2020-04-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Vanligtvis så har Sverige runt 500 och Stockholm 90. I Älvsjö finns det nu 50 till. Sen har man läst artiklar om att sjukvården lägger resurser för att utöka platserna men de har inte gått ut med några exakta siffror...

För att de e sekretessbelagt. Men de rör sig om 191 platser ungefär:
https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5
Citera
2020-04-02, 12:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja, det var "lyssna på experterna" kortet du drog.

Du känner inte att din kommenta ovan är överspelad?

Vem som helst kan ju googla sig fram till vad experter i hela världen säger och FHM och Anders Tegnell har konsekvent haft helt fel. Munskydden är ju bara det sista totalfiaskot för dom.

en bro, en astronaunt och en sjöman skiter jag fullständigt i för det berör inte mig men en kraftig spridning i Sverige kan direkt slå mot min familj, min höggravida dotter och gamla mor.

vi har varit i karantän i över en månad för får vår dotter detta nu är det farligt.

Det känns således rätt trist att sjukvården håller på att kollapsa samtidigt som man gör ingenting och jag sitter dessutom i kuwait så skulle någon i min familj gå bort blir det skype begravning.

Nu har du inte hunnit tänka så långt eller så har du som jobb att tycka en viss sak, båda lika usla för dig

Du tycker alltså att vem som helst som googlar lite ska ha lika mycket att säga till om som experter med lång utbildning och decennier av erfarenhet inom komplicerade frågor som virusspridning?

Om du är så orolig för din familj undrar jag varför du inte är hemma och tar hand om dem nu? Om du jobbar i Kuwait inom sjukvården för att motverka spridningen av C-19 förstår jag din situation. Om du är där på semester eller jobbar med något helt annat har du bara dig själv att skylla.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, huvudstaden har det eländigt. Fullt på IVA i Stockholm... Situationen på äldreboenden i stockholm är mycket allvarlig. Smitta hittad på många äldreboenden. Och extremt stor brist på skyddsutrustning.

Ja ett högt pris på för brist på åtgärder och massor med annat som jag är för deprimerad för att orka lista. Tegnells och FHM:s brist/motstånd på/till testprio är väl den viktigaste förvärrande faktorn tror jag.

Jag vågar mig inte på en gissning på peak dödsfall på en dag. Igår rapporterades 59. Självklart mycket högre än det. Jag hade gärna sett FHM publicerat sin graf på antal döda och dag (dag för döden och ej dag för rapportering). De visar upp den på sin PK men de publicerar den ej.

Vad tror du själv?

Ja vi lär gå om alla våra grannländer i varje fall! Kanske att vi peakar på samma som nivåer som Lombardiet (med motsvarande befolkning som Sverige). Dock så ska det ju sägas att när Lombardiet har legat på 5-600 döda om dygnet, så har man ändå inte haft en okontrollerad smittspridning i huvudstaden Milano. Vi har däremot genom bristen på åtgärder redan åkt på okontrollerad smittspridning i Stockholm. Det kan bli extrema tal i Stockholm.

Ingen ska ju inbilla sig att Tegnells och FHM:s mjuka linje inte kommer att synas i dödstalen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Genom att testa. Vad skulle vara konstigt med det?

Låter helt barockt att orka bry sig om en sån testning.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cetonix
Så låt säga att vi har 100 döda per dygn nästa vecka, och 300 om 2 veckor och 500 om 3 veckor. Kommer man ändå inte sätta Sthlm i karantän utan bara köra på? När det är totalt kaos och svarta rubriker i media lär inte trycket på politikerna bli för hårt, trots att dom bara tänker ekonomi och skiter i liv?

Nånstans måste det gå en gräns tycker man, men börjar undra.

Det krävs enligt mig 500 döda per dag för att man stolt bestämmer för att sätta landet i karantän.
Eller nä. Man kommer sätta i karantän bara de områden som är mest drabbade.
Undantag till detta blir dock att man fortfarande får gå till systemet under avvikande öppettider (12 till 17), fortfarande möjligt för lattepappor/bögar att dricka latte på uteservering (om vädret är bra), bimbos som inte har anhöriga i riskgrupper får fortfarande umgås i vinbarer samt får man delta i olika manifestationer "under förutsättning att deltagarna verkar vara lugna och tysta". Dialogpoliser kommer hantera detta bra. A.T.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Slår du ihop samtliga dödsfall orsakade av Corona och jämför mellan länder med samma förutsättningar likt Sverige, så är jag ganska övertygad om att det hamnar på samma nivå.

Sverige kommer troligen ha ett högre och snabbare antal än ex. Norge, per capita.
Totala antal per capita kommer dock troligen inte skilja.

Så vad är då bäst? Ta smällen direkt så samhället kan rulla igång igen eller seeeeega ut det, med extrema ekonomiska konsekvenser?

Extrem förenkling, men drar du av ett plåster snabbt eller långsamt, om resultatet blir detsamma?

