2020-04-02, 18:00
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
.
.

Strategin fungerar. Olyckskorpar hoppas på 1441 döda på Söndag. Lycka till säger jag, men det kommer inte inträffa.
Jag tror inte på över 1000 döda på söndag. Däremot tror jag att vi vid den tiden har ett par hundra som har behov av att komma in på IVA men nekas på grund av att det saknas ledig kapacitet. Därefter kommer dödstalen att öka snabbt...
Tur att man inte är en olyckskorp!
Citera
2020-04-02, 18:00
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Endast i Sverige:

Lag tar bort osäkerhet om svartbyggen
Fältsjukhus i Göteborg och Stockholm har uppförts i rasande takt. Och utanför entrédörrarna till sjukhus står nu provtagningstält för att hindra smittspridningen. Förmodligen svartbyggen allihop.

– Det har gjorts extraordinära insatser för att klara av vårdens behov. Av naturliga skäl har man inte hunnit med att söka bygglov, säger bostadsminister Per Bolund (MP).

– Vi vill att vården ska kunna koncentrera sig på att ge vård och då ska vi inte utsätta dem för att de också ska behöva hålla på med administration.

Boverket har vänt sig till regeringen och begärt att reglerna kring bygglov ska klargöras. Egentligen ska man ansöka om bygglov både för nya byggnader och för gamla byggnader som används på nytt sätt.

Men nu förbereds en lagändring där tillfälliga sjukhusbyggnader får ett generellt undantag.

– Byggnadsnämnder i kommunerna ska inte behöva bryta mot lagen, som är tydlig med att man inte får ha den här typen av tillfälliga byggnader hur länge som helst. Vi vill avlasta kommunerna, men också de som nu gör helt nödvändiga vårdinsatser, säger Per Bolund.

– Ingen ska behöva ägna tid och kraft åt detta.

Lagen införs den 1 maj, men ska gälla retroaktivt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb868p/lag-tar-bort-osakerhet-om-svartbyggen

Perfekt

Jag håller på att bygga en tillfällig vårdbyggnad för min sjuka bil som behöver extra vård innomhus en tid medans den kureras till nyskick. Då skiter jag o bygganmälan och kör på.

Fler lär haka på misstänker jag.
Citera
2020-04-02, 18:01
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
Smittan sprids genom bara utandning enligt amerikanska forskare.

https://edition.cnn.com/2020/04/02/health/aerosol-coronavirus-spread-white-house-letter/index.html

VAAA!!!?? Har ni inte förstått det föränn nu??? Det visste man redan i januari/februari!

Men har man BARA följt svenska myndigheter/media så har det inte kommit fram tyvärr.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det allra viktigaste (vare sig det är tvål o vatten eller handsprit eller vanligt vatten) är att man tvagar sig, likom. De mekaniska rörelserna får bort mycket av mikroorganismer. Extra viktigt verkar det vara i fallet med virus. (Speciellt då höljesvirus vilket SARS-CoV-2 är.)

Så har du bara vatten att skölja händerna med, se till att hålla på en stund och tvätta ALLA delar av händerna. Speciellt under naglar och i nagelbanden.

Då är risken betydligt mindre att bli smittad.

Tack, jag brukar bara skölja typ händerna, skall jobba mer på naglarna. Bra att få prata med sjuksköterskor.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Nej dom lättar upp för att påfrestningarna och kostnaderna är enorma, till ingen nytta visar det sig, i jämförelse med Sverige.

Det är inte försvarbart längre och folket har tröttnat.

Sverige är inte ett unikt lyckat land och alla andra misslyckas i det här fallet.
Sveriges styrande gör tvärt emot hela den övriga världen.
Ännu. Även vi kommer att tvingas till en nedstängning. Tyvärr ger den då sämre effekt än om man som andra länder hade stängt omedelbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De lättar inte upp för att det inte fungerar.
De lättar upp för att det fungerar. Det är en del av det. Man kan ju inte ha stängt för evigt.
Sannolikt så:
Om man tittar på "svåra" patientfall som har avklarats här i Norden på ena eller andra sättet, så ser det ut så här:

Closed Cases - Cases which had an outcome

Danmark - Cases 1,212, döda 123 (10%), Recovered 1,089 (90%)

Sverige - Cases 385, döda 282 (73%), Recovered 103 (27%)

Norge - Cases 79, döda 47 (59%), Recovered 32 (41%)

Finland - Finns ingen data
https://www.worldometers.info/coronavirus

Danskarna ser ut att ha bra siffror
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-02 kl. 18:05.
Citera
2020-04-02, 18:02
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Italien idag:

+760 döda

Då har det ökat idag igen. Känns hopplöst.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Svetsaren och regeringen får nu kritik även från idrottsstjärnor...

