2020-04-02, 18:20
Medlem
hur är det med försvarets skyddsmasker som inte var CE märkta? jag läste någonstans att det var runt 700 000 sådana. att rädda liv är viktigare än miljön just nu
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Alla som säger att karantän inte fungerar.

Ge mig underlag och uträkning på hur många som skulle ha dött utan den?

Tack!

En ny studie från Imperial college publicerad 30/3 mars visar att stängning av skolor, offentliga institutioner samt varierande förbud mot folksamlingar kan ha räddat upp emot 59,000 liv.

https://www.imperial.ac.uk/media/imp...30-03-2020.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stacka
Stämmer. När man väl har hamnat där finns det knappt ett spår av ens gamla jag kvar, demensen har tagit över. Min morfar kallade det för "dödens sista väntrum" när jag besökte honom, vilket var ganska träffsäkert sett till att det var som att stirra in i ett tomrum när man såg honom i ögonen. Han visste inte ens vem jag var. Kort därefter bestämde han sig för att dö genom att sluta äta mat och sin medicin.

Vad är poängen? Jag dör hellre innan jag hamnar där.
Hade detta hänt det sista året min mamma var i livet och corona tagit sig in på äldreboendet där hon höll till hade hon garanterat dukat under. Och jag hade varit tveksam till att tillskriva covid-19 som dödsorsak.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
En ny studie från Imperial college publicerad 30/3 mars visar att stängning av skolor, offentliga institutioner samt varierande förbud mot folksamlingar kan ha räddat upp emot 59,000 liv.

https://www.imperial.ac.uk/media/imp...30-03-2020.pdf

Åh, tack för den länken!
Citera
2020-04-02, 18:21
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Jag måste sluta kolla på Facebook nu. Speciellt i tråden Vi som stöttar Anders Tegnell...

Om jag inte slutar kolla så kommer jag att explodera.

I den specifika gruppen står det klart och tydligt i reglerna att man inte får kritisera AT och FHM. Bara det är ju helt sjukt. Dessutom får man inte prata politik.

60 000 medlemmar har gruppen nu.

Tidigare, när Sverige uppvisade låga dödstal, så var det ingen som skrev något om politik. Det står ju i reglerna.

Nu när dödstalen stiger så skrivs det hej vilt om hur privatiseringen av apoteket och sjukvården i allmänhet är orsaken till att dödstalen är så höga. Speciellt i Stockholm. Det är BORGARNAS fel alltihop tydligen.

Fy fan jag spyr alltså
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Källa till att läkarkåren inte vill att skolorna stängs? Att polisen vill ha skolorna öppna beror på att det annars blir blattekaos i förorten.

Nej, för att dessa yrkesgrupper inte kan lämna barnen hemma ensamna.

Exempel:

Polismyndigheten räknar med att nya coronaviruset i värsta fall kan leda till ett personalbortfall på 50 procent. Nu vädjar polisen till beslutsfattarna att inte stänga skolorna.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-vadjar-till-regeringen-att-inte-stanga-skolor/

”35.000 vårdanställda måste gå hem om skolorna stängs”

https://www.dn.se/debatt/35000-vardanstallda-maste-ga-hem-om-skolorna-stangs/
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Om landets viktigaste yrkeskårer, exempelvis polis och läkare, starkt kommunicerade att regeringen INTE skulle stänga skolor, då deras verksamheter i så fall drastiskt skulle drabbas. Varför tjatar du och så många andra om att vi fortfarande skulle ha stängt dem?
Tom. Norge börjar fatta nu och är successivt igång med att öppna skolorna igen.

Igen.
En nedstängning ska självklart inte vara för evigt. Norge kan anse att det är lämpligt att lätta nu. Det betyder inte att de anser att det var fel att stänga.

Om du läser lite så ser du att många yrkeskårer förespråkar en nedstängning.
Det kommer, var så säker.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Det tar ungefär 3-6 veckor innan man ser effekten av karantän på dödstalen.

Av den enkla anledningen att det är så långt tid det tar från det att man smittas till att man avlider.

Sunt förnuft som till och med lågbegåvade personer bör klara av att förstå.

Många har svårt för grundläggande matematik och förstå innebörden av lagtime tyvärr. Går inte argumentera emot en sådan person.
Citera
2020-04-02, 18:22
Medlem
Tänk när dödssiffran kommer upp i ca 1000 dagligen, då kan man nog börja svettas!(tanke)
Citera
2020-04-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Corona Bob Tegnell i SVT: "sjukhusen har haft lång tid på sig att förbereda sig och bygga upp..."

WAIT WHAAAT?!? Har vi inte blivit lovade av Corona Bob Tegnell typ varje dag i flera veckor att det är liten risk att vi får någon spridning i Sverige, att vi inte har någon inhemsk spridning, att toppen är nådd vilken dags som helst snart...

Nä. Bullcrap. Vi har hela tiden blivit tillsagda att det hela snart är över. Ingen anledning att förbereda sig på fler fall...

Precis inget av det du skriver stämmer med verkligheten. Hur kan bollen ta så stenhårt i stolpen?!
Man har från alla myndigheter och regering varit VÄLDIGT tydliga med att det värsta fortfarande är på väg. Möjligen att din vad det verkar, inte alltför skarpa skalle spelar dig ett spratt och ÖNSKAR att det snart ska vara över. Men kämpa på, det är fler som är rädda för det här. Så du behöver inte skämmas för att du är totalt ologisk i dina uttalanden.
Citera
2020-04-02, 18:23
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag ser att du tydligt och noggrant repeterar Tegnell. Undantagsfall?

Om jag påstår att många fler unga kommer att dö i detta pga. av att ingen immunitet finns men också beroende på en överbelastad sjukvård (det kan ju vara andra sjukdommar eller olyckor). Är det fortfarande acceptabelt och framför allt då vi hade kunnat stoppat detta eller bromsat rejält? Har du egna barn eller föräldrar i livet så borde det inte vara acceptabelt men du kanske har en situation som statsministerns och behöver inte bry dig.
Givetvis kommer vi få se fler dödsfall, även av människor som inte ligger i riskgrupperna.
Överbelastas sjukvården så är det givetvis inte bra alls, men i övrigt är det inte mkt man kan göra åt det.
Och ja, jag har barn samt föräldrar varav den ena måste ha syrgas 16 timmar om dygnet. Jag vill givetvis ha dem i livet men ett virus som det här det inget land som kan stoppa. Bromsa ja, för att sjukvården ska hinna med, men inte stoppa.
Citera
2020-04-02, 18:23
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
ITALIEN: Italienska myndigheter meddelar att ytterligare 760 personer har dött av coronaviruset. Den totala dödssiffran ligger nu på 13 915 personer.

Italien är ett praktexempel på varför tvång inte fungerar. Folk får inte gå ut, men de umgås i mycket stora grupper inom de fyra väggarna. Grannar, vänner, familj och bekanta som hälsar på, där man inte håller nödvändigt avstånd, mm. Därför ser vi ingen större förändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in