Folk har gått i decennier och röstat fram den situation vi har här idag och nu är de plötsligt överraskade och förbannade. Håhåjaja.
Eh vad? Jag har knappast röstat fram ett skit. Och oavsett detta är det irrelevant. Vi tar risker dagligen - kalkylerade risker. Det ingår i vårt jobb. Det som inte ingår är lögner av denna dignitet och att ny uppenbart exponeras för smitta som vi sen kan föra vidare. Det har INGEN skrivit under på.
Men visst gotta du dig åt andras svårigheter om det gör dig lyckligare, kunde inte bekomma mig mindre.
De äldre hade dock dött av svält om personal på äldreboende inte kunnat ta sig till jobbet pga att deras barn var hemma och att kollektivtrafiken stängd.
Skyddsmasker borde ha delats ut från början.
Alla har inte barn i skolålder som behöver tillsyn. Hade det varit lockdown hade de med samhällsviktiga jobb varit ensamma i kollektivtrafiken=mindre smittspridning.
Tror inte din spekulation var ”lös”. Givetvis kan de eventuellt vara en del av det, men det finns ju också smittade svenskar. Och folk som i en kedja kan härledas till skidturisterna som kom hit från Alperna eller Åre. Eller Mello. Eller folk som varit i, eller kommer från andra länder. Än en gång: hela skiten har skötts uruselt från början!
Det kändes som att du tillskrev mig en agenda jag inte har. Jag menade varken att angripa iranier eller urskulda myndigheterna. Eftersom inkubationstiden är lång utgick jag ifrån de tre tidigast kända smittregionerna och undrade om iranier eventuellt kunde vara överrepresenterade t ex bland anställda.
Nu är det tydligen så att äldreboenden i hela landet är drabbade. Inte bara stockholmsregionen. Det känns mer naturligt med spridning i Stockholm med tanke på att antalet smittade förmodligen är enormt. Men även i det glest befolkade Norrbotten har tydligen flera äldreboenden drabbats. Då undrar man litet om det finns något annat bakom.
Jag håller f ö helt med om att det hela har skötts uselt redan från början.
Tegnell sa precis i intervju med svt att han tror att viss flockimmunitet kan uppnås om 2-3 veckor, och samtidigt att det krävs 20-30 % smittad befolkning för att ha någon effekt... där har vi hans syn på smittspridningen.
Men ändå är Stefan Löfven sååå populär att hans väljarstöd och siffrorna skjutit i höjden.
Helt otroligt.
Jag tvivlar dock på propagandan.
Det är klart. Det är ett fall av Stockholms syndrom. Sedan kan man också säga att så man bäddar får man ligga, till de som lojalt röstat på Socialdemokraterna samtidigt som de förstört landet.
Från 16 mars, men fortfarande en av dom mest intressanta och längsta artiklar jag läst i ämnet, den verkligheten världen befinner sig i (Översatt från eng). När den skrevs var det nog ett par hundratusen smittade i världen, drygt två veckor senare passerar vi en miljon (bekräftade) fall.
Texten är så jädra lång så om man vill läsa hela är det nog bättre att gå direkt till artikeln istället.
Jag ser personligen inte artikeln som ”bevis” till 100 % hur pass fel eller rätt olika länder gör, jag tillhör dom få (?) som vacklar och är fortfarande osäker på vad som är ”rätt”.
Eller såhär: Bevis för att någon gör rätt baserar jag på resultaten, där dödstalen helst inte ens hinner skena iväg från första början! (Som det finns exempel på i Asien).
Tycker väl egentligen att nästan hela Europa har haft skapligt usla resultat, alldeles oavsett vilken väg dom nu än har valt.
Problemet tror jag därför är att största misstaget har varit att nästan ALLA länder vaknade på allvar försent och var inte ett dugg förberedda, när det väl redan har spridit sig så är det nog oerhört svårt att stoppa det smidigt, alldeles oavsett hur rätt eller fel ute återgärderna i grunden än må vara.
Det Sverige gör just nu TROR jag hade funkat mycket bättre första veckorna. Exempelvis besöksförbuden på ålderdomshemmen kommer ju dock först samma vecka som det rapporteras om att Corona har spridit sig till cirka 30 av 100 ålderdomshem.
