Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag tycker givetvis att man ska platta till kurvan. Men det finns inte några bra skäl att ta till extremt restriktiva åtgärder, för att hamna långt under en hanterbar nivå för vården, eftersom det gör att pandemin istället pågår under väldigt lång tid.
De kommer givetvis att få fram ett fungerande vaccin mot Covid-19, men ponera det här: När man fick fram ett fungerande SARS-vaccin så fungerade det