2020-04-02, 15:47
Medlem
joh80s avatar
Vi vet att en spridning skedde på äldreboende skedde i Italien, trots det sker det även här nu. Visar inte det att den svenska stategin misslyckats?
– Nej det tycker jag inte utan det här sker runt om i Europa, säger Löfven.

Värna och skydda våra äldre var det va?...men det sker i Europa så inget misslyckande enligt vår Statsminister. 🤦
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Och hur fan vet du det?

Bekräftade smittade är inte samma som faktiska smittade i ett land.

Jag är konfunderad över hur vissa skribenter i tråden förlitar sig blint på andra länders förda statistik, men gärna misstror svensk transparens. Paradoxalt om någonting.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Att vi (vi=vi tokdårar som hänger härinne) ser på omvärlden på olika sätt framgår och har framgått väldigt tydligt.

(Min fetmarkering av din text.) Jag, och flera med mig uppenbarligen, tänker tvärtom att häpnadsväckande många bara vill se sin egen sida, och tolkar allting därefter, d v s den hysteriska, konspiratoriska och ser hela tiden bara det värsta hos andra (en hemsk egenskap) och rackar ner på den som inte håller med dem. Då är man pk, får, Tegnellanhängare, regimslav, idiot, naiv, oempatisk och fan och hans moster. Det är värdelöst med en sådan inställning enligt mig.

Nu har ju du över 2000 inlägg och har varit medlem sedan 2014.

En diskussion är ok, detta är ett diskussionsforum.

Vad jag talar om är de konton som är väldigt misstänkta sett till hur de används.
Det ser inte seriöst ut.

Har haft paus från denna tråden en liten stund och jag tycker mig se att pajkastningen bara fortsätter som jag tror du är inne på.

Det är så oerhört tröttsamt.

Tex: Jag länkar en professor från Korea som snackar om allt som många redan påpekat i tråden.
-Munskydd hjälper, etc.

Får till Svar:
-Vem som helst kan påstå sig vara professor och ha vit rock.

Vi har röv-problem på gång här i Sverige, jag har följt med i tråden sedan slutet på Mars.
Under tiden har det gått åt helvete i Italien och Spanien.

Sveriges agerande (rätt eller fel) sticker ut.

Jag har personligen åsikten, som sett Tegnell från början att karln agerar som en Psykopat.

Det har jag inga som helst bevis för, mer än erfarenheter från mitt yrkesliv av människor som varit funtade på liknande sätt.

Jag är mycket oroad över de olika tecken som förebådar en mycket svår tid framöver.

Jag hoppas att jag har fel och våra myndigheter har rätt, men det får de bevisa.

Hittills är jag inte imponerad.

Ta hand om dig.

Ha det fint sålänge Gusselby!
Senast redigerad av Sinnersten 2020-04-02 kl. 15:58.
Citera
2020-04-02, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Löfvén hade ingenting nytt att komma med på presskonferensen.
Tvätta händerna ofta och noga!

Han är väldigt andfådd och stressad.

Det är bara skåpmat, intet nytt, en repetition av allt som redan sagts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ger inte mycket för argumenten.

Sverige kommer inte klara sig bättre eller sämre än andra länder. På tal om Australien upplevde de nyligen enorma, svårstoppade skogsbränder - jag ser Corona som något liknande, en naturkraft som sprider sig lika effektivt. Sverige har inte misslyckats värre än Italien, Kina eller USA. Vi har däremot lyckats myyycket bättre än exempelvis Indien, som med huvudlösa beslut om utegångsförbud håller på att orsaka massvält. Det finns värre saker än Corona.

Jag läste att Kina stängt ned nya regioner, och stängt biografer osv igen nu. De har inte utplånat smittan, hela ståhejet därborta var i bästa fall optimistiskt så det förslår.

Det här handlar om att skydda vårdpersonalen så gott det går givet den akuta materielbristen, sen är det bara bita ihop och ta oss igenom detta. Vi får absolut inte glömma att det finns en morgondag, en framtid långt efter att Corona är borta.

