2020-03-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Varför inte bara svara om du förnekar eller bekräftar det jag påstod här:

Om du inte förnekar det behöver jag inte leta leta fram de inläggen du skrev om detta innan valet.
Det du påstår nu har inte ett piss med det ursprungliga inlägget om YouGov att göra, och eftersom det var det inlägget du svarade på så efterfrågar jag att du producerar ett inlägg där jag sagt motsatsen. Vi konstaterar att du kommer att fortsätta slingra dig om det till döddagar eftersom inget sådant inlägg existerar.

Men gällande goddag yxskaft-påståendet du desperat försöker flytta fokus till, ska jag gärna svara på det också, eftersom du tjatar:

Komplett jävla nonsens, jag har naturligtvis aldrig påstått att ”oavsett i hur många val i rad våra OI än har samma fel jämfört med val så kan det inte tas som intäkt som att de haft systematiska fel. Det kunde lika gärna vara en slumpmässig avvikelse.” Här bluffar du återigen, så varsågod att leta upp även detta inlägg eller håll käften.

Att jag skulle sagt något dylikt faller på sin orimlighet eftersom jag öht inte köper den felaktiga men ständigt intjatade premissen att alla OI (utom deras ofelbara gudar Sentio) har haft tokfel ”i val efter val efter val efter val....” Det har OI ingalunda haft, det är nåt som kretinerna till foliehattar tutat i varandra i tråden och sen håller för öronen och skriker lalalalala när man pekar på allt som motsäger deras bombmattor av desinformation. I själva verket såg t ex 2010 och 2014 helt olika ut. 2010 var DN/Ipsos slutgissning 5,9, över valresultatet, och Aftonbladet/UM låg i sin sista på 7,2. Demoskops sista låg på 5,1 och en avvikelse på 0,6 är inga som helst konstigheter, det ligger under vad snittavvikelsen brukar vara utslaget på alla partier - den brukar ligga klart över 1,0 även för de bästa. ”Val efter val efter val efter val” my ass.

I samma kluster av pårökta trådsanningar brukade ingå en barnsaga om att ”YouGov och Sentio alltid varit bäst på att mäta SD”. YouGov har ALDRIG varit bra på det, 2014 låg de i samma klunga som UM och Demoskop med siffror runt 10,5-11 och 2018 fick de så fel att de försvann. YouGov blev plötsligt retroaktiva kungar på SD-mätning i foliehattarnas ögon när de började spotta ur sig 28,8-nivåer - då uppdaterades narrativet till att YouGov ”alltid” legat skitbra till.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-03-29 kl. 20:08.
2020-03-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Komplett jävla nonsens, jag har naturligtvis aldrig påstått att ”oavsett i hur många val i rad våra OI än har samma fel jämfört med val så kan det inte tas som intäkt som att de haft systematiska fel. Det kunde lika gärna vara en slumpmässig avvikelse.” Här bluffar du återigen, så varsågod att leta upp även detta inlägg eller håll käften.

Okej jag vet att du har skrivit just detta så det gör mig förstås sugen att leta upp dessa inlägg från dig så att jag kan beslå dig med en ren lögn här.

Tyvärr erbjuder flashback inte så bra sökmöjligheter så det skulle kräva en del arbete att leta fram dessa inlägg från dig men det kanske jag gör när jag har tid över för det. Antar att du då kommer slingra dig och säga att du hade glömt det bara men detta kommer jag inte köpa när du så kategoriskt förnekar detta.
2020-03-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Johan Westerholm flaggar för en kommande granskning av Alliansens beredskapspolitik när Corona-krisen är över. Jag hoppas på att fler gör en sådan granskning så att vidden av deras nyliberala förstörelsepolitik går upp för alla.

Jag skulle även önska att SD intar en mer självständig hållning gentemot M nu när konkurrensen om väljarna dem emellan visar sig hårdare än vi trodde för ett halvår sedan. Om M återtar rollen som största högerparti så ser jag det som en olycka, om inte rent av en katastrof.

