2020-04-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Du missar två saker i din "analys":

1. Flerfaldigt högre dödstal när sjukvården inte räcker till. Kanske 5% istället för 1%.

2. Det jobbas för högtryck världen över med olika behandlingar. Om några månader kanske infektionen blir ganska ofarlig med rätt medicin. Skulle vara sorgligt om en massa folk i Sverige redan dött då.

1. Ja och målet är ju att sjukvården ska räcka till, och jag hoppas hoppas verkligen att den gör det i Sverige. De som hittilldags har dött av Corona i Sverige har inte dött p.g.a kollapsad sjukvård.

2. ja, men vart drar man gränsen. Det sker utveckling inom alla medicinska områden hela tiden. Ska man strunta i att behandla cancerpatienter idag för att det kanske kommer en bättre metod om 6 månader? Men jag fattar va du menar och det finns inget "rätt" svar i det här.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och när Norge släpper på karantänen så bryter sjukdomen sig fri igen.

Karantän gör man mest för att förhindra att för många hamnar på sjukhus samtidigt. Samma när man släpper karantän så gör man det kontrollerat så sjukvården hinner med. Lyssna gärna på FoHM klockan 14:00 och kolla hur många som ligger på intensiven idag, så får du se att vi närmar oss taket för hur många vi kan hjälpa. Därefter börjar "sorteringen" där även du kan bli "bortsorterad" om tillräckligt många i din ålder kommer in samtidigt och sjukvården inte hinner med, utan måste sortera bort dig för någon som kanske bättre kan tillgodose sig respirator.

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Inte direkt lugnande när vi har sådana här styrande i landet.

Citat:
Svenonius om bristen på skyddsutrustning: ”Jag tror ingen såg det komma”

https://nyheteridag.se/svenonius-om-bristen-pa-skyddsutrustning-jag-tror-ingen-sag-det-komma/

U-landet Sverige av idag.
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Dom väntar kanske på Folkhälsomyndighetens dagliga siffror...?
De brukar ticka på mer senare på dan, efter 14.
Men visst borde någon kommit redan nu.

Om myndigheten har klargjort att uppdatering sker eft. 14.00. Varför borde det då kommit något redan nu?
Vad är det som gör att det är så brådskande?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har isolerat mig i tre veckor, jobbar hemifrån och går bara ut och handlar mat samt går ut med hunden. Däremot vill jag inte att det ska bli tvingande, vill inte att staten ska berätta vad jag får och inte får göra. Nej jag kommer inte gå ut på krogen för dom flesta har gått i konkurs eller stängt.

Håller helt med. Vi ska inte behöva ha tvingande åtgärder från nån jävla kommuniststat i det här landet. Svenskar är utbildade och ansvarstagande och det behöver ingen tvinga oss att vara. Kör hårt med hemmajobbet och hunden!
Citera
2020-04-02, 12:34
Medlem
Det verkar definitivt inte komma några rapporter från nåt område på c.19 nu, då blir det efter dagens presskonferens då, och då kan Tegnell och co säga att det ser bra ut, endast 20 döda sen igår (FHM 239döda kl14 och på c19.se 259döda)
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sverige har betydligt bättre förutsättningar än USA. Dels är vår allmänsjukvård betydligt bättre. Vi har mycket mindre/färre slum/fattiga. Sen är genomsnittssvensken rikare än genomsnittsamerikanen. Vi har bättre förutsättningar att jobba hemifrån då alla i sverige i princip har bredband. Dessutom har vi betydligt mindre och färre städer som kan bli hotspots. USA har också glesbygd men oerhört mycket större storstadsområden.
BS, USA har en högre standard på sin vård. Sen finns det givetvis grupper som har en lägre standard. Det man gör i USA är att mycket snabbt bygga ut sin IVA kapaciet.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Nu är det flera som skriver att FHM och regeringen har stoppat olika sajter från att rapportera statistik från corona.
Kan någon ge mig en källa till detta påståenden eller är det bara skitsnack som så mycket annat här?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Så är det. Men det blir svårt för sosse-trollen att förklara bort de höga dödstalen som vi börjar komma upp i nu.
ja men Sedan start sa är traden mycket bra om man hoppar över trollen och de som maste misstänkas vara anställda för att skriva här,
vi har Sedan tradstart avhandlat mycket och de som postar och Anger källor med länk e guld värda.

Tack vare detta köpte jag kirurgmunnskydd, FFP2 och FFP3 redan i januari.

pa den Tiden dillades det av trollen att smittans spridning var linjär och inte exponentiell.

som sagt traden e bra bara att hoppa trollen och koncentrea sig pa seriösa kommentarer med länkar till källorna
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Så är det. Men det blir svårt för sosse-trollen att förklara bort de höga dödstalen som vi börjar komma upp i nu.
Du kan få kalla mig ett moderattroll istället. Antagligen är det lika illa i dina ögon.

Spanien och Italien närmar sig 250 döda per miljon invånare. Det är nog bara att inse att det också kan bli Sveriges lott.
Citera
2020-04-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Måler är inte att smitta alla, utan 60-70%, läs på om flockimmunitet.

60-70 procent beror på R0 - även där tycks man ju ha lutat sig mot för optimistiska estimat. Det skulle isf innebära att en högre andel måste bli immuna innan flockimmunitet inträder (om det nu gör det, det vet vi inte)
Citera
2020-04-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du tycker alltså att vem som helst som googlar lite ska ha lika mycket att säga till om som experter med lång utbildning och decennier av erfarenhet inom komplicerade frågor som virusspridning?

Om du är så orolig för din familj undrar jag varför du inte är hemma och tar hand om dem nu? Om du jobbar i Kuwait inom sjukvården för att motverka spridningen av C-19 förstår jag din situation. Om du är där på semester eller jobbar med något helt annat har du bara dig själv att skylla.

Fetat, ja det tycker jag, du har ju närmast en fascistisk syn på detta, sitt ned och gör som du blir tillsagd. Så länge jag och min familj är utsatt har jag all rätt att skrika precis hur högt jag vill om jag inte anser att rätt åtgärder vidtas.

Halva världen har stängt ned och fri rörelse existerar inte så jag sitter vackert fast där jag är i Kuwait.

Slår aldrig fel med er
Går man tillbaka och tittar så är det alltid en kommentar om att det inte är farligare än en vanlig influensa.
Citat:
Förmodligen kommer smittan vara under kontroll inom några veckor och antalet döda kommer landa långt under en helt vanlig influensaepidemi som tar fler en tusen liv bara i Sverige varje år.

Du var här så pass otrevlig så jag får helt enkelt önska dig och din familj en kraftig coronainfektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in