2020-04-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du behöver inte bryr dej om sådana saker, men du kanske bryr dej då samhället kollapsar och alla tvingas leva i misär inkl förmodligen du själv.

Karantän är ingen bra åtgärd, men det sverige gör är heller inte bra, eftersom vi inte skyddar de i riskgrupperna. Tegnell erkänner misslyckandet med det? Vadå misslyckandet, de har ju inte ens försökt skydda dem, snarare tvärtom. Man kan inte misslyckas om man inte försöker, sedan ljuger han och påstår att de har försökt förhindra det på alla möjliga sätt.
Jag tror att även Sverige med sina snart miljoner sjuka och runt hundra tusen döda också får en samhällskollaps. Häng inte upp dig på mina siffror, men tänk att massor av människor kommer att träffas av skiten samtidigt. Det är inte så bra för ekonomin.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Kina försätter nya områden i karantän. Varför man alltså bör vara restriktiv med siffror som kommer från Kina:

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3078010/chinese-county-goes-coronavirus-lockdown-country-tries-get-back
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Någon här pratade tidigare om en pressträff med Löfven kl 15.30 men jag hittar ingen information om det?
Det ska vara, vilken tid vet jag inte...men snart antar jag.
Citera
Medlem
Sker det INGEN kontroll av hur det står till på äldreboendena i Stockholm? Kom det som en överraskning att folk där blev sjuka och dör? Vad är det för fel på folk. Var är nödboendena med isloerade sjuka? Vad gör man åt saken? Ingenting?
Citera
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tegnell ska åtalas för folkmord enligt mig.
Minst livstid ska han ha, helst dödstraff.
Varför?
Han gör det han tror är rätt. De som bör straffas är väl de som enbart lyssnar på honom som får.
Citera
2020-04-02, 15:04
Medlem
Oldberrys avatar
Tror vi kommer se en fullständig kollaps i påsk. Totalt kaos kommer utbryta speciellt i Förorterna
Citera
2020-04-02, 15:05
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Här är något av det som står på dagordningen i dag:

13.15 LO-ekonomerna presenterar ett uppdaterat konjunkturscenario med anledning av Corona-smittan. Även den ekonomiska politikens inriktning kommenteras.
14.00: Folkhälsomyndigheten, MSB och Socialstyrelsen håller sin dagliga presskonferens om smitto- och beredskapsläget samt åtgärderna för att begränsa virusspridningen.
15.30 Statsminister Stefan Löfven (S) väntas hålla en pressträff med anledning av det allvarliga läget.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Tack. Då uppdaterar jag min klassning till "news"!
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du är bra naiv. Pengar och folks hälsa är inte 2 separata saker. Det man bör göra är att isolera alla i riskgrupperna, då denna sjukdom har väldigt tydliga riskgrupper, då är det fritt för resten av samhället att fortsätta som vanligt mer eller mindre.

Riskgrupperna existerar i samhället de också. De har kontakt med andra de också och går inte att isolera helt.

Kina stängde inte av stora delar av landet, massor med industrier och folk till enorma kostnader helt utan orsak. De visste att detta lilla virus inte var att leka med.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Tegnell, socialstyrelsen håller på att ta fram direktiv för äldreboende och hemtjänsten om hur dom ska skydda sig.
Det skulle väl för fan varit framtaget för länge sen.
Under tiden dör människor, och ingen journalist på presskonferensen reagerar.
Häng dom högt.

Man kan inte i ena meningen säga att vi ska skydda de äldre och samtidigt inte ge de som arbetar med vård av äldre förutsättningarna att göra det,

Ja, det skulle varit framtaget för länge sen.

Vila i frid Sveriges äldre.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sen undrar man varfor hela ansvaret läggs på dem och inget på ägare, chefer och föreståndare för boendena. Verkar oprofessionellt av dessa att inte själva göra något. Ägarna fortsätter tjäna multum men lägger inte ut ett öre för att förhindra smitta på boendena om de inte tvingas. Helt oansvarigt. Riktiga rovdjur.

Men kära du. Om regeringen hade kommit med besöksförbud på äldreboenden för flera veckor sedan hade det inte sett ut som det gör idag på äldreboenden. Samt om de hade på regeringsnivå beslutat om att testa vårdpersonal, skyddsutrustning etc. Blir matt av er..ni kan ju inte lägga ihop 1+1 här inne.
Citera
2020-04-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Jag har försökt både googla och söka här på FB vad Christian Stichler egentligen frågade Tegnell och vad Tegnell (inte) svarade. Blir hänvisad till betalartiklar och luddiga påståenden om att han ställde Tegnell mot väggen men inte fick några svar.
Hur gick diskussionen och vad sades lite kortfattat?