”Nu går svenske stjärnmålvakten Robin Lehner ut med hård kritik mot Sveriges beslut att inte införa utegångsförbud.
”Min lillasyster går i skolan och har en sjuk mamma hemma som nog inte klarat av denna sjukdom. Vakna för helvete!”
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Så om man är över 70 eller har nån sjukdom så är man inte värd att ta hand om?
Varför ska du ta ansvar frågar du.
För att det är så man gör om man är vettig och mänsklig.
Dina föräldrar är säkert jättestolta över dig!

Varför är gamlingarna ute över huvud taget?

Jag har inte sagt att gamlingarna inte är värda att leva. Det jag uttryckte var att dagens reformer är helt efterblivna. Vad som krävs är isolering av gamlingarna och masstestning av människor. De som inte har covid bör arbeta och betala skatt. På så sätt skulle vi minska dödligheten i landet och lindra virusets negativa inverkan på landets ekonomi.
Citera
2020-04-02, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Som journalisterna gör med sina mikrofoner på alla just nu!

Ja hon sa till reporterna att han bör byta mikrofonskydd efter varje intervju för det pufffar upp!
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Endast i Sverige:

Lag tar bort osäkerhet om svartbyggen
Fältsjukhus i Göteborg och Stockholm har uppförts i rasande takt. Och utanför entrédörrarna till sjukhus står nu provtagningstält för att hindra smittspridningen. Förmodligen svartbyggen allihop.

– Det har gjorts extraordinära insatser för att klara av vårdens behov. Av naturliga skäl har man inte hunnit med att söka bygglov, säger bostadsminister Per Bolund (MP).

– Vi vill att vården ska kunna koncentrera sig på att ge vård och då ska vi inte utsätta dem för att de också ska behöva hålla på med administration.

Boverket har vänt sig till regeringen och begärt att reglerna kring bygglov ska klargöras. Egentligen ska man ansöka om bygglov både för nya byggnader och för gamla byggnader som används på nytt sätt.

Men nu förbereds en lagändring där tillfälliga sjukhusbyggnader får ett generellt undantag.

– Byggnadsnämnder i kommunerna ska inte behöva bryta mot lagen, som är tydlig med att man inte får ha den här typen av tillfälliga byggnader hur länge som helst. Vi vill avlasta kommunerna, men också de som nu gör helt nödvändiga vårdinsatser, säger Per Bolund.

– Ingen ska behöva ägna tid och kraft åt detta.

Lagen införs den 1 maj, men ska gälla retroaktivt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb868p/lag-tar-bort-osakerhet-om-svartbyggen
Samma skit angående CE-märkning av skyddsmasker. Det som duger i krig, som by the way är skapat för att skydda bl.a mot just biologiska stridsmedel, duger tydligen inte till sjukvårdspersonalen.

Som du säger, endast i Sverige.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det betyder inte att de flesta av dessa patienterna skulle dött inom en snar framtid, bara att de hade någon sjukdom sedan tidigare som bidrog till att de inte kunde överleva Covid19. Även äldre människor kan leva i många år med t ex högt blodtryck och diabetes.
Absolut! Covid19 är fortfarande ett rätt allvarligt virus i det stora hela men det är extremt mycket rädsla som florerar just nu och det är bra att få lite perspektiv tycker jag. Många människor kommer att dö och varje dödsfall är en tragedi men det är verkligen inte end of the world om man säger så. Ångesten är lite väl hög i relation till det som vi står inför. April blir antagligen den värsta månaden, sen siar jag att världen kommer börja öppna upp igen och vi blir, förhoppningsvis, lite visare som kollektiv och inser värdet i saker som faktiskt betyder något. I ett längre perspektiv så är jag mer orolig för överstatlighet och inskränkningar på våra friheter i kölvattnet av detta än viruset i sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in