M är toxiskt på så många sätt. Varje försök att ta deras parti mot S kommer skada SD. S kommer ha mer ut av att kleta M på SD än SD på M. Inget parti har gjort mer för att rasera Sveriges som fungerande nationalstat än M. Fullskalig "humanitär" invandring OCH arbetskraftsinvandring till max, försvaret som ett "särintresse" och all beredskap utplundrad. Spekulativ profit och individualism över allt.

Bara en sådan detalj som att Kristersson upprepade gånger - innan viruset, väl att märka - manat till samling mot Kina, är ju en enorm blinkande saftblandare till varningslampa. Låg och ligger det i nationens intresse att mopsa upp sig mot en supermakt i stigande?

Både vad gäller den ekonomiska krisen och tillgången till material för sjukvården är det ju vansinnigt vårdslöst. Torslanda kan ryka och svenska människor dö när förbrukningsvaror och mediciner fattas i glappet till annan produktion kan säkras.
2020-03-29, 22:53
Medlem
Jag har inte uppfattat det på det sättet att SD kryper för M. Tvärtom hade ju Jimmie själv en liten debattfilm där han påstod: "Ni sossar och ni moderater, som har förstört Sverige", kommer inte ihåg rätt ordalydelse. Att sedan ändå SD kan tänka sig en konstellation i regeringsställning som bärs av M, KD och SD är realpolitik, för att kunna få något inflytande.

Det kan mycket väl bli så att SD endast blir ett stödparti med mycket makt. Men detta vet Ni redan här, ärade debattörer.

Vad gäller Kina ser jag det som en ond kraft men nu är jag så radikaliserad så jag gråter inte om Kina någon gång drämmer till myggan Sverige, det är tråkigt att det kan bli så, men denna fruktansvärda HÖGFÄRD som Sverige uppvisat år efter år måste någon gång få ett slut, annars väntar sänkt levnadsstandard. SD bör hålla sig lugna och avvaktande när det gäller Kina. Ja jag är ingen landsförrädare men till slut tappar man tålamodet när man ser landet lägga sig platt för EU, en union som låter länderna förfalla och förbrukar pengar till vansinniga projekt.
2020-03-30, 14:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Johan Westerholm flaggar för en kommande granskning av Alliansens beredskapspolitik när Corona-krisen är över. Jag hoppas på att fler gör en sådan granskning så att vidden av deras nyliberala förstörelsepolitik går upp för alla.

Jag skulle även önska att SD intar en mer självständig hållning gentemot M nu när konkurrensen om väljarna dem emellan visar sig hårdare än vi trodde för ett halvår sedan. Om M återtar rollen som största högerparti så ser jag det som en olycka, om inte rent av en katastrof.

Som i så många andra frågor är det en balansgång i hur SD skall förhålla sig till M. SD skall försöka vinna över deras väljare och medlemmar men samtidigt hålla sig sams med partiet så att de kan få politiskt inflytande med dem. Men som sagt jag tycker inte att SD till varje pris skall få alla Ms röster. Låt de nyliberala fortsätta att rösta M och debattera mot globalism och rovkapitalism. Gradvis hoppas jag fler moderatväljare ser det du nämner; "liberalkonservatism" är bara ett sätt att maskera radikal nyliberalism.
2020-03-31, 13:29
Bannlyst
ser hellre att sd inte är så överskattade i mätningarna som innan valet 2018 så man slipper skämmas vid valnatten.
2020-04-01, 22:13
Moderator
Strix m/94s avatar
För opinionsförändringar för andra partier än SD har vi en särskild tråd - inte denna.

OT raderat.

Strix/Mod
2020-04-01, 22:50
Medlem
Jag tycker vänstern agerar anskrämligt i Sverige, istället för att uppskatta att en politisk motståndare som SD väljer att i en nationell kris att inte föra partipolitisk debatt och plocka poänger mot regeringen så väljer man istället håna SD och Åkesson för att de är ''osynliga'' och ''oviktiga'' när det kommer till coronaviruset.

Detta är urtypen för ett sk bad faith argument, för hade SD varit ute och vevat mycket så hade samma personer istället argumenterat för hur ondskefulla SD är som debatterar politiskt mitt i en nationell kris, SD kan liksom inte vinna vare sig de är tysta eller högljudda.