Med ett oberäkneligt och osynligt virus funkar det uppenbarligen inte att sitta och vänta på facit oavsett vilka olika vägar länder sedan väljer. För när facit väl börjat komma in i form av statistik och rapporter är ju skadan redan skedd förlänge sedan och Corona ligger därför också konstant steget före:
I snitt 8 dagar före när det gäller intensivvårdsfallen, i snitt 17 dagar före dödsfallen. Innan några facit ens hinner komma överhuvudtaget. (Källa: Folkhälsomyndighetens veckorapporter samt i artikeln nedan)
När det kommer till just dom statistiska uträkningarna i artikeln får jag dock erkänna att det blir lite för överkurs. Det hade dock varit intressant att se liknande uträkningar i Sverige, om någon känner sig manad att göra jobbet! 😉
För det dumma med all statistik är ju alla mörkertal, hur man än räknar är det egentligen bara uppskattningar vi har att gå på. Men skribenten låter inte direkt som en amatör och det låter som ganska trovärdiga och realistiska uppskattningar för mig.
Ps. Uträkningar under spoiler, men både pga längden och att det finns grafer och dylikt i artikeln är nog första länken ändå ett hett tips. Citerar mest i hopp om att någon som bagatelliserar och aldrig skulle orka ändå råkar se något tänkvärt, eller så inte! Redan min text blev dock lite overkill! Sorry.
Jag tillhörde nämligen även själv en av dom som inte tog Corona på allvar, men just denna artikel var nog det som fick mig att ta det på större allvar redan innan alla facit kom.
—————————————
Citat:
”Coronavirus: Varför du måste handla nu”. Del 1
Med allt som händer kring Coronavirus, kan det vara svårt att besluta vad man ska göra. Ska du vänta på mer information? Ska du göra något idag? Vad kan du göra?
Det är detta jag tar upp i den här artikeln, med hjälp av grafer, statistik och modeller, samt en mängd källor.
Coronaviruset kommer till dig. Det kommer med exponentiell hastighet: först gradvis, sen plötsligt finns det överallt. Det handlar om dagar. Kanske en vecka eller två. När det händer, så kommer sjukvården att bli överbelastad. Människor kommer att behandlas i korridorer. Utmattad vårdpersonal kommer att bryta ihop. Några kommer att dö.
Personalen kommer att vara tvungna att bestämma vilka patienter som ska få syre och vilka som de ska låta dö. Det enda sättet att avvärja detta är social distansering idag. Inte i morgon. I dag. Det betyder att hålla så många människor hemma från och med nu, med en gång. [/b]
(...)om 2–4 veckor, när hela världen är i lockdown, när de få men livsviktiga extra dagarna med social distansering som du har skapat möjlighet för kommer att ha räddat liv, då kommer ingen att kritisera dig: De kommer att tacka dig för att du fattade rätt beslut.
1. Hur många fall av Coronavirus kan du förvänta dig i ditt område?
Det sammanlagda antalet fall växte exponentiellt fram tills Kina lyckades kontrollera det. Men sen började några sippra ut ur landet och har nu utvecklat sig till en pandemi som ingen kan stoppa.
(...)Under tiden hade Sydkorea, Italien och Iran en hel månad på sig att dra lärdom av detta, men de gjorde det inte. De upplevde samma exponentiella tillväxt som Hubei och gick om alla de andra kinesiska regionerna innan slutet av februari.
(...)har du funderat på varför inte samma sak har skett i Japan, Taiwan, Singapore, Thailand eller Hong Kong? Taiwan kom inte ens med i grafen, eftersom de inte uppnådde den gräns på minst 50 fall som jag satt.
Alla dessa länder påverkades av SARS 2003, och alla drog lärdom av det. De lärde sig hur viral och dödlig spridningen kan vara, så de visste att de måste ta Coronaviruset på allvar. Detta är anledningen till att alla deras grafer, även om de började öka mycket tidigare, inte är lika exponentiella.
