2020-04-02, 18:07
Medlem
Platz.se corona har precis nu höjt antalet dödsfall till 308 personer, en ökning sedan igår med 49. Studera också hur utvecklingen är när man fördelar per 7 dagar. Den 31 mars hade vi 23 döda per dygn. den 1 april hade vi 28 döda per dygn och nu är vi uppe i 33 döda per dygn.

Det är väl en ganska brant uppförsbacke nu. Krisen är här.
Citera
Medlem
Vilken hemsk människa han är denna Putin..

Citat:
En stor rysk hjälpsändning med sjukvårdsutrustning och skyddskläder för att bekämpa covid-19 landade på onsdagen på JFK-flygplatsen i New York, rapporterar CNN.

Citat:
Sändningen inkluderar personlig skyddsutrustning såsom skyddsmasker och handsprit, men också respiratorer, uppger en talesman för amerikanska UD för CNN.

https://www.friatider.se/har-landar-nodhjalpen-fran-putin-i-new-york
Citera
Medlem
Jag köpte mig ett par lökhackarbrillor, borde ju funka
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Fast, Australien är inte riktigt jämförbart kan jag tycka. Dels för att hela Australien är en stor ö, men framförallt för att Australien har haft sommarperiod under december-mars. Virus (oavsett vilket) frodas ej på samma sätt under sommaren som under hösten/våren. Jag skulle bli ytterst förvånad ifall så inte är fallet även med Covid-19. Australiens utveckling kan vi följa nu när landet går in i höstperiod.

Australien stängs av, en ö utan fast kontakt med andra länder. Trots färre fall än Sverige som inte stänger. Sverige stänger inte skolorna, inte ens gränserna. Logiskt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tack. Jag håller med men orkar inte skrika om det längre här inne. Folk är inte intresserade av logik eller fakta utan bara begär karantän för att det låter häftigt, som att det skulle göra skillnad.

Också fullständigt enig.

Den emotionellt styrda hjälte-gruppen ser gärna att vi kallar in armén, skickar upp JAS-flygen, genomför dramatiska tal till, slår oss för brösten och genomför allt som är möjligt att genomföra. För det är det som kommer "vinna över viruset"
Citera
Medlem
FedupFlorences avatar
Någon som har dödsfall efter smitta med direkt koppling till vårdpersonal? Vad har ni gjort?
Citera
Medlem
Soterns avatar
Är inte det där med ”luftburet” bara en definitionsfråga? Är dropparna tillräckligt små, är det luftburet och är de större kallas det droppsmitta?
Eller har jag fel?
Citera
2020-04-02, 18:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Är inte det där med ”luftburet” bara en definitionsfråga? Är dropparna tillräckligt små, är det luftburet och är de större kallas det droppsmitta?
Eller har jag fel?

Låter rimligt.
Jag skulle då inte vilja att en smittad blåser mig i ansiktet.
Citera
2020-04-02, 18:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det sätter saker i perspektiv. I dessa tider verkar folk glömma bort att en stor del av befolkningen i alla länder, och speciellt i Italien, är otroligt nära döden även utan C-19.

I Sverige dör ca 250 pers om dagen i vanliga fall och om man slår ut de som dött och kommer dö av C-19 på ett helt år kommer förmodligen ökningen av antalet döda bli marginell.

Men det återstår dock att se. Om nåt år vet vi.
Vill man få mer ännu perspektiv så ska man titta på välfärdssjukdomarna i västvärlden. Diabetes, övervikt, hjärt/kärl, cancer. Antalet döda per år som en direkt konsekvens av vårat överflöd av sockerrik mat och kolhydrater tillsammans med stillasittande är groteskt hög. Problemet är att våra hjärnor hanterar den typen av åkomma på ett helt annat sätt eftersom det är något som är under våran kontroll med val av livsstil. Nu kommer ett nytt, okänt virus med många osäkra variabler som vi inte har någon kontroll över och då pissar vi på oss, även om antalet döda kommer vara långt mindre än välfärdssjukdomarna.
Citera
2020-04-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Eller har jag fel?

Du har helt rätt. Och coronan är mittemellan, fast mest droppsmitta.
Citera
2020-04-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Platz.se corona har precis nu höjt antalet dödsfall till 308 personer, en ökning sedan igår med 49. Studera också hur utvecklingen är när man fördelar per 7 dagar. Den 31 mars hade vi 23 döda per dygn. den 1 april hade vi 28 döda per dygn och nu är vi uppe i 33 döda per dygn.

Det är väl en ganska brant uppförsbacke nu. Krisen är här.

https://mobile.twitter.com/IsakKupersmidt/status/1245437803598680065

Är enligt uppgift stockholmsmatematikerns gamle student. Källa till John Hopkins i tråden.
Citera
2020-04-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tack. Jag håller med men orkar inte skrika om det längre här inne. Folk är inte intresserade av logik eller fakta utan bara begär karantän för att det låter häftigt, som att det skulle göra skillnad.
Det är inget att bry sig om egentligen men de här skräckslagna som projicerar till höger och vänster har verkligen förstört en intressant tråd . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in