2020-04-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Snack om att säga upp er anställning?

Jag menar skyddsstopp funkar väl inte för er, man säger samhällsfara bara jobba.

Jag hörde en smittskyddsläkare resonera att andningsskydd är onödigt för vi ändå har samhällsspridning. Man blir benägen att hålla med henne, men det är för att FHM kör Sverige rakt ner i sanken.

Vi ska skydda äldre och sjuka utan att stänga samhällen, utan att personalen har någon som helst skyddsutrustning samtidigt som man desinformerar att det inte behövs.

Alternativet är att FHM är så cynisk att de vill att ni blir smittade först, när det finns plats i vården och sen återkommer ni, ”immuna” och jobbar helt utan utrustning så Socialstyrelsen slipper hitta på nya ursäkter varje dag.

Vi har ju patienter vi måste ta hand om, det är ju inte bara att dra. Många av oss köper egen skyddsutrustning, men det värsta är att vissa arbetsgivare vägrar låta sina anställda använda masker tex (för att de är rädda att man skrämmer patienterna). Där tycker jag väl gränsen går. Jag använder egenköpt PPI, och tycker att alla borde få lov att göra det. Visst är det skandalöst att de inte har köpt utrustning till oss, men det är ännu värre att inte LÅTA folk jobba med egeninköpt material.
Citera
2020-04-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jänkarna är ju för sköna. På pressträffen för coronaviruset annonserar de istället ut omfattande operationer mot knarkkartellerna.

Och dom hamstrar vapen
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
delbetänkandet? vad är det?

På vanlig svenska är det ett delförslag från någon som tillsatts för att utreda något.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför lyssnar en del av befolkningen inte på myndigheterna då?

I en demokrati krävs ett samspel mellan myndigheterna och befolkningen.

Kanske är bra att man inte gjort det? På mitt lokala äldreboende så införde man besöksförbud för nästan en månad sedan, exempelvis. Det är också helt klart mindre folk ute än normalt trots att myndigheterna menar att det är helt okej att frottera sig som vanligt.

Lite tristare då är de som faktiskt lyssnade på våra myndigheter och åkte iväg och skidade i Italien vilket var den stora katalysatorn till spridningen här i Sverige. Ett antal av dessa människor är döda idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Inser du att med nuvarande takt(11% per dag) är vi där om 2 veckor? Därefter går det verkligen undan.

Testa att räkna lite på det.
Italien, Frankrike m m har stannat av i sina kurvor. Det kan nog behövs räkna trenden i trenden för en mer korrekt bild.

Oavsett, låt oss säga att Corona härjat i hundra dagar nu. Egentligen är det sedan november, men det är osäkert pga kinesernas fuffens. På de hundra dagarna har Coronan tagit livet av ca 50000 pers. Samtidigt har det tillkommit en nettotillförsel av nya människor på 220 000 pers per dag. Dvs Jorden har fått en ökning med 22 miljoner personer under samma period. 21,95 miljoner om vi räknar in förlusterna av coronan.

Tror du att Corona kommer ta livet av 22 miljoner personer när allt lagt sig? Om så är fallet, under vilket tidsram? Tar det två år så har jorden ändå ökat med 162 miljoner pers minus Coronans 22, dvs 140 miljoner nya människor.
Citera
2020-04-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Håller med, även om man ska tro på siffrorna ifrån kina nu så har de långt ifrån fått bort det, trots sina massiva åtgärder. De har tyglat det, men inte mer. Men om de släpper på garden så kommer det blåsa i liv igen. Hur kan man tycka det är en bra strategi? Den enda vettiga hos mej, vilket inget land (nej sverige har inte gjort det heller) har gjort är att satsa på flockimmunitet samtidigt som man lägger mkt resurser på att isolera och skydda de i riskgrupperna. På den punkten måste man vara extremt hård. Sveriges strategi är att satsa på flockimmunitet och sedan säga att de ska skydda de inom riskgrupperna, och trott att det räcker med att bara säga det utan att göra så mkt i praktiken, utan tvärtom de uppmuntra de i riskgrupperna att gå ut och röra på sig.

