”Coronavirus: Varför du måste handla nu:” https://link.medium.com/Mr4NzmRbm5
Från 16 mars, men fortfarande en av dom mest intressanta och längsta artiklar jag läst i ämnet, den verkligheten världen befinner sig i (Översatt från eng). När den skrevs var det nog ett par hundratusen smittade i världen, drygt två veckor senare passerar vi en miljon (bekräftade) fall.
Texten är så jädra lång så om man vill läsa hela är det nog bättre att gå direkt till artikeln istället.
Jag ser personligen inte artikeln som ”bevis” till 100 % hur pass fel eller rätt olika länder gör, jag tillhör dom få (?) som vacklar och är fortfarande osäker på vad som är ”rätt”.
Eller såhär: Bevis för att någon gör rätt baserar jag på resultaten, där dödstalen helst inte ens hinner skena iväg från första början! (Som det finns exempel på i Asien).
Tycker väl egentligen att nästan hela Europa har haft skapligt usla resultat, alldeles oavsett vilken väg dom nu än har valt.
Problemet tror jag därför är att största misstaget har varit att nästan ALLA länder vaknade på allvar försent och var inte ett dugg förberedda, när det väl redan har spridit sig så är det nog oerhört svårt att stoppa det smidigt, alldeles oavsett hur rätt eller fel ute återgärderna i grunden än må vara.
Det Sverige gör just nu TROR jag hade funkat mycket bättre första veckorna. Exempelvis besöksförbuden på ålderdomshemmen kommer ju dock först samma vecka som det rapporteras om att Corona har spridit sig till cirka 30 av 100 ålderdomshem.
Med ett oberäkneligt och osynligt virus funkar det uppenbarligen inte att sitta och vänta på facit oavsett vilka olika vägar länder sedan väljer. För när facit väl börjat komma in i form av statistik och rapporter är ju skadan redan skedd förlänge sedan och Corona ligger därför också konstant steget före:
I snitt 8 dagar före när det gäller intensivvårdsfallen, i snitt 17 dagar före dödsfallen. Innan några facit ens hinner komma överhuvudtaget. (Källa: Folkhälsomyndighetens veckorapporter samt i artikeln nedan)
När det kommer till just dom statistiska uträkningarna i artikeln får jag dock erkänna att det blir lite för överkurs. Det hade dock varit intressant att se liknande uträkningar i Sverige, om någon känner sig manad att göra jobbet! 😉
För det dumma med all statistik är ju alla mörkertal, hur man än räknar är det egentligen bara uppskattningar vi har att gå på. Men skribenten låter inte direkt som en amatör och det låter som ganska trovärdiga och realistiska uppskattningar för mig.
Ps. Uträkningar under spoiler, men både pga längden och att det finns grafer och dylikt i artikeln är nog första länken ändå ett hett tips. Citerar mest i hopp om att någon som bagatelliserar och aldrig skulle orka ändå råkar se något tänkvärt, eller så inte! Redan min text blev dock lite overkill! Sorry.
Jag tillhörde nämligen även själv en av dom som inte tog Corona på allvar, men just denna artikel var nog det som fick mig att ta det på större allvar redan innan alla facit kom.
—————————————