2020-04-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Italien är ett praktexempel på varför tvång inte fungerar. Folk får inte gå ut, men de umgås i mycket stora grupper inom de fyra väggarna. Grannar, vänner, familj och bekanta som hälsar på, där man inte håller nödvändigt avstånd, mm. Därför ser vi ingen större förändring.

De har haft tre dagar med färre än 5000 nya smittade. Det har de inte haft sedan 19e mars. Om det håller i sig är det en tydlig trend att det planar ut.

Antalet döda per dag är meningslöst att titta på då den dagen Italien skulle ha 0 nya fall kommer ett stort antal att fortsätta att dö i veckor.
Citera
2020-04-02, 18:28
Moderator
Sun Rulers avatar
Stod på CNN:s undertexter att uppskattningsvis 100,000 amerikaner kommer dö till följd av corona och det även om extrema sociala distanseringsåtgärder kommer företas.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det tvivlar jag på.
Skulle snarare gissa på att dom stänger gränsen, speciellt mot Sverige, även för jobbpendlare.

Gissa får man, men så här skriver man i DK:

http://cphpost.dk/?p=112564
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

Fast den bevisar att karantän fungerar och inte tvärtom?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det var en uppvisning av låg IQ och möjligtvis en svag utvecklingsstörning. Jag har förklarat för dig att dödligheten i den vanliga influensan är 0,1% , men du envisas med att covid-19 är "långt under 0,1". Har du sett bilderna från New York där dom lyfter upp döda kroppar med truckar och lägger in dem i kylskåpslastbilar? Har du sett bilderna från Madrid där en isrink används som bårhus?

Så ser det kanske ut varje influensasäsong enligt dig? " Kära besökare - isrinken kommer hållas stängd från vecka 8 till vecka 14 på grund av influensasäsongen". Har du sett en skylt som säger så?

Jag må ha låg IQ, men låt oss snacka siffror och procentandelar istället.

Vad har ”Har du sett bilderna från New York där dom lyfter upp döda kroppar med truckar och lägger in dem i kylskåpslastbilar? Har du sett bilderna från Madrid där en isrink används som bårhus?” med statistiken att göra?

Jag tror dödligheten kommer visa sig vara lägre än 0,1%. Vi får väl se. Det är ingen vits att spela smart riktigt än. Den befogenheten besitter du inte.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
"Regeringen överväger att stoppa alla resor till Gotland om Folkhälsomyndighetens rekommendationer inte hörsammas. Det uppger regeringskällor för Expressen."

Börjar dom fatta att allmänna råd och rekommendationer inte kommer tas på allvar?
Citera
2020-04-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vad baserar du det på ? Att viruset blir mindre aggresivt, självdör eller vad ?

Får det fortsätta cirkulera i 8-12 månader till så lär även Sverige få räkna döda uppåt 100 000
Vad baserar du antagandet att det kommer att fortsätta i åtta till tolv månader, på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tänk när dödssiffran kommer upp i ca 1000 dagligen, då kan man nog börja svettas!(tanke)

Tror (och hoppas verkligen) inte att det går så långt.
Talen drivs mycket av Stockholm som i den här takten ärligt talat borde nå en flockimmunitet inom loppet av en vecka eller två.

Jag gissar på att Sverige har någonstans runt 5,000 dödsfall när allt detta är över.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Inte for att vara sån men kan det kanske vara att den är obegriplig för dig?
Men att den är begriplig för såna med kunskaper i ämnet?
Det är väl ändå ganska mycket utbildning under bältet för de inom smittskyddsexpertisen som råder FHM.
Allt från 3 år till 7-10 år per person.

Nu vet jag ju inte vad du har för utbildning. Men de som jobbar inom smittskydd och ingår i fhm är ju rätt bildade. De förstår väldigt mycket om virus och relaterat. Därför kan strategin vara begriplig för dem.

De tycker säkert de gör rätt. Större delen av omvärlden tycker de gör fel, en stor del av svenska läkarkåren tycker också det Jag tror faktiskt jag sällar mig till majoriteten här, än att ge mitt stöd till Tegnell som hittills inte har haft ett rätt i det han sagt!
Citera
2020-04-02, 18:30
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkasson
Precis inget av det du skriver stämmer med verkligheten. Hur kan bollen ta så stenhårt i stolpen?!
Man har från alla myndigheter och regering varit VÄLDIGT tydliga med att det värsta fortfarande är på väg. Möjligen att din vad det verkar, inte alltför skarpa skalle spelar dig ett spratt och ÖNSKAR att det snart ska vara över. Men kämpa på, det är fler som är rädda för det här. Så du behöver inte skämmas för att du är totalt ologisk i dina uttalanden.
Måste vara bekvämt att vara politiker eller expert i Sverige då många (de flesta) verkar ha så kasst minne och ingen tidsuppfattning. Var höll du hus för tre veckor sedan när det skulle bli ströfall?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
https://edition.cnn.com/2020/04/02/health/aerosol-coronaviru
s-spread-white-house-letter/index.html

Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
VAAA!!!?? Har ni inte förstått det föränn nu??? Det visste man redan i januari/februari!

Men har man BARA följt svenska myndigheter/media så har det inte kommit fram tyvärr.

Snart kommer man på att om alla har mask så behöver inte samhället stanna på samma sätt,

det är bra för ekonomin, smittan sprids inte lika snabbt,

snart kommer någon att räkna på det nationalekonomiskt och se vilken fjant-kostnad det är i relation till vilken effekt det ger,

men först utrustning till vårdpersonalen!

Det är hur som helst samma maskiner/fabriker,
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkasson
Precis inget av det du skriver stämmer med verkligheten. Hur kan bollen ta så stenhårt i stolpen?!
Man har från alla myndigheter och regering varit VÄLDIGT tydliga med att det värsta fortfarande är på väg. Möjligen att din vad det verkar, inte alltför skarpa skalle spelar dig ett spratt och ÖNSKAR att det snart ska vara över. Men kämpa på, det är fler som är rädda för det här. Så du behöver inte skämmas för att du är totalt ologisk i dina uttalanden.
Skall vi gissa att du redan gjort bort dig rejält? Så till den grad att du var tvungen att byta namn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in