Tragiskt att vänstern i deras enorma hat mot nationalism och minskad invandring inte kan besinna sig ens i ett läge av nationell kris från att agera mot oppositionen. Det visar att deras moraliska kompass ligger så långt från anständighetens gräns som den bara kan komma. Det tragiska är att trots att tusentals svenskar kommer dö och långt fler bli arbetslösa så är det enligt den samlade mediala och politiska eliten i Sverige ändå viktigare att försöka krossa SD. Det visar hur ideologiskt perversa de egentligen är. Om det är något man tycker borde leda till någon form av besinning är det en sådan här nationell kris, men inte ens det är möjligt för dessa Sverigehatare. Men så klart, en regering som fortsätter tillåta massiv invandring från Afrika och Mellanöstern under en pandemi är nog inte den mest rationella av regeringar.

Vänstern ser Coronaviruset som en öppning att krossa ett annat parti, det som de glömmer är att när dödstalen och ekonomin fortsätter rasera kommande månader så kommer oundvikligen deras nuvarande självförtroende få sig en törn. Om de inbillar sig att det är Åkesson som folk kommer skylla detta misslyckande på är de mer korkade än vad jag tidigare trott.
2020-04-02, 10:29
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Jag tycker vänstern agerar anskrämligt i Sverige, istället för att uppskatta att en politisk motståndare som SD väljer att i en nationell kris att inte föra partipolitisk debatt och plocka poänger mot regeringen så väljer man istället håna SD och Åkesson för att de är ''osynliga'' och ''oviktiga'' när det kommer till coronaviruset.

Detta är urtypen för ett sk bad faith argument, för hade SD varit ute och vevat mycket så hade samma personer istället argumenterat för hur ondskefulla SD är som debatterar politiskt mitt i en nationell kris, SD kan liksom inte vinna vare sig de är tysta eller högljudda.

Tragiskt att vänstern i deras enorma hat mot nationalism och minskad invandring inte kan besinna sig ens i ett läge av nationell kris från att agera mot oppositionen. Det visar att deras moraliska kompass ligger så långt från anständighetens gräns som den bara kan komma. Det tragiska är att trots att tusentals svenskar kommer dö och långt fler bli arbetslösa så är det enligt den samlade mediala och politiska eliten i Sverige ändå viktigare att försöka krossa SD. Det visar hur ideologiskt perversa de egentligen är. Om det är något man tycker borde leda till någon form av besinning är det en sådan här nationell kris, men inte ens det är möjligt för dessa Sverigehatare. Men så klart, en regering som fortsätter tillåta massiv invandring från Afrika och Mellanöstern under en pandemi är nog inte den mest rationella av regeringar.

Vänstern ser Coronaviruset som en öppning att krossa ett annat parti, det som de glömmer är att när dödstalen och ekonomin fortsätter rasera kommande månader så kommer oundvikligen deras nuvarande självförtroende få sig en törn. Om de inbillar sig att det är Åkesson som folk kommer skylla detta misslyckande på är de mer korkade än vad jag tidigare trott.

Hoppas du har rätt, är dock orolig att SD kanske inte kan leverera på denna krisen så mycket som man hoppas. S sitter vid rodret och om det blir värre läge kan man bara skylla på utomstående faktorer och Corona och säga att man måste rösta S för att få bidrag..

Dock borde en ekonomisk kris gynna SD i längden kan man tycka. Känns dock overkligt hur mycket pengar man trycker från statligt håll och att man inte får korthuset att rämma. Nu är de helt plötsligt okej att ge 15 miljarder till kommunerna?!

Det som talar för SD också är att den kriminella situationen lär eskalera. Tänk alla som pizzerior, frisörer och städfirmor som jobbar svart dessa står snart utan jobb OCH får inget bidrag från staten. De kommer bli desperata och således säkert kriminella.

En annan sak som talar för SD är att Nationalism kommer bli det nya vanliga i västvärlden. Problemet är bara om S gör en kovändning och blir SD. Frågan är om de ens kan ta de frågor SD är stora i, för då är det som tidigare, SD gynnas av att alla pratar deras politik.
Senast redigerad av Haddock93 2020-04-02 kl. 10:38.
2020-04-02, 10:53
Medlem
Förvånar mig inte om Coronaviruset blir SD:s död. Ifall det dröjer 1.5-2 år innan vaccinet kommer, så är vi nära ett val och eftersom invandringen lär ha MYCKET svårt att påverka folk mer än Corona gör, lär SD sjunka som en Sten i opinionen och kan återhämta sig först när folk börjat glömma Corona och börjar skylla coronamassarbetslösheten på invandringen.

