2020-01-23, 22:36
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoYouFOOL
Shaolin Soccer., Kung fu hussle.

Trevliga lättsamma filmer.
Ja båda är klockrena!
Citera
2020-03-26, 15:13
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jō Shishido har kastat in handduken igår, 86 år gammal.

Blev en bump av det mindre roliga slaget, men tänkte att det kan beröra åtminstone någon, då det en gång i tiden var diskussioner om honom och filmerna i regi av Seijun Suzuki som han medverkade i.
Ah, okej. Jag tänkte faktiskt på Branded to kill för bara ett par dagar sedan faktiskt och såg A colt is my passport för ett par år sedan. Bra filmer, det var trist att höra. :/
Citera
2020-04-02, 15:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Ah, okej. Jag tänkte faktiskt på Branded to kill för bara ett par dagar sedan faktiskt och såg A colt is my passport för ett par år sedan. Bra filmer, det var trist att höra. :/

Å andra sidan är ju 86 år en hygglig ålder att dö, plus att han lämnar efter sig ett stort alster utav minnesvärda prestationer i lika minnesvärda filmer. Men ja, det gamla gardet börjar ju dra vidare till andra breddgrader... den dagen som Meiko Kaji lämnar jordelivet blir en svart dag för undertecknad.
Citera
2020-04-09, 10:21
Medlem
Punklivs avatar
Naomi Kawases Under körsbärsträden ligger uppe på SVT Play. Det var några år sen jag såg den men minns den som väldigt fin, stillsam men gripande.

https://www.svtplay.se/video/26312034/under-korsbarstraden?start=auto
Citera
2020-04-10, 14:00
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Å andra sidan är ju 86 år en hygglig ålder att dö, plus att han lämnar efter sig ett stort alster utav minnesvärda prestationer i lika minnesvärda filmer. Men ja, det gamla gardet börjar ju dra vidare till andra breddgrader... den dagen som Meiko Kaji lämnar jordelivet blir en svart dag för undertecknad.
Ja, det är ju visserligen helt sant. Känns ju ganska rimligt att dra vidare till de sälla jaktmarkerna vid det laget, när man tänker efter...

Jaså, hon lever ännu? Blev lite deppig när Wakamatsu blev ihjälkörd för ett antal år sedan, men även han var ju till åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Naomi Kawases Under körsbärsträden ligger uppe på SVT Play. Det var några år sen jag såg den men minns den som väldigt fin, stillsam men gripande.

https://www.svtplay.se/video/26312034/under-korsbarstraden?start=auto
Den är bra! Tackar för tipset!
Citera
2020-04-12, 17:57
Medlem
BlackMetals avatar
Har vi tips på lite filmer som har japanskt natt/uteliv?

Sett två filmer senaste dygnet som involverar det till någon grad (Tokyo.sora (2002) och And Your Bird Can Sing (2018)) och bara kände hur mycket jag behöver mer av den varan efter att min nästa resa till Japan blivit inställd på grund av en viss aktiv pandemi.
Senast redigerad av BlackMetal 2020-04-12 kl. 18:04.
Citera
2020-04-16, 11:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jaså, hon lever ännu? Blev lite deppig när Wakamatsu blev ihjälkörd för ett antal år sedan, men även han var ju till åren.

Jodå, hon är kvar i livet och är idag 73 år såg jag precis då jag googlade upp hennes ålder. På tal om Wakamatsu så var det synnerligen ett tråkigt avslut på hans liv att bli påkörd och dö, snöpligt avslut på en fin karriär som regissör i brist på bättre ord...
Citera
2020-04-16, 11:57
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Den är bra! Tackar för tipset!

Har du sett något mer av Kawase? Det var länge den enda jag sett av henne, men fick äntligen fingret ur och såg Suzaku för några dagar sedan. Nu var det längesen vi skrev men om jag minns rätt uppskattar du ju stilla, långsamma japanska draman lika mycket som jag så den skulle nog falla dig i smaken!

Inte något mästerverk, tyvärr kanske lite för dryg ibland (och då uppskattar jag som sagt långsamt, tyst berättande) men i övrigt väldigt stark och vacker så en stabil trea tycker jag att den är klart värd.

Ska ta och se Shara någon dag framöver också har jag tänkt. Det är väl hennes mest hajpade film. Tycker dock att Hotaru låter mest intressant - frågan är ju om den ens går att få tag på...
Citera
2020-04-16, 13:03
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Har du sett något mer av Kawase? Det var länge den enda jag sett av henne, men fick äntligen fingret ur och såg Suzaku för några dagar sedan. Nu var det längesen vi skrev men om jag minns rätt uppskattar du ju stilla, långsamma japanska draman lika mycket som jag så den skulle nog falla dig i smaken!

Inte något mästerverk, tyvärr kanske lite för dryg ibland (och då uppskattar jag som sagt långsamt, tyst berättande) men i övrigt väldigt stark och vacker så en stabil trea tycker jag att den är klart värd.

Ska ta och se Shara någon dag framöver också har jag tänkt. Det är väl hennes mest hajpade film. Tycker dock att Hotaru låter mest intressant - frågan är ju om den ens går att få tag på...
Shara är min personliga favorit av Kawase. Om Suzaku gick hem borde nog även den göra så.

Hojta gärna om du hittar Hotaru. Har sett nästan allt av henne så är väldigt intresserad av att se den men har inte lyckats hitta.
Citera
2020-04-26, 15:46
Medlem
Samizdats avatar
Jag kan rekommendera kinesen Diao Yi'nans bägge filmer: Black Coal, Thin Ice (2014) och The Wild Goose Lake (2019).

Bra foto, mörkt och rått, härliga våldsscener. Black Coal, Thin Ice är riktigt bra med många minnesvärda scener (inledningen, frisörsalongen, skridskon i gränden, m fl). Filmen från i fjol påminner mycket om den, även om den inte är lika mystisk, men når inte upp till samma nivå - alltjämt definitivt sevärd. Det finns en helt underbar scen i The Wild Goose Lake där ett paraply används som ett vapen på ett... väldigt unikt sätt.
Citera
2020-04-26, 21:53
Medlem
Tvonds avatar
Bra tips ska ses
Citera
2020-06-30, 16:35
Medlem
DumBeasts avatar
Någon som har köpt Arrows Solid Metal Nightmares box med Tsukamotofilmer och kan säga om det är någon skillnad på bildkvalitén jämfört med Third Window Films releaser? Arrow har ju klämt in två filmer per skiva men de är ju rätt korta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in