2020-04-02, 14:31
Medlem
Tegnell är tjurig i dag
Citera
2020-04-02, 14:31
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Så ofattbart bottenlöst ointelligent.
Besöksförbudet har funkat fläckfritt på massor av boenden i flera veckor nu.

VAD FAN HJÄLPER DET när personalen går in och ut utan att testas? Alltså människor som dagligen sjunger i kör, står i barer, har partyn, åker buss, går och shoppar, trängs i T-banan etc etc etc.

Tegnell, det dumma helvetet spelar nu förvånad. Alla utom FHM fattar att smittan har en autostrada in till åldringarna via personalen. Gud hjälpe oss med dessa nollställda "experter".
Japp du har rätt! I den tankevärld de jobbar efter, är allt teori.

Praktik och teori kan ju ofta ge stora skillnader i utslag och verkligheten passar inte alltid i i deras modeller. Visst blir de då förvånade!? Kan nästan höra Tegnell och de andra muttra: Det borde ju inte gett detta utslag med dessa parar,...hmm... det finns inget belägg...osv.
Ibland behövs inte belägg utan ibland behövs insikt och gissningar i form av ta det säkra före det osäkra för annars när man redan har belägget är det försent...
Citera
2020-04-02, 14:32
Avslutad
Jag tror det flesta idag känner till vilken ruljangs det är på vårdpersonal. Det är sällsynt med en ensam vårdare med eget ansvar för en patient, det är drösvis med vårdare och de har sällan koll på vad de andra har gjort tidigare.

De verkar inte ha vidtagit några åtgärder alls för att hindra spridning på äldreboenden. Jag tycker man borde ha lagt resurser på den problematiken redan från början, med tanke på att det är en högriskgrupp. Det är som att låta vargen vandra fritt bland fåren.

Nu verkar det ändå som att vi inte kommer att hindra spridningen, det är naturens gång. Folk kommer få skiten ändå, oavsett vi gör allt för att slippa. Men när det gäller de äldre så borde man ha varit medveten om det här läget redan från början.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är regeringen som valt att hålla igång skolor, förskolor och kollektivtrafik som smittat de anställda vid boendena.

De äldre hade dock dött av svält om personal på äldreboende inte kunnat ta sig till jobbet pga att deras barn var hemma och att kollektivtrafiken stängd.

Skyddsmasker borde ha delats ut från början.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man stänger ned hela samhällen för pga corona som drabbar rökare värst, men av kommersiella skäl kan man inte tänka sig att förbjuda rökning. Trots att totalförbud mot tobaksrökning skulle ha fått ner dödssiffran för corona.

Om en rökare dör av corona, dör han då av cigaretterna eller av corona? Han kunde ha överlevt om han inte rökt.

Viktigt värre: Många coronadöda rökare skulle ha överlevt om de inte varit rökare. Så hur ska man på ett ärligt sätt räkna dödstal och ange dödsorsak?

Rimligt är att tänka i termer av hur man i allmänhet tittar på dödsorsak t.ex. inom rättsväsendet. T.ex. om ngn går i en mörk gränd på kvällen, och blir mördad med pistol, så är den direkta dödsorsaken mordet/pistolskottet, och detta räknas därför som dödsorsaken. Sen att det finns andra "bidragande" orsaker, anses inte relevant för dödsorsaken, såsom t.ex. tidigare/underliggande "riskbeteenden,", (rökning eller att gå i en mörk gränd, t.ex).

I detta fall heter mördaren Corona.

Det känns rätt och rimligt att utpeka den direkt dödande händelsen som orsak, och inte kringliggande faktorer som dödsoffret möjligen gjort 'fel" tidigare. (jmf. "Victim blaming").

Jag hoppas att man ser det så i alla offentlig statistik och inte avskriver 50 procent av coronadödsfallen som "lunginflammation", t.ex. Men jag tror inte risken är så stor i och med att denna katastrof saknar motstycke i Sverige de senaste decennierna eller kanske rentav århundradet, och därför så kommer det att forskas och granskas i åratal om detta.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
"Karantänen infördes sedan en läkare som arbetade i Wuhan i januari smittat två kollegor och en tidigare klasskamrat, skriver South China Morning Post.

Smittan ska ha skett trots att läkaren hållit sig i karantän i 14 dagar efter att ha kommit hem från Wuhan. Fallen bekräftades i lördags och söndags."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qe3Ga/kina-satter-nytt-omrade-i-karantan

Känns som att man måste grundligt se över alla rekommendationer när det gäller karantäner. Om inte 14 dagar räcker... Då lär inte 2 dagar utan symptom vara mycket att sätta sitt hopp till.
Citera
Medlem
Är det bara jag, eller har de blivit lite mer stressade på dagens presskonferens?
Citera
2020-04-02, 14:33
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
15.30 ska tydligen landsfadern få tvtid igen
sedan
får Eliasson visa framfötterna när opinionsinstituten följer "hans" krislagar och höjer förtroendet för hur landet styrs till skyarna under denna kris.