Det kommer inte vara hållbart av SD att försöka vänta ut Coronachocken, för inget tyder på att den blir kortvarig. Ska de hålla käft tills vaccinet kommer, så blir vi av med dem i några år framöver.
2020-04-02, 11:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Förvånar mig inte om Coronaviruset blir SD:s död. Ifall det dröjer 1.5-2 år innan vaccinet kommer, så är vi nära ett val och eftersom invandringen lär ha MYCKET svårt att påverka folk mer än Corona gör, lär SD sjunka som en Sten i opinionen och kan återhämta sig först när folk börjat glömma Corona och börjar skylla coronamassarbetslösheten på invandringen.

Det kommer inte vara hållbart av SD att försöka vänta ut Coronachocken, för inget tyder på att den blir kortvarig. Ska de hålla käft tills vaccinet kommer, så blir vi av med dem i några år framöver.
Rent allmänt så tror jag att ett politiskt Corona-facit kommer tidigare än så, förmodligen på en eller två månaders sikt.

Sverige & Regeringen har valt en helt annan väg än grannländerna. Resultatet av detta, i antal döda & framförallt döda pga. resursbrist, kommer att synas ganska snart. Om antalet dödsfall & storleken på vårdkaoset blir mindre i Sverige så kommer sossarna att öka & alla andra att minska.

Om däremot Sverige får avsevärt fler döda & kaoset inom vården blir mer omfattande än i grannländerna så är det game over för sossarna.

Detta är ett vågspel för regeringen. Under finanskrisen så frös Anders borg & Reinfeldt som rådjur i helljuset, dom blev helt handlingsförlamade & gjorde inget. Av en extrem jävla slump så visade sig detta vara en bra strategi. Detta var enbart pga. tur.

Kanske har sossarna samma tur den här gången, eller inte. Kanske får Sverige en muterad icke-symptomatisk variant som stoppar epidemin, eller så muterar viruset till att bli mer dödligt. Det vet vi ganska snart. Oavsett utfallet så kommer den politiska kartan att ritas om. Att agera för tydligt partipolitiskt under en pågående nationell kris kan straffa sig, vilket vi ser på demokraterna i USA.

Mycket kommer andras som en följd av pandemin, så sätt vi ännu inte kan överblicka. Kanske blir invandring närmast en icke-fråga framöver & då måste fokus snabbt flyttas till återvandring.

Därför är mitt råd till SD detsamma som i tidigare inlägg. Håll noga koll på grannländerna & vad som händer där, samla information & statistik, i detta ligger nyckeln till att komma ur denna situation på ett bra vis.
2020-04-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus

Må så vara att vänstern utnyttjar situationen, men de kopplar också in sig på den väldigt svenska företeelsen att ha ultrahögt förtroende för samhällsinstitutioner och auktoriteter. Det är ju öppet mål där eftersom SD och dess svans har lagt så mycket tid och energi på att hata sönder allt sånt där. Under goda tider kan man komma undan med att hacka friskt på det mesta, men i kristider vill svensken ha nationell samling och lojalitet mot ledarskapet, inte splittring.

Därför är det i dåliga tider en belastning att tidigare ha investerat hela sin partiidentitet i att ALLT ska misstros. Alla andra riksdagspartier. Alla myndigheter. Public service. Övrig massmedia. Opinionsinstitut. Allt och alla ska urskillningslöst anklagas för korruption och propaganda och den som försöker nyansera debatten ska stämplas som ”shill”. Till och med SMHI blev föremål för SD-kritik häromåret. Och givetvis skulle FHM bashas maximalt nu när det blev deras tur.

Allt det där kan leda till en baksmälla nu. Om man vill operera i Sverige och anse sig själva som lite/mycket mer svenska än alternativen, måste man vara Sverigedemokrater med allt vad det innebär, och att onanera till allt som kommer från Ungern, Polen, Ryssland och amerikansk alt-right är och förblir skriande osvenskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in