Du missar två saker i din "analys":

1. Flerfaldigt högre dödstal när sjukvården inte räcker till. Kanske 5% istället för 1%.

2. Det jobbas för högtryck världen över med olika behandlingar. Om några månader kanske infektionen blir ganska ofarlig med rätt medicin. Skulle vara sorgligt om en massa folk i Sverige redan dött då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vad förnekar jag? Det är ett farligt virus som kommer ta många liv, det är väl de allra flesta överens om?
Frågan är då hur du strategiskt och bäst långsiktigt hanterar det faktum att du har en pandemi. Det är inte bara direkta liv som räknas, hur moraliskt fel det än låter.
Det handlar även om att samhället måste fortsätta att fungera, annars kan vi lika gärna ge upp allt.

Ni som sitter och skriker om isolering och att "tegnell har blod på händerna". Jag hade velat se hur ni hade ställt er efter 3 månader instängda i er lägenhet, inga pengar på kontot, ingen mat, en totalt kollapsad statsapparat där djungels lag gäller på gatorna. Poliser får ingen lön, läkare får ingen lön, brandmän får ingen lön. Samtliga vitala samhällsfunktioner slutar då att fungera. Djungels lag råder och vi hamnar i ett samhällsskick värre än Syrien under inbördeskriget.

Ni är ju helt otroliga, det finns tiotals billiga och milda åtgärder att ta till mellan att göra ingenting som FHM och hovnarren anders tegnell valt och "Samtliga vitala samhällsfunktioner slutar då att fungera. Djungels lag råder och vi hamnar i ett samhällsskick värre än Syrien under inbördeskriget".

glöm ALDRIG att Anders Tegnell förespråkar snabb flockimmunitet och det får man genom att göra ingenting.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobson
På nyheterna P1 pratar de om spridningen av Coronaviruset inom hemtjänsten och äldreboenden. En äldre person kan ha så många som 25 olika personer springande hemma hos sig från hemtjänsten. De flesta är timanställda. Utbildning och information om hygien och säkerhet "ramlar mellan stolarna" då det är mycket personal i omlopp. Skyddsutrustning var det tydligen ingen brist på ännu. Min undran är, vilka jobbar timmar inom hemtjänst och äldreboende och som inte tagit till sig information om spridningen av Coronaviruset och de äldres utsatthet? Vilka kan ha smittan med sig hemifrån? Fundera på det?

En äldre släkting som inte lever längre fick ibland av besök av stora, tjocka somaliskor som var insvepta i svarta skynken och min släkting vittnade om små runda elakt plirande ansikten som stack fram emellan skynkena. Min släkting var såklart livrädd och tyckte det var hemskt obehagligt.
Citera
2020-04-02, 12:27
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Att den här tråden fortfarande till stor del handlar om pajkastning om hurvida detta är ett problem eller inte.

Är ett lika bisarrt fenomen som myndigheternas tandlösa och senfärdiga agerande kring Corona.

Nyreggade och "gamla användare" dvs alternativa konton utan någon posthistorik i princip som fullständigt duschar tråden i idioti och nonsensargument.

Det spelar ingen roll när på dygnet man går in här och kikar.

Det är total trollfest.

Ja så upplever jag det också. Det finns 2 läger på något sätt. De som förespråkar herdimminity och de som förespråkar stängning på något sätt, eller isolering. Många vill också slå ifrån sig att det är mest äldre som dör. Det är jobbigt att se ibland enligt mig. Det är som vi avhumaniserar de äldre på det sättet. Men tror det är en del av vårt försvarssystem = rädsla för att själv bli smittad. Att försöka lägga problemet utanför oss själva. Blir lättare så.
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Att den här tråden fortfarande till stor del handlar om pajkastning om hurvida detta är ett problem eller inte där man nagelfar precis allt.

Är ett lika bisarrt fenomen som myndigheternas tandlösa och senfärdiga agerande kring Corona.

Nyreggade och "gamla användare" dvs alternativa konton utan någon posthistorik i princip som fullständigt duschar tråden i idioti och nonsensargument.

Det spelar ingen roll när på dygnet man går in här och kikar.

Det är total trollfest.
Så är det. Men det blir svårt för sosse-trollen att förklara bort de höga dödstalen som vi börjar komma upp i nu.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Ganska korkat.
Tror du att man kan ha samma lagar under ett krig som i fredstid?
Det här är ett biologiskt krig där det gäller att inte kollapsa sjukvården. Är det så jävla viktigt att gå ut och köpa hawaiipizza och åka knapplift? Det hjälper inte Sveriges extremt exportberoende ekonomi ett skit ens på marginalen. EftersVi ärinte Maldiverna. Om alla våra handelspartners är i lockdown och vi varken får in eller ut varor kunde vi lika gärna rökt ut skiten istället för en lose / lose solution.
Volvo, Scania, SKF, ABB osv står still.Falaffel kan inte rädda landet.
Vi både kraschar ekonomin och skapar en värre situation som kommer att ta längre tid att ta sig ur.

"Polisstaten" Norge har sin smittspridning helt under kontroll efter sin lockdown och har en smittspridning på 0,97 och kan börja släppa efter åtgärder medan vi härifrån kommer att få skärpa åtgärderna nästanvarje dag pga total urballad spridning.

Och när Norge släpper på karantänen så bryter sjukdomen sig fri igen.
Citera
2020-04-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Låter helt barockt att orka bry sig om en sån testning.

Varför då? Ett ganska enkelt test som kan innebära enorma besparingar om man t.ex. ska köpa in munskydd till hela befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in