2020-04-02, 18:12
Medlem
GubbenILaddans avatar
Hur många har dött idag i Sverige? Hittar bara smittade och det totala dödsantalet på c19.se

Edit: Nej ursäkta, nu hittade jag. 48 döda idag
Citera
2020-04-02, 18:12
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Är inte det där med ”luftburet” bara en definitionsfråga? Är dropparna tillräckligt små, är det luftburet och är de större kallas det droppsmitta?
Eller har jag fel?

Det finns nog ett storleksintervall där det mest handlar om semantik. Droppsmitta låter mindre farligt.
Citera
2020-04-02, 18:13
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Lillasystern måste inte gå i skolan.

Vi har ju skolplikt i Sverige, så jo det måste hon tyvärr!
Citera
Medlem
Min svärmor arbetar på äldreboende i sthlm .. idag blev x antal av de gamla diagnostiserad samt en vårdare , som för övrigt fick åka ambulans till akuten.

Det man gjort är att man bunkrat upp med morfin och ingen av de äldre kommer "vårdas" det är officiellt inom gruppen och antagligen så det kommer se ut på andra boenden också
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Att unga dör, även barn, är ju inte så uppseendeväckande egentligen. Det dör yngre och barn även av säsongsinfluensa, och det här drabbar ju fler så dödsfall även bland yngre och barn utan bakomliggande sjukdomar kommer vi säkerligen få se. Men de är ju undantagsfall.
Jag ser att du tydligt och noggrant repeterar Tegnell. Undantagsfall?

Om jag påstår att många fler unga kommer att dö i detta pga. av att ingen immunitet finns men också beroende på en överbelastad sjukvård (det kan ju vara andra sjukdommar eller olyckor). Är det fortfarande acceptabelt och framför allt då vi hade kunnat stoppat detta eller bromsat rejält? Har du egna barn eller föräldrar i livet så borde det inte vara acceptabelt men du kanske har en situation som statsministerns och behöver inte bry dig.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Intressant! Länk?

Apropå antal smittade googlade jag på det bolag som har 250 smittade och 50 avlidna.

http://www.famlak.se/aldreboenden/

Citat:
Familjeläkarna har fått förtroendet att ansvara för läkarinsatserna på ett 70-tal äldreboenden över hela Storstockholm med totalt runt 7 000 boende.

Lägg märke till att i nyheten på svt skrivs det att det rör sig om 45 boenden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hundratals-smittade-av-covid-19-pa-aldreboenden-i-stockholmsregionen

Citat:
På 45 av boendena där deras läkare arbetar har hittills 250 äldre patienter konstaterats smittade av covid-19. 50 av de patienterna har avlidit.

– Det här är de sköraste patienterna vi har och både för patienternas skull och vården är det viktigt att de får fortsätta vårdas där de är. Men det förutsätter att medarbetarna har rätt skyddsutrustning, säger Stefan Amér, verksamhetschef Familjeläkarna, till SVT.

Uttrycket "sköraste patienter" tyder på att de har olika typer av boenden, men smittan har således spritt sig till åtminstone 250/7000 och kanske så hög kvot som 250/(45/70*7000) vilket blir 5,5 % eller så.

Om allt annat är lika blir det 550 000 smittade i landet eller så.

Vad mer är, om ett bolag som det här har 50 döda med 5,5 % smittade, ja då skulle bara det bolaget kunna få se många hundra avlidna.

Jag tror inte att släktingar till offren då skulle vara väldigt glada på ett sådant bolag.
Citera
2020-04-02, 18:14
Medlem
Angelripper4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Social distans. Noggrann hygien och handtvätt. Stanna hemma/inne om du är sjuk. ”Isolering” av folk i riskgrupperna.

Copy/paste från Löfven?
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Svetsaren och regeringen får nu kritik även från idrottsstjärnor...

”Nu går svenske stjärnmålvakten Robin Lehner ut med hård kritik mot Sveriges beslut att inte införa utegångsförbud.
”Min lillasyster går i skolan och har en sjuk mamma hemma som nog inte klarat av denna sjukdom. Vakna för helvete!”

Ja, jag såg det.

Han är en duktig målvakt.

Tydligen en enastående epidemiolog också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Australien stängs av, en ö utan fast kontakt med andra länder. Trots färre fall än Sverige som inte stänger. Sverige stänger inte skolorna, inte ens gränserna. Logiskt?

Om landets viktigaste yrkeskårer, exempelvis polis och läkare, starkt kommunicerade att regeringen INTE skulle stänga skolor, då deras verksamheter i så fall drastiskt skulle drabbas. Varför tjatar du och så många andra om att vi fortfarande skulle ha stängt dem?
Tom. Norge börjar fatta nu och är successivt igång med att öppna skolorna igen.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Men vad är alternativet? Allmän Kool Aid-utdelning över hela Sverige och sedan räkna liken efteråt? Nog måste det väl existera någon rimlig form av smittdämpande åtgärd? Det är väldigt mycket KARANTÄÄÄÄN FUNGERAR INTE!!!!!!!!!!!!!! men vad är alternativet?
Det finns inget vettigt alternativ. Om karantän skall fungera så måste det hålla på under lång tid, hur länge vettefan, månader? Hur länge skall folk vara utan lön innan dom lackar ur & börjar gå på plundringståg? Hur tror du babbeluringarna kommer att bete sig i en sådan situation?

Det fungerar inte, vilket har börjat visa sig på olika håll.
När man då häver karantänen då man ju blir så illa tvungen så är man tillbaka på ruta 1 igen, nu med en jäkla massa mer problem i bagaget.

Vi kan inte göra någonting vettigare i dagsläget än att typ, isolera riskgrupper, & resten av oss får härda ut.

We must suffer.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
"Minst 2 300 läkare och sjukvårdspersonal i Tyskland har smittats med corona, rapporterar Süddeutsche Zeitung. Eftersom man bara räknat dem som jobbar på sjukhusen, och inte på vårdcentraler och äldreboende, tros den verkliga siffran vara högre."

Källa Aftonb
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tepobamthe
Min svärmor arbetar på äldreboende i sthlm .. idag blev x antal av de gamla diagnostiserad samt en vårdare , som för övrigt fick åka ambulans till akuten.

Det man gjort är att man bunkrat upp med morfin och ingen av de äldre kommer "vårdas" det är officiellt inom gruppen och antagligen så det kommer se ut på andra boenden också

The big sleep.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in