Håller med, även om man ska tro på siffrorna ifrån kina nu så har de långt ifrån fått bort det, trots sina massiva åtgärder. De har tyglat det, men inte mer. Men om de släpper på garden så kommer det blåsa i liv igen. Hur kan man tycka det är en bra strategi? Den enda vettiga hos mej, vilket inget land (nej sverige har inte gjort det heller) har gjort är att satsa på flockimmunitet samtidigt som man lägger mkt resurser på att isolera och skydda de i riskgrupperna. På den punkten måste man vara extremt hård. Sveriges strategi är att satsa på flockimmunitet och sedan säga att de ska skydda de inom riskgrupperna, och trott att det räcker med att bara säga det utan att göra så mkt i praktiken, utan tvärtom de uppmuntra de i riskgrupperna att gå ut och röra på sig.

Det här kommer inte vara över förens vi har ett vaccin eller nått flockimmunitet. Vaccin kanske aldrig kommer, och om det kommer så kommer det ta minst ett år. Man kan ha hela världen under extrema restriktioner tills ett vaccin evt kommer. Vilket tydligt är merparten av världens strategi.

Om inget händer hyfsat snart så är det svårt och se hur vi ska undvika en djup global depression efter detta, som kommer vara värre än viruset.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Hur kan förtroendet för denna mannen öka?

För att han lovar det svenska folket något som är för bra för att vara sant. Vi ska hålla igång samhället och samtidigt ta oss igenom den här epidemin, även om det kan bli lite turbulent emellanåt. Det här vill folk tro. Att vi har det hemliga rececptet. Den svenska exceptionalismen i sitt esse.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Löfven: Tvätta händerna väldigt noga, och väldigt väldigt ofta.

Löfven: Besök inte äldre... oj... eeh... nu är det i och för sig förbjudet .... men om ni har äldre som bor hemma ... besök inte heller.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katbalou
Om alla 34163 som sitter på Flashback just nu, som skäller om att alla ska stanna inne, verkligen stannar inne och inte springer till bolaget eller sin lokala kran, så sjunker spridningsrisken.
Jag hostar lite och har lite banal snuva och du menar att jag inte ens ska få gå på bolaget? Vi energiska flashbackare har genom åren gjort mer för att styra upp samhällsutvecklingen än den genomsnittlige politikern...
Citera
2020-04-02, 15:49
Medlem
milofos avatar
Låter som att journalisterna börjar vakna upp nu. Löfven tar upp organiseringsfrågor som dessa nötter förmodligen tagit för givet att man tagit itu med för flera månader sedan. Äldre dör på äldreboenden och man börjar fatta att planen man själva fantiserat fram aldrig var på riktigt. Det börjar uppenbara sig att precis ingenting hänt och att man lyssnat på tomt babbel och svammel som getts textur och mening genom någon förvriden form av feminist-antropomorfism. Och plötsligt så sitter man där, stirrandes på det tomma statsministerskalet med Fetalt Akolholsyndrom och polletten trillar ner att man dömt mamma, pappa, mormor, morfar, farmor och farfar till döden genom att låta dessa bindgalna idioter komma undan med floskler.

Tragiskt. Komiskt. Och så, så svenskt.
Citera
2020-04-02, 15:49
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Mig veterligen har dom inte gjort stickprover. De testas endast svårt sjuka. Inte ens misstänkt smittad vårdpersonal testas. Vet dock att dom pratat om att göra stickprover snart.

Stickprover är gjorda för längesedan men du har missat det. Var ärlig. Det pratades om det för länge sedan i Aktuellt och då togs stickproverna redan.

Du har bara missat det.
Citera
2020-04-02, 15:50
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Vänta en månad till så ska du få se på kaos. Det lovar jag.

Riktigt intressant kär det bli då industrisemestern drar igång.

Hur ser det ut nere vid ullared nu? och vid kommande semester ?

Som sagt kaoset lär inte minska.
Citera
2020-04-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Och ändå har Norge nästan lika många smittade som Sverige?
Hur många personer har Sverige testat för coronavirus?

Torsdag d. 26. mar. 2020
Danmark har testet 14.871 - Norge er oppe på 73.089
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/danmark-har-testet-14.871-norge-er-oppe-paa-73.089/8066316
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in