2020-04-02, 18:44
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Regeringen överväger att stoppa alla resor till Gotland om Folkhälsomyndighetens rekommendationer inte hörsammas. Det uppger regeringskällor för Expressen.

Enligt tidningen pågår diskussioner mellan flera departement och myndigheter om att hindra alla som inte är folkbokförda på ön från att åka dit.

Om regeringen tar ett sådant beslut kommer det troligtvis ske strax innan påskhelgen nästa vecka. (Aftonbladet)

Vore väldigt bra att hålla Stockhomarna borta.
Men vadan detta extravurm för gotland dock? De blåsta och självupptagna stockholmsfånen får resa och smitta ned resten av sverige men inte gotland. Underligt ändå...
Citera
2020-04-02, 18:45
Medlem
Dbloodss avatar
När den har soppan svept förbi kommer Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och MSB stå och kasta paj på varandra. Steffe sitter i bakgrunden och myser och lägger ansvaret på oss medborgare och myndigheterna.

"Vi tog beslut utifrån myndigheternas råd och expertis"
"Nu tog inte ert ansvar, se vad som hände"

Etc etc
Citera
Medlem
teamdjungels avatar
Orimligt många i tråden som är för att hålla skolor öppna trots att man förklarat faran i det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag skulle vilja påstå att det är meningslöst att titta på all statistik i dagsläget, inte bara selektivt det som passar en vid varje givet tillfälle. Allting går att vinka i all oändlighet.

Det som jag beskrev VET jag om, d v s att italienarna umgås i större grupper innanför husets fyra väggar. I sådana fall är karantän verkningslöst. I mångt och mycket.

Är själv halvitalienare och har mycket släkt som bor kvar och de håller på karantänsreglerna väldigt hårt.

Det är inte stora middagar eller sociala sammankomster. Finns säkert idioter som struntar i detta men landet har slutit upp väldigt bra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
körde igenom sthlms innerstad idag. Under ”rusningen”. Obs! Endast genomresa.
Kan inte ens vara 5% av alla människor som vanligen rör sig på sthlms gator.
Det var nästan tomt.
De flesta jag såg var ungdomar.
Butikerna var öppna men ingen inne i dem.
Restauranger tomma. (Det lilla man såg)

Ska tillägga det att samtliga jag känner (många kontorsråttor och säljare) har arbetat hemifrån de senaste veckorna.

Detta lär ju minska spridningstakten.
Men hör forfarande om en del människor som tar massa dåliga beslut.
det är rätt tomt här med...de ända man ser är dem som går i mindre grupperingar med halvmeters avstånd.
Citera
2020-04-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Fyfan det är dubbelt så många som de amerikanska soldater som dog i Vietnamkriget

Och 100k är den optimistiska synen många befarar att fler än 200k kommer att dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag börjar faktiskt undra om Tegnell har någon slags diagnos. Skrämmande konstigt svar av honom nedan.

Kom regeringens förbud mot besök på äldreboenden från 1 april för sent?

– Nej, det fanns väldigt tydliga rekommendationer innan, vi var extremt tydliga med vad som gällde.

Men förbudet kunde ju ha kommit tidigare?

– Ja, men jag är väldigt tveksam till att det hade gjort någon större skillnad, eftersom det redan fanns väldigt tydliga signaler om vad som var viktigt att göra.

Det låter på dig som att det inte behövdes något förbud?

– Absolut, det behövs ett förbud. Ett förbud är en väldigt tydlig signal från regeringens och statens sida att det här är grupper som vi vill skydda ordentligt
Kan vara en narcissist vi har att göra med.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkasson
10 sekunder tog det mig att googla fram detta skrivet den 10 mars.
"● Första personerna i Sverige som vårdas på intensiven

Två personer får för närvarande intensivvård på Karolinska universitetssjukhuset. Antalet konstaterade fall har samtidigt stigit kraftigt och Folkhälsomyndigheten varnar för ”mycket hög risk för inre spridning”.

– Det finns tecken på smittspridning i två regioner, säger Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog. "

Så, tillbaka till ritbordet och hitta nåt nytt att hänga dom ansvariga för. Men snälla, försök att iallafall har lite bättre på fötterna innan du ska kräka ur dig myndighetsföraktande dynga nästa gång!
Precis vad jag skrev. Dåligt minne!!! Ditt minne räckte till den tionde Mars. Mitt var lite längre, då detta är skrivet den åttonde Mars.
Hans förutsägelse stämde inte. I torsdags var 94 coronasmittade i Sverige, under fredagen 137 och i går lördag 162. I dag söndag steg antalet smittade till 203 under eftermiddagen. Nu säger Anders Tegnell:
– Jag var lite för optimistisk. Jag hade inte tänkt på eller förstått att det kan ta några dagar i systemet innan fallen dyker upp här i Sverige också. Det är inte bara inkubationstiden som gäller, utan man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.
Så peaken hamnar på måndag eller tisdag i stället?
– Ja, eller nergången börjar då.
Nergången börjar på tisdag?

– Vi får se. Det är svåra prognoser, det finns alltid ett stort mått av osäkerhet i dem, säger Tegnell.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
yngre yngst kanske
kanske yngste eller yngsta ?
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Är självklart inte verkningslös även om den inte är absolut. Målet är inte att komma ner till 0.

Verkningslöst är det för att det inte utrotar viruset. Däremot skapar det andra, mer långgående samhälls- och hälsoproblem. Men det återstår att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Gissa får man, men så här skriver man i DK:

http://cphpost.dk/?p=112564
Jag skulle tro att det är väl optimistiskt att inkludera lättnader i gränsrestriktioner mot Sverige i "gradually open up".
Jag skulle nästan kunna satsa 0.1 Flashback-coin på att det blir hårdare restriktioner mot Sverige.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Nu har dödligheten under closed cases på Worldometers tickat över till 20%.

Uppenbart så har världen ett enormt mörkertal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in