2020-04-02, 11:55
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Yeah.
Ja? Norrbotten och Västmanland, vad frågade du om?
Citera
Bannlyst
Dagens PK:

Kung Anders: "Idag har vi 180 nya dödsfall i Sverige. Men det är inte så illa som det kan låta. Som ni ser är kurvan på väg att gå upp. Men det kan fortfarande gå ner. Och skulle den fortsätta bli brant är det bara relevant ur statistiks synvinkel, som vi epidemiologer brukar säga"

Supersnygga och ultrakompetenta Taha: "...Och med anledning av detta så fortsätter vi vårt jobb enligt riktlinjerna"

Prins Johan Carlsson: "Ähhhh jo, nej, kanske. Men händerna tror vi nästan ska tvättas i ytterligare 15 sekunder"

Stefan Den Gode: "Kära barn, jag har säcken full"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jo, mörkertalet är asymptomatiska.

Du förstår väl själv att påstå 500.000 smittade i Sverige med 250 dödsfall är helt fel, eller?

Det är inte klart än.
Det kan vara så, i så fall är dödligheten lägre än befarat.

Som tur är, är matematikern också en som ropar efter fler tester, så han får data till sina beräkningar och kan bekräfta/falsifiera dem.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
De enklare skyddar en hel del. De tar bort droppar från den som har munskyddet och stoppar en del droppsmitta från omgivningen. Dessutom pillar man sig inte lika mycket i ansiktet. Problemet är väl bara att de är av typen "engångs". Använder man samma skydd gång efter gång börjar det nog bli hyfsat kontraproduktivt.
Jag har hört nån säga att eftersom en mask är lite obekväm så kanske man pilar och kliar mer med mask än utan. Har inte testat själv, men gissar att det kan bli lite fuktigt och obehagligt.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-conny
Hörde från en insatt kollega att det ligger 2 IVA sjuksystrar i respirator på skarabors sjukhus KSS. Och det ska tystas ned. Kan dock ej bekräfta.
Anledningen till att en sådan uppgift ska tystas ned är att vi tar patientsekretess på allvar i vårt land.
Patientsekretess är bra och viktig av många skäl, men bland annat för att massmedia inte ska ringa ner anhöriga eller förfölja dem på andra vis.
Citera
2020-04-02, 11:56
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En inflytelserik man sa en gång: ”män som offrar frihet för säkerhet förtjänar ingetdera.”

Flytta från Sverige om ni vill leva i en totalitär polisstat. Fyfan vad jag är stolt över att vårt land står emot vansinnet.
Exakt. Dessa människor som önskar förvandla varenda hem till ett fängelse och totalkrascha ekonomin med allt vad det innebär är ett större hot än viruset självt.

Man kan gott vara kritisk till mycket av hur våra politiker hanterat detta, men att de står emot det värsta vansinnet ska de ha en eloge för.
Citera
2020-04-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ja? Norrbotten och Västmanland, vad frågade du om?

Jag ser det inte som rimligt med 0 nya på ett dygn. Rent matematiskt.

Men visst, det kan finnas en eftersläpning och det är 30 nya i dessa regioner i morgon.
Citera
2020-04-02, 11:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kan man inte bara knipa käft när man är ute bland folk? Om jag går och handlar själv och använder en självbetjäningskassa då jag betalar behöver jag inte säga ett ord till nån. Om jag håller munnen stängd, fungerar inte det nästan lika bra som ett munskydd? Eller sprutar det aerosoler med eventuella virus ur näsan på mig då jag andas?

Ja, det gör tyvärr det. Det är därför det här viruset är så fruktansvärt smittsamt - att man bara behöver stå en meter från någon som ANDAS i en kassakö t.ex., så har man det sedan.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det finns två olika. Ett med minnesfunktion och ett utan. De skyddar mot olika många bakteriestammar och har olika immunitetstid. Man kan ta båda, men då i en viss ordning. Vilket som måste tas först kommer jag inte ihåg. Men det kan experterna på vaccinationscentret informera om.

Jag har tagit båda.

Jaha, jag trodde det ena var för barn och det andra för vuxna.

Pneumovax 2 - barn

Prevenar 13 är det jag ska ta.
Citera
Medlem
Ett sex veckor gammalt spädbarn har dött i covid-19 i USA, rapporterar Omni att AFP uppger. Spädbarnet ska ha blivit inlagt på sjukhus i delstaten Connecticut förra veckan. (Aftonbladet)
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Problemet är att du inte kommer att kunna stoppa smittan, den är här för att stanna. Om några år kommer en Corona-infektion att räknas som en "vanlig influensa".
Då många då kommer att vara immuna och förhoppningsvis riskgrupper vaccinerade, så kommer den då inte heller ställa till med mer problem än en vanlig influensa.

Sagt som en äkta "defeatist".
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Snälla, ni måste väl förstå att det är skillnad på munskydd och munskydd?
De munskydd som 99,9% av alla använder är värdelösa, då kan lika gärna ha ett hönsnät för munnen.
De munskydd som fungerar har en speciell klass och det är de som det är brist på, och även de som sjukvården använder.

Inga skydd är helt värdelösa. Om den som bär skyddet är smittad så begränsas smittspridningen om denne hostar och den som bär skyddet löper också mindre risk att smitta sig själv genom att peta i ansiktet och näsan.

Bara för att munskydd inte stoppar viruset som sådant betyder det inte att det inte kan ha en positiv effekt. Nåt som givetvis alla länder utom Sverige har insett..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in