2020-04-02, 18:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Då har det ökat idag igen. Känns hopplöst.
UK knappar in:

+569
Citera
2020-04-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Och hur bra tror du vården kommer bli om ekonomin kollapsar? Sedan kan man som sagt få ner antal döda till nästan noll om man faktiskt skyddar dem i riskgrupperna, och ändå ha ett öppet samhälle i övrigt. Men då måste man också isolera och skydda dem, vilket man inte kan påstå att de har gjort hittills.
I Finland tror jag man tar hand om de sjuka även fast ekonomin går dåligt. I sverige bryr man sig inte om vithyade människor som inte tillför statskassan något, så jag är nog lite mer skeptisk till vården hos er.
Citera
2020-04-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Då har det ökat idag igen. Känns hopplöst.

Dödsfall är ganska irrelevant för statistiken för framtida utveckling.

Deras smittade verkar dock sjunka. Vilket är bra och det som är av intresse.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Australien.
Räcker med det för tillfället. När du har kollat upp hur de sköter nedstängningen kan du höra av dig så får du fler nedstängningsländer att läsa om.

Fast, Australien är inte riktigt jämförbart kan jag tycka. Dels för att hela Australien är en stor ö, men framförallt för att Australien har haft sommarperiod under december-mars. Virus (oavsett vilket) frodas ej på samma sätt under sommaren som under hösten/våren. Jag skulle bli ytterst förvånad ifall så inte är fallet även med Covid-19. Australiens utveckling kan vi följa nu när landet går in i höstperiod.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Mycket viktig information.

"...research shows that aerosolized droplets produced by talking or possibly even by just breathing can also spread the virus."

Precis. Droppsmitta.

Tror det är känt sedan länge, dock
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Svetsaren och regeringen får nu kritik även från idrottsstjärnor...

”Nu går svenske stjärnmålvakten Robin Lehner ut med hård kritik mot Sveriges beslut att inte införa utegångsförbud.
”Min lillasyster går i skolan och har en sjuk mamma hemma som nog inte klarat av denna sjukdom. Vakna för helvete!”

Det vaknar så smått. Äntligen.
Nedstängning innan helgen?
Citera
2020-04-02, 18:05
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Absolut! Covid19 är fortfarande ett rätt allvarligt virus i det stora hela men det är extremt mycket rädsla som florerar just nu och det är bra att få lite perspektiv tycker jag. Många människor kommer att dö och varje dödsfall är en tragedi men det är verkligen inte end of the world om man säger så. Ångesten är lite väl hög i relation till det som vi står inför. April blir antagligen den värsta månaden, sen siar jag att världen kommer börja öppna upp igen och vi blir, förhoppningsvis, lite visare som kollektiv och inser värdet i saker som faktiskt betyder något. I ett längre perspektiv så är jag mer orolig för överstatlighet och inskränkningar på våra friheter i kölvattnet av detta än viruset i sig självt.

Jag kan inte annat än instämma.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Svetsaren och regeringen får nu kritik även från idrottsstjärnor...

”Nu går svenske stjärnmålvakten Robin Lehner ut med hård kritik mot Sveriges beslut att inte införa utegångsförbud.
”Min lillasyster går i skolan och har en sjuk mamma hemma som nog inte klarat av denna sjukdom. Vakna för helvete!”

Lillasystern måste inte gå i skolan.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Absolut! Covid19 är fortfarande ett rätt allvarligt virus i det stora hela men det är extremt mycket rädsla som florerar just nu och det är bra att få lite perspektiv tycker jag. Många människor kommer att dö och varje dödsfall är en tragedi men det är verkligen inte end of the world om man säger så. Ångesten är lite väl hög i relation till det som vi står inför. April blir antagligen den värsta månaden, sen siar jag att världen kommer börja öppna upp igen och vi blir, förhoppningsvis, lite visare som kollektiv och inser värdet i saker som faktiskt betyder något. I ett längre perspektiv så är jag mer orolig för överstatlighet och inskränkningar på våra friheter i kölvattnet av detta än viruset i sig självt.
När arga italienare börjar knivhugga poliserna som bevakar Lidl för att folket inte har käk så lär dom bli så illa tvungna, alternativt gå Mussolini 2.0, vilket för övrigt inte hade varit helt fel det heller...
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jo jag förstår vad han menar men det låter bara konstigt. Vad är det där spädbarnet som dog i usa om man ska säga som han. Yngre yngre yngre eller är det bara yngre yngre

Nåt han hittat på.

Jag har levt ett helt liv och aldrig hört begreppet förut.

Han använder det som det vore ett vedertaget begrepp i svenskan.

Det är det inte.
Citera
2020-04-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Tack, jag brukar bara skölja typ händerna, skall jobba mer på naglarna. Bra att få prata med sjuksköterskor.
Glad att jag kan hjälpa till.
Citera
2020-04-02, 18:07
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Dom här smittades sannolikt för 2-3 veckor sedan och då hade Danmark redan infört väldigt hårda rutiner. Det kommer säkert dö över 35 om 2 veckor i Danmark.

Att det dör 20 personer på en dag visar hur döfött det är med karantän i jämförelse med dom åtgärder vi själva tillämpat. Karantänen i Danmark kom alldeles försent. Rumänien införde karantän när dom fick sitt första bekräftade fall, trots det har dom över 90 döda idag, och då ligger dom långt efter Sverige i fas också.

Två lagar för att en karantän ska fungera:

1. Den införs I TID

2. Folket följer den till pricka. Och det går bara att upprätthålla om man som i Kina eller i Nordkorea kan kontrollera varenda jävel. I Europa är det omöjligt att upprätthålla.

Eftersom både Sverige och Danmark inte lever upp till vare sig punkt 1 eller 2, så är det DÖFÖTT! Fatta någon jävla gång. KARANTÄN FUNGERAR INTE OCH ÄR FÖRSENT. Kostnaderna och påfrestningarna som en karantän för med sig är enorma dessutom. Och till vilken nytta när det är försent?
Men vad är alternativet? Allmän Kool Aid-utdelning över hela Sverige och sedan räkna liken efteråt? Nog måste det väl existera någon rimlig form av smittdämpande åtgärd? Det är väldigt mycket KARANTÄÄÄÄN FUNGERAR INTE!!!!!!!!!!!!!! men vad är alternativet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in