2020-04-02, 18:37
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Italien är ett praktexempel på varför tvång inte fungerar. Folk får inte gå ut, men de umgås i mycket stora grupper inom de fyra väggarna. Grannar, vänner, familj och bekanta som hälsar på, där man inte håller nödvändigt avstånd, mm. Därför ser vi ingen större förändring.

Det stämmer inte alls. Du kan inte umgås hemma hos varann.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Det finns inget vettigt alternativ. Om karantän skall fungera så måste det hålla på under lång tid, hur länge vettefan, månader? Hur länge skall folk vara utan lön innan dom lackar ur & börjar gå på plundringståg? Hur tror du babbeluringarna kommer att bete sig i en sådan situation?

Det fungerar inte, vilket har börjat visa sig på olika håll.
När man då häver karantänen då man ju blir så illa tvungen så är man tillbaka på ruta 1 igen, nu med en jäkla massa mer problem i bagaget.

Vi kan inte göra någonting vettigare i dagsläget än att typ, isolera riskgrupper, & resten av oss får härda ut.

We must suffer.
Så svaret är ”inhalera corona och hoppas på det bästa”? Sorry, det funkar inte för mig, jag planerar att vara en av de 20% osmittade om jag så behöver gå över lik för att uppnå det. Jag har inga skulder. Sitter på en måttlig men stabil ekonomi som har råd att halveras tack vare att jag preppat mentalt för ålderdomen långt före coronans intåg i mitt liv, jag skiter fullständigt i om alla bankslavars ekonomi rasar ihop som ett korthus. När man lever över sina tillgångar bör man ha i åtanke att skiten ska betalas tillbaka någon gång.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Hur ska det bli till semestern när svenskarna prompt ska lägga sig som packade sillar på stranden?

Kommer gå bra.
Citera
2020-04-02, 18:38
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Kommer alla stockholmare stanna hemma under påsken?
Alla? Det tror jag inte, betydligt färre än vad som är brukligt åtminstone. Det verkar så utifrån vår umgängeskrets som annars är tämligen resebenägna.

Vi kommer stanna hemma, å andra sidan har vi av solidariska skäl hållit oss hemma i 3 veckors tid lite drygt.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Men herregud pajas. Att ringa och säga att ungen är sjuk är inte så jävla svårt. Mer än hälften av ungarna stannar hemma numera trots att ”vi har skolplikt”. Vilket jövla icke svar.

Vad tror du händer med vården om de som jobbar där och har barn resonerar som du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
I call bullshit!

Jag är inte heller helt säker på att stängning av skolor är den rätta vägen att gå men jag köper inte för en sekund att föräldrar som har samhällsviktiga arbeten inte kan fixa barnpassning på ett eller annat sätt utan att ta hjälp av far & morföräldrar. Personer som har sådana yrken tillhör ju extremt sällan de lägre sociala skikten utan har oftast kontaktnät. Om andra länder klarar det så kan vi också.

Ja fast klarar andra länder det?

Att stänga ner är en sak, att hantera konsekvenserna är en annan sak.
Citera
Medlem
Jag börjar faktiskt undra om Tegnell har någon slags diagnos. Skrämmande konstigt svar av honom nedan.

Kom regeringens förbud mot besök på äldreboenden från 1 april för sent?

– Nej, det fanns väldigt tydliga rekommendationer innan, vi var extremt tydliga med vad som gällde.

Men förbudet kunde ju ha kommit tidigare?

– Ja, men jag är väldigt tveksam till att det hade gjort någon större skillnad, eftersom det redan fanns väldigt tydliga signaler om vad som var viktigt att göra.

Det låter på dig som att det inte behövdes något förbud?

– Absolut, det behövs ett förbud. Ett förbud är en väldigt tydlig signal från regeringens och statens sida att det här är grupper som vi vill skydda ordentligt
Senast redigerad av Stockholmskisen 2020-04-02 kl. 18:39. Anledning: Fel
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
En bra, ganska kort film som förklarar bra varför corona inte är jämförbart med vanlig förkylning som vissa ännu hävdar.

Citat:
Covid-19, the disease caused by the coronavirus, has similar symptoms to the flu. They also spread in similar ways. So it's natural to want to compare the two. But Covid-19 is very different, in ways that make it much more dangerous. And understanding how is key to understanding why we have to take it so seriously.

https://m.youtube.com/watch?v=FVIGhz3uwuQ

En lite roligare film om hur djuren återvänder när människor i stängda samhällen håller sig inne.

https://m.youtube.com/watch?v=DO4NZXJJYz8
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Kommer alla stockholmare stanna hemma under påsken?

Tveksamt, beror väl en del på vädret med kanske?
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det stämmer inte alls. Du kan inte umgås hemma hos varann.

De jag känner gör det trots förbud.
Citera
2020-04-02, 18:39
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Det är möjligt att de anser det. Likväl är det 20 st. döda i DK per dygn, sist jag tittade. Allting går att vinkla förstås.

Precis som du gör när du pratar om döda eftersom dom i de flesta fall smittades innan lockdown.
Citera
2020-04-02, 18:39
Medlem
Minst 2 300 läkare och sjukvårdspersonal i Tyskland har smittats med corona, rapporterar Süddeutsche Zeitung. Eftersom man bara räknat dem som jobbar på sjukhusen, och inte på vårdcentraler och äldreboende, tros den verkliga siffran vara högre. (Aftonbladet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in