2020-04-02, 14:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kan du vänligen redogöra för hur man i efterhand kan avgöra om vi räddat 1 liv om vi gjort annorlunda?

Börja med att förbjuda rökning säger jag som släcker 10000 svenskar liv varje år.
Men det finns det mig veterligt inga trådar om.
Antar att de liven är mindre värda.

Man stänger ned hela samhällen för pga corona som drabbar rökare värst, men av kommersiella skäl kan man inte tänka sig att förbjuda rökning. Trots att totalförbud mot tobaksrökning skulle ha fått ner dödssiffran för corona.

Om en rökare dör av corona, dör han då av cigaretterna eller av corona? Han kunde ha överlevt om han inte rökt.

Viktigt värre: Många coronadöda rökare skulle ha överlevt om de inte varit rökare. Så hur ska man på ett ärligt sätt räkna dödstal och ange dödsorsak?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Sverige är det enda landet som inte stängde skolorna. Skolbarn smittar sina föräldrar som jobbar inom vård, omsorg och äldreboende.

Exakt du har rätt.

Jag påpekade detta för en månad sedan men blev hat bombad av förnekare. Dom flesta av dom har lämnat tråden nu när allt går uppenbart åt helvete.

Fan också, hur kunde man låta detta ske...
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
NEJ !!
Absolut inga kemikalier på ffp2/ffp3-masker, då förstörs den plastfilm som fungerar som antistatisk filter inne i masken, och masken förlorar 25-60% av sin filtrering. Häng upp i värmeskåp runt 70+ i 35-45 min, eller så får dom hänga i rumstemp +21 i ett skåp i minst 4 dagar.

Maskerna kan INTE jämföras med tvättbara HEPA-filter typ i dammsugare, de har en annan konstruktion.

Eller låt dem vila ännu längre innan nästa användning,

en del säger 9 dagar, 14 dagar är ännu säkrare...
Citera
2020-04-02, 14:09
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja känns hemskt när man långt i förväg visste det skulle bli såhär...men sverge kunde väl inte se det i vanlig ordning.

Säg nåt land som kunde det?
Citera
Medlem
Varför envisas de med att alla unga ska smittas? Som trojanska hästar kommer de ju in och smittar hela familjen sedan? Alla vill inte offra sina barn till denna farsot, de vet ju inte ens hur den skadar oss..
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Dödsfallen kommer eskalera. Jag menar, antalet smittade har ökat med 10% idag. Om 14 dagar kommer sannoliken inte peaken ha nåtts ännu.

Vi har nu 5540 smittade, 429 på IVA (troligen totalt) och 301 döda hittills.

Källa: https://c19.se/
Citera
Medlem
different_trips avatar
Tegnell/FHM är verkligen helt otroligt.

”Olyckligt att smittan drabbar äldreboende”

Vad i helvete trodde ni när samhället är öppet, inga besöksförbud och framför allt när personalen saknar skyddsutrustning?

Var en smittskyddsläkare som uttryckte sig att andningsmasker mer eller mindre inte behövs i dagens läge. Först tyckte jag det lät helt sinnessjukt men det är faktiskt lika bra. Samhället är vidöppet så det är lika stor chans personalen blir sjuka på fritiden ute i samhället/på vägen till jobbet.

Ja, faktiskt är det så. FHM har inget intresse av att skydda oss alls så lika bra att bara gasa.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Enligt nobelpristagarna på Flashback, ja.

Enligt resten av världen, vet ej.

Det blir så klart inte färre döda om man bara testar men om man testar fler och isolerar dessa så att de inte smittar vidare så blir det färre som får corona och färre som dör. De som inte fattar det har svårt med konsekvenstänk.
Citera
2020-04-02, 14:10
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Såg du att det var en hel artikel om honom? Betalvägg nu tyvärr

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWMQGl/mystiska-tysken-om-tegnell-som-en-tall-i-stormen

Här är artikeln om vår store hjälte Tysken:

” Han beskrivs som “den mystiska tysken”.
Varje dag dyker han upp med frågan på Folkhälsomyndighetens presskonferenser. Den kan sammanfattas: Vad håller ni i Sverige på med?”

”Presskonferensen klockan 14, där myndighetsföreträdarna visar brantare grafer och allt mer bekymrade miner, har blivit coronakrisens enda fasta punkt i tillvaron. Och Christian Stichler, tysk tv-journalist, är ett stående inslag.”

”Hyllas för sin integritet
Så populär har Christian blivit att han nu själv blir intervjuad av svenska journalister, om sin egen journalistik. Förutom Aftonbladets intervju ska han idag även bli utfrågad i Studio ett i P1. Många svenskar hör av sig till honom, även forskare, och hyllar hans integritet.”

”– De ser oj, där är en som är kritisk! I ett krisläge, det är ju nästan som en krigssituation, blir det lätt att många vill sluta upp bakom myndigheterna och regeringen. Den som vågar sticka ut ses lite som en förrädare. Medan jag tittar från en tysk vinkel på Sverige, och kanske ställer vissa kritiska frågor, säger han, på telefon från hemmet i Stockholm.
Han jobbar främst som nordenkorrespondent för tyska Adr, motsvarigheten till Svt, och hans rapporter från Sverige formar mycket av tyskars bild av vår coronastrategi.”
Artikel redigerad med hänsyn till regel 1.02 Upphovsrätt.
/Mod.
Senast redigerad av Siegfrid 2020-04-02 kl. 14:23.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kan du vänligen redogöra för hur man i efterhand kan avgöra om vi räddat 1 liv om vi gjort annorlunda?

Börja med att förbjuda rökning säger jag som släcker 10000 svenskar liv varje år.
Men det finns det mig veterligt inga trådar om.
Antar att de liven är mindre värda.

Du nåste inse att sverige har misslyckats totalt, du har inte längre någon att förespråka. Du trodde att viruset var en influensa i början glöm inte det.

Så gör nu som dina andra förnekar-vänner och lämna tråden med svansen mellan benen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Säg nåt land som kunde det?
Jag är inget land..kunde fatta det för flera månader tbx
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Över 90 svenska kommuner har haft eller misstänks ha haft coronasmitta på sina äldreboenden. Bara i Stockholm finns hundratals konstaterade fall.

Statsepidemiolog Anders Tegnell erkänner att det är ett misslyckande.

– Det är väldigt olyckligt, säger han till Sveriges Radios Eko-redaktion.

kors i taket! Första gången den vaggande majskolven erkänner ett fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in