Det här kommer inte vara över förens vi har ett vaccin eller nått flockimmunitet. Vaccin kanske aldrig kommer, och om det kommer så kommer det ta minst ett år. Man kan ha hela världen under extrema restriktioner tills ett vaccin evt kommer. Vilket tydligt är merparten av världens strategi.

Om inget händer hyfsat snart så är det svårt och se hur vi ska undvika en djup global depression efter detta, som kommer vara värre än viruset.
Jag håller med om mycket av det du säger! Men en sak, jag skulle nog snarare argumentera för att västvärlden satsar på flockimmunitet. Med västländernas "du får handla mat och motionera"-karantän så innebär det att en långsam smittspridning fortsätter, vilket är acceptabelt. Här är vi inne på samma sak: den åtgärden måste man vara beredd att hålla i under åtminstone ett års tid - är man verkligen det?
Senast redigerad av Olbars 2020-04-02 kl. 16:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt
Från Aftonbladet:

Löfven får frågan om varför Sverige inte gått ut med en prognos på hur många i landet som mista livet på grund av coronaviruset.

Han svarar att det är svårt att göra en sådan prognos och att det förmodligen är därför myndigheterna har dragit sig för det.

Läser vidare...

Anders Tegnell – Vi följer prognoserna vi gjort i Sverige ganska bra.

(🤣 jag vet inte vad som var roligt egentligen, men det fick mig att skratta)

"Det är enklare att följa prognoserna om man gör dom i efterhand."

/Gammalt myndighetsordspråk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"Kul" detalj- har bekant som jobbar på sjukhus i sthlm- liksäckarna tog slut förra veckan.....
Det förvånar inte..
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Man har pratat i månader om att vi kommer till en punkt när människor börjar dö i stor utsträckning. Det är som att folk inte förstår förrän det händer.

De svenskar som röstar på 7.klöverpartierna är sovande zombies som inte vaknar i första taget..Inte förens folk i släkten dör..Det drabbar ju bara andra..inte oss.

Många ungdomar börjar fatta att de inte kommer kunna leva på sina föräldrar längre utan måste ut och skaffa arbeten själva..perfekt nu när alla mister sina jobb.

Hus måste söjas ofta till underpriser och folk kommer stå med miljonskulder utan bostad eller arbete..
Deras curlade ungdomar kommer inte fatta vad som hänt när föräldrarnas pengar inte finns längre.
Citera
2020-04-02, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej men du kan gå till val i augusti 2022.

Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det ska jag göra och jag gick till val även 2018 och röstade inte på något parti som sitter i regeringen!

Tiderna för val är naturligtvis över.
Samhällskontraktet är brutet sedan länge.
Det finns gränser för vad man kan gå och rösta på och "hoppas man vinner" och sedan ta denna veritabla våldtäkt och utrotning av vårt folk om man förlorar.
Nej. Revolution är det enda som gäller nu.
Citera
2020-04-02, 16:14
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 52834767
Hur länge kommer detta att hålla på i Sverige tror ni? Alltså extrema dödsfall och smittfall?

mvh

Ingen vet, men en vild gissning för första vågen - början på juni 2020. Därefter avtar det för att sedan sparka igång på nytt i september/oktober 2020. Sammantaget tror jag att vi bör räkna bort ett normalt fungerande samhälle inom Europa under både 2020 och 2021.
Citera
2020-04-02, 16:15
Medlem
Kina, Sydkorea samt WHO har ett flertal gånger understrukit vikten av att testa testa testa.

Åter igen orsakar mjäkigheten och ”rekommendationerna” i Sverige att vi har massvis med dödsfall och en ännu mer belastad sjukvård som följd.

Tegnell har i VECKOR pratat om att skydda äldre men det var ju bara tomma ord.

Varför fanns inga testkit bland personalen på äldreboendena, och varför sattes inte besöksförbudet in direkt istället för dessa jävla rekommendationer.

Snart är alla akutsjukhus proppfulla av fall från Järvaområdet och alla Stockholms äldreboenden. Helt onödigt. Bristande kommunikation i ena fallet, och ett tafatt försök att hålla de äldre skyddade i det andra fallet.

Nu kan vi räkna med en rejäl ökning avlidna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in