2020-04-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Det är möjligt att de anser det. Likväl är det 20 st. döda i DK per dygn, sist jag tittade. Allting går att vinkla förstås.

Men dom allra flesta som har dött i Danmark dom senaste dagarna, och i dag, smittades före karantän infördes.

Kan väl inte vara så svårt att begripa att effekten av en karantän släpar efter av självklar anledning?

Kom tillbaka om 2-3 veckor och jämför Sveriges och Danmarks dödstal.
Citera
2020-04-02, 18:46
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har gjort som psykologen skrev i expressen för några dagar sedan..
Tänkt. Vad skall jag göra nu, jag är på jobbet, jaha jag kanske skall jobba lite. Det här tipset gav en psykolog i expressen för några dagar sedan och för att inte tänka så mycket på covid-19
Och igår var det ett reportage av en hälsoguru hur man kan klara sig bättre från att bli sjuk av covid-19.
SOV BORT DET 😉
Jag tror du är inne på rätt spår, hypokondrikerna och andra onödigt oroliga bör sysselsätta sig så mycket det går, minimera informationsflödet och sova mycket, då kan vi hålla diverse ryggmärgsreflexer som hamstring, tvångsmässiga beteenden och domedagstänk.
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
100-220.000 för att vara exakt.
2.2 miljoner om inga åtgärder hade gjorts.

Intressant! Det skulle i så fall betyda en tvåa på skalan för pandemier d.v.s. som asiaten 1957 och Hongkong 1968.
Pandemic severity index
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Hur ska det bli till semestern när svenskarna prompt ska lägga sig som packade sillar på stranden?

Det löser svenskarna galant, fylla på balkongen och grilla korv i trädgården, svensken är skapt för social distansering.
Citera
2020-04-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag börjar faktiskt undra om Tegnell har någon slags diagnos. Skrämmande konstigt svar av honom nedan.

Kom regeringens förbud mot besök på äldreboenden från 1 april för sent?

– Nej, det fanns väldigt tydliga rekommendationer innan, vi var extremt tydliga med vad som gällde.

Men förbudet kunde ju ha kommit tidigare?

– Ja, men jag är väldigt tveksam till att det hade gjort någon större skillnad, eftersom det redan fanns väldigt tydliga signaler om vad som var viktigt att göra.

Det låter på dig som att det inte behövdes något förbud?

– Absolut, det behövs ett förbud. Ett förbud är en väldigt tydlig signal från regeringens och statens sida att det här är grupper som vi vill skydda ordentligt

Fattar inte varför man skickar fram någon med autism som frontfigur för att lugna befolkningen. AT hade väl kunnat sitta undangömd på FHM och räkna på modeller istället
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Är själv halvitalienare och har mycket släkt som bor kvar och de håller på karantänsreglerna väldigt hårt.

Det är inte stora middagar eller sociala sammankomster. Finns säkert idioter som struntar i detta men landet har slutit upp väldigt bra

Det hoppas jag. De som jag har varit i kontakt med agerar inte så. Dessvärre.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat att det de gör är rätt. Tvärtom. Men tvingar du folk till saker, lär du få den effekten. De bor i Friuli-Venezia Giulia.

Ok, bor dom ute på landet är det väl en sak. I städerna skulle det absolut inte tolereras. Grannarna skulle ringa polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Danmark planerar att öppna upp efter påsk, dom har helt brutit kurvan.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

Mitt stalltips, när norge och danmark snart öppnar upp så kommer man stänga gränsen mot Sverige

Fantastiskt. Mitt stalltips: flytta till Norge DK eller Fin.

Löfven sänker landet.
Citera
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det är möjligt att de anser det. Likväl är det 20 st. döda i DK per dygn, sist jag tittade. Allting går att vinkla förstås.
Antal dagar mellan fördubblade dödsfall är 5 dagar i Danmark i Sverige är det inte så bra ca tre dagar mellan fördubblingen.
Så frågan är vad som har fungerat bäst?
Citera
2020-04-02, 18:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Fast, Australien är inte riktigt jämförbart kan jag tycka. Dels för att hela Australien är en stor ö, men framförallt för att Australien har haft sommarperiod under december-mars. Virus (oavsett vilket) frodas ej på samma sätt under sommaren som under hösten/våren. Jag skulle bli ytterst förvånad ifall så inte är fallet även med Covid-19. Australiens utveckling kan vi följa nu när landet går in i höstperiod.

Australien har nu ett R0 under ett. Imponerande, vi må hoppas att det fortsätter så.

Någon som har koll på vilka åtgärder dom har vidtagit?
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag skulle tro att det är väl optimistiskt att inkludera lättnader i gränsrestriktioner mot Sverige i "gradually open up".
Jag skulle nästan kunna satsa 0.1 Flashback-coin på att det blir hårdare restriktioner mot Sverige.

Återstår att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamdjungel
Orimligt många i tråden som är för att hålla skolor öppna trots att man förklarat faran i det
Finns många som inte orkar tillbringa tid med sina barn.
Blir svårare att hålla på med sina hemliga hobbies om dagarna också, som att smita iväg till sin älskarinna /älskare tex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Tegnell hevder at sykehusene har hatt *lang tid* på å forberede seg. Da må sannhetsverdien vurderes opp mot Tegnells uttalelser fra en tid tilbake, ikke Tegnells uttalelser i dag.

Det er fullstendig absurd å se hvordan all kritikk preller av på Tegnell og FoHM. Det må være enorme kulturforskjeller innad i skandinavia. Det er fascinerende og overraskende.

Den sittende svenske regjeringen har jo aldri hatt større oppslutning, i følge enkelte medier, og Tegnell har stor tillit blant svensker, kanskje med unntak av her på Flashback.

Nå sier Tegnell at det er "uheldig" at smitten har spredd seg til eldresenter, og at man kan regne med flere døde eldre i tiden fremover, samtidig som Expressen rapporterer at "Nu har de äldre äntligen förstått farorna på riktigt".

Det virker ikke helt å gå inn at årsaken til at de eldre ikke har forstått det, er fordi politikere og Tegnell har stått på TV hver dag og sagt at alt er bra, det er bare å leve som normalt, men nå i ettertid skyver de ansvaret over på de eldre, som ikke "har forstått alvoret".

Det som skjer i Sverige er helt skammelig, hele landet består av 90% idioter som mener at myndighetene gjør alt rett, det beste er kanskje om det virkelig går til helvete, og Putin tar over hele dritten.
Citera
Medlem
teamdjungels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Kan vara en narcissist vi har att göra med.
När blev Tegnell vald att styra landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in