Än så länge har vi tittat på Coronavirusets explosivitet, myndigheter som tar hotet på allvar, och som kontrollerar det. För resten av länderna som påverkats är historien dock en annan. Innan jag går vidare till dem vill jag säga några ord om Sydkorea. Landet är en outlier. Coronaviruset var under kontroll för de första 30 fallen. Patient 31 var en super-spreader som smittat tusentals andra människor. Eftersom viruset sprids innan man får symptom hade viruset fått fotfäste i landet innan myndigheterna insåg allvaret. De känner nu av konsekvenserna av detta enstaka fall. Deras kontrollerande åtgärder var dock effektiva: Italien har redan passerat Sydkorea i antal fall och Iran kommer att passera det i morgon (10/3/2020).
Du har nu redan sett tillväxten i västländerna och hur dåliga prognoserna ser ut för bara en vecka. Föreställ dig nu att åtgärder för att kontrollera smittspridningen inte införs som det gjordes i Wuhan och andra länder i öst, och resultatet är en kolossal epidemi.
Låt oss titta på några fall, som exempelvis Washington State, San Francisco-området, Paris och Madrid. Washington State är USAs Wuhan. Antalet fall där växer exponentiellt. Antalet ligger för närvarande på 140. Men något intressant skedde redan tidigt. Dödligheten gick genom taket. Vid ett tillfälle hade staten tre bekräftade fall och ett dödsfall.
Vi vet från andra ställen att Coronavirusets dödlighet ligger någonstans mellan 0,5 % och 5 % (mer om detta längre ner). Så hur kunde dödligheten vara 33 %?
Det visade sig att oupptäckta fall hade spritt sig i veckor. Det handlade inte bara om tre fall. Men myndigheterna kände bara till tre fall och att en person hade dött, eftersom ju sämre en människas tillstånd är, desto större är chansen att de testas.
Det är lite likt de orangea och grå staplarna i Kina. I Washington State kände man bara till de orangea staplarna (de officiella fallen) och de såg så bra ut, det fanns bara tre fall. Men i verkligheten handlade det om hundratals, kanske tusentals sanna fall.
Detta är ett problem: Vi har bara tillgång till de officiella fallen, inte det sanna antalet. Men vi behöver veta antalet sanna fall. Så hur kan vi uppskatta antalet sanna fall? Det visar sig att det finns ett par olika metoder för detta. Jag har en modell för båda, så att du kan leka med siffrorna också (direkt länk till modellen).
För det första, kan vi gå via dödsfallen. Om människor har dött i din region kan du använda antalet dödsfall för att gissa antalet sanna fall. Vi vet ungefär hur lång tid det i genomsnitt tar mellan att en person smittas tills att den dör (17,3 dagar).
Fortsättning/uträkningsmodeller:
(...)Det betyder att någon som dog den 29/2 i Washington State sannolikt smittades runt den 12/2. Du har också tillgång till dödlighetssiffrorna. I detta scenario använder jag 1 % (vi kommer att diskutera detaljerna senare).
Det innebär att runt den 12/2 fanns det redan ~100 fall i området (av dessa, dog en 17,3 dagar senare).
Använd nu den genomsnittliga fördubblingstiden för Coronaviruset (tiden det tar för antalet fall att fördubblas i genomsnitt). Det är 6.2. Det innebär att under de 17 dagar det tog för denna person att dö, så måste fallen ökat med ~8 (=2^(17/6)). Det betyder att om du inte diagnostiserat alla fall så betyder ett dödsfall idag att det finns 800 sanna fall av smitta idag.
Washington State har idag 22 dödsfall. En snabb beräkning visar att det innebär ~16 000 sanna fall av Coronavirus idag. Lika många som de officiella fallen i Italien och Iran tillsammans.
Om vi tittar på detaljerna så ser vi att 19 av dessa dödsfall har sitt ursprung i en grupp, vilket innebär att smittspridningen kanske inte är så utbredd. Om vi därför betraktar dessa 19 dödsfall som ett enda, blir antalet dödsfall i staten fyra. Uppdaterar vi modellen med den siffran får vi ändå ~3 000 sanna fall idag.
Denna metod från Trevor Bedford utgår från själva viruset och mutationer för att uppskatta det aktuella antalet fall.
Slutsatsen är att det troligtvis finns ~1 100 fall i Washington State just nu.
Ingen av dessa metoder är perfekt, men de pekar alla åt samma håll: Vi känner inte till det sanna antalet fall, men det är mycket högre än de officiella siffrorna. Det handlar inte om hundratals fall. Det handlar om tusentals, kanske fler.