Här är artikeln om vår store hjälte Tysken:

” Han beskrivs som “den mystiska tysken”.
Varje dag dyker han upp med frågan på Folkhälsomyndighetens presskonferenser. Den kan sammanfattas: Vad håller ni i Sverige på med?”

”Presskonferensen klockan 14, där myndighetsföreträdarna visar brantare grafer och allt mer bekymrade miner, har blivit coronakrisens enda fasta punkt i tillvaron. Och Christian Stichler, tysk tv-journalist, är ett stående inslag.”

”Hyllas för sin integritet
Så populär har Christian blivit att han nu själv blir intervjuad av svenska journalister, om sin egen journalistik. Förutom Aftonbladets intervju ska han idag även bli utfrågad i Studio ett i P1. Många svenskar hör av sig till honom, även forskare, och hyllar hans integritet.”

”– De ser oj, där är en som är kritisk! I ett krisläge, det är ju nästan som en krigssituation, blir det lätt att många vill sluta upp bakom myndigheterna och regeringen. Den som vågar sticka ut ses lite som en förrädare. Medan jag tittar från en tysk vinkel på Sverige, och kanske ställer vissa kritiska frågor, säger han, på telefon från hemmet i Stockholm.
Han jobbar främst som nordenkorrespondent för tyska Adr, motsvarigheten till Svt, och hans rapporter från Sverige formar mycket av tyskars bild av vår coronastrategi.”

”Tycker svenskarna är blinda”
– Tyskarna tycker svenskarna är naiva, blinda, nästan självmordsbenägna, och förstår inte hur man kan ha skolorna öppna här, gå på restauranger och åka till fjällen som man ändå kan göra till och med måndag, säger han.
– Sverige är lika med Volvo, säkerhetsbälten, älgtestade bilar, man tar alltid hänsyn till säkerheten. Varför väljer man inte det säkraste nu? Det frågar man sig.”

”I Tyskland råder nu förbud för sammankomster på mer än två personer. Endast livsmedelsbutiker och apotek håller öppet. Men där går åsikterna isär om hur länge restriktionerna ska pågå – särskilt då många har drabbats hårt ekonomiskt. Hans egen familj är också splittrad. Frun och dottern hemma i Hamburg häpnar när han och sonen berättar att de varit ute och ätit hamburgare på restaurang i Stockholm. – Vi hade planerat att träffas till påsk, men nu verkar det inte bli så. Det finns inga flyg, och det är osäkert med färjan. Det känns lite konstigt, säger Christian Stichler.

”Tegnell - som en tall i vinden
Tre dagar i rad ställde han samma fråga på presskonferensen förra veckan – nämligen om människor utan symtom kan smitta andra med coronaviruset. Något man ser totalt olika på i Tyskland och Sverige.”

”– För mig är det intressant och spännande att förstå varför Sverige har valt den här vägen. Mitt jobb är att försöka förklara för tyskarna att man gör olika bedömningar. Men det är inte min uppgift att bedöma vem som är på rätt väg. Det får vi se.”

”I en artikel i stora tyska tidingen Die Zeit beskriver han svenske statsepidemiologen Anders Tegnells klädstil som ”urtvättad tröja och chinos”, och fortsätter: ”När Tegnell uttalar sig svänger han ofta fram och tillbaka. Som en nordisk tall i vinden”.

”– Han gör ett bra jobb som står varje dag och svarar på frågor från media. Om du tittar på chefen för tyska motsvarigheten, chefen för Robert Koch-institutet, så är det en byråkrat med slips. Tegnell ser ut som att han kommer direkt från forskarrummet. Det är sympatiskt att han inte bryr sig formaliteter, säger Christian Stichler.”

”Som en tall?
– Du vet vad om man säger om tallen? Det är den som faller sist i stormen.”
Citera
2020-04-02, 15:06
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Strategin var alltså flockimmunitet? Hur många är smittade enligt han?
Enligt Britton har Tegnell sagt att man har gjort en statistisk undersökning på populationen i Stockholm så man kan få en skattning på antalet smittade. Tyvärr redovisade Anders inte den i dag utan bara rapade upp de där helt oväsentliga siffrorna på antalet smittade som man har testat,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in