigare, när Sverige uppvisade låga dödstal, så var det ingen som skrev något om politik. Det står ju i reglerna.

Nu när dödstalen stiger så skrivs det hej vilt om hur privatiseringen av apoteket och sjukvården i allmänhet är orsaken till att dödstalen är så höga. Speciellt i Stockholm. Det är BORGARNAS fel alltihop tydligen.

Fy fan jag spyr alltså

Då kommer det kanske att kännas bättre här inne.

Här har vi i alla fall ett 50-tal personer som är övertygade om att de kan mer om epidemiologi än hela FHM sammantaget, och som glatt tillskriver statsepidemiologen alla problem, från virusets uppkomst till besvikelser över uteblivna julklappar i barndomen.

Enjoy!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in