Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
1: Varför skulle immunitet bara vara i x-antal månader? Min uppfattning är att viruset inte muterar så mkt i jämförelse med exempelvis influensa.
2: En halv miljon? Det skulle antyda att dödlighet låg runt 10% om inte mer, vilket inget tyder på.
3: Flockimmunitet är en bra strategi, om man skyddar de i riskgruppen, vilket man inte har gjort.
4: Problemet med att stänga ner samhället och sätta alla i karantän är vad är din exit plan? Ska du ha alla i karantän förevigt med stängda gränser?
Kina är väl dem som har lyckats bäst med karantän teorin, ingen annan har lyckats alls. Italien/spanien etc visar tydligt att det inte har någon större effekt, de kan nog nå just flockimmunitet innan de lyckas med sina karantäner. Kina har som sagt lyckats bäst på pappret (om man kan lita på dagens siffror), men de tog till ganska så drastiska åtgärder, men de har inte lyckats få bort det, så sänker de garden så kommer det troligtvis blåsa i liv igen. Så de måste fortsätta såhär tills vi evt får ett vaccin. Är det ett bra alternativ?
Karantän är ett spel för gallerian. Sveriges strategi är som sagt bra på pappret, för man kan inte sätta folk i karantän i väntan på ett vaccin, det ohållbart. Problemet är att regeringen inte följer sin egen plan. Man ska vara extremt hård med att isolera och skydda de i riskgruppen, men sverige har inte gjort det. De som jobbar i äldreomsorgen/hemtjänsten ska exempelvis ha skyddsutrustning på sig och testas regelbundet. Det ska vara vakter utanför äldreboende som ser till att inga utomstående kommer i kontakt med de äldre eller att de lämnar äldreboende. Hemleveranser av mat ska ske till alla som bor i ett eget hem och de ska ha utegångsförbud och får inte ta emot besökare. Om de bryter emot det så sätts de i en tvångskarantän. Det ska vara poliser som går runt och se till att detta efterföljs. Det är bara exempel på åtgärder för skydda de i riskgrupperna. De utanför riskgrupperna löper ingen stor risk så de kan leva som vanligt, och på så viss så kan vi ha ett fungerande samhälle utan att sätta friska och personer som inte löper någon större risk i onödigt karantän och arbetsplatser behöver inte stängas ner.
X kan vara mellan 1- 72 månader eller livslång immunitet. Själv drar jag 8 månaders immunitet direkt ur baken, för jag gissar nog lika bra som vem som helst.
För min del kan vi ha ett mer slutet samhälle hundra år. Jag bryr mig inte om barer, bio eller ikea.