Skrattretande är bara förnamnet !
Vi här på FB kan etablissemangets narrspel vid det här laget.
Det är så förutbestämt så man häpnar !

Hoppas gårdagens förändrade attityd till hur journalister ska arbeta inom SVT håller i sig men det är väl för mycket begärt. Eliasson kommer absolut att rätta in SVT i ledet igen.
Hmm, var det tv-personen som dog av C19 som plötsligt fick Aktuelltjournalisterna att slita av S.L. kläderna in på bara kroppen med närbild på ett hovud rodnande av ilska eller förvåning.

Det är ett clown freakshow. Röfven hurrar garanterat. Hade inte c19 nått Sverige hade hans förtroendesiffror varit i botten, nu ligger han utmärkt till trots att han hanterat spridningen på ett horribelt sätt. Oavsett om vi ligger på 50-100 dödsfall per dag så kommer de hålla samma gamla presskonferenser med exakt samma innehåll.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Ja skidorterna har varit drabbade i alla alpländer och i Schweiz Tessin.
Sen fattar jag inte att det smittas sa jävligt pa en skidort? När jag aker skidor sa tar vi en gondol upp Sedan släp Eller stolliftar. Dvs e väldigt lite kontakt med folk, enda kontakten e ju om man handlar mat vilket jag inte alltid gör, bättre och mysigare med massäck. After Ski har jag växt ifran.

Sa hur fan kann det smittas sa jävligt i en skidort?

Appropa tyskland och test har jag 2 kontakter i joibbet som varit sjuksrivna med influensasymptom.

Ingen av dem testades, jag vet 2 personer e inget att föra statstik pa men om det skulle vara nagon testhets i tyskland vet jag inte?
Jag kan spekulera lite.

I min uppfattning hostas och harklas det mycket generellt i samband med idrott utomhus vintertid. Det kan ju bidra.

Och just gondoler och kabiner är ju exempel på när folk kan stå/sitta packade som sillar, vilket också kanske bidrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Många som jobbar inom äldrevården jobbar på mer än ett ställe. Är du smittad och jobbar på 4-5 olika äldreboende sprids det ganska fort.

Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Ersätt Mengele Tegnell med Björn Olsen som tidigt varnade för det här.

De spelar rysk roulette med svenska medborgare!!!!!!!!!!

Fast nej det gör han inte. Alla vet att äldre med underliggande sjukdom skulle få det svårt. De allra flesta får knappt några besvär, besvären går att jämföra med den årliga influensan vi någon gång åker på. Vissa får värre symptom men repar sig efter några veckor.

Att äldre dör som bor på ålderdomshem eller kräver hemtjänst beror på att detta är ett lågavlönat arbeta som skrikit efter personal i åratal. Är du arbetslös så sök jobb där, du har garanterat arbeta efter några dagar bara UTAN någon utbildning - mer än gå jämte de första dagarna.

Tyvärr leder detta i slutändan till att de nyanställda tummar på hygienreglerna. Jag lyssnade på P1 idag från kl. 9-9:30 i fm, där pratade en man om just detta, folk har inte en aning om hur en banal sak som hygien inom vården ska brukas. DÄR har vi en stor bov i detta drama, lägg där till brist på hygienprodukter så har vi problem av stora mått. Att sen inte folk har vett att stanna hemma vid minsta symptom är lika med katastrof. Personal inom vården, hemtjänsten och äldreomsorgen har även språkförbistringar inom svenska språket.

Inget av ovan kan Tegnell lastas för, han har påtalat vikten av att stanna hemma sedan dag 1.

Don't shoot the messenger, detta är ett problem som åsamkats av regeringen och andra flata jävla myndigheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Tegnell är tjurig i dag

Kan väl inte vara kul att se sina illusioner krossas. Han trodde väl att han skulle bli hjälten i den här historien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gospell11
SÅ jävla mycket skitsnack av Taha, inga svar över huvud taget, hur kan inte hela Sverige vara i chock över detta cirkus, det vet inget och gör inget, ett enda företag(familjeläkarna) rapporterade 50 dödsfall, räknas dom ens med i statistiken?

Vad fan tror du din mongoloid? Om dom inte fanns med, hur menar du att de skulle kunna rapporteras.
Tycker det var tydligt på flera ställen att 50st av de döda i Stockholm kom just från dessa.
Senast redigerad av ParMobil 2020-04-02 kl. 14:34. Anledning: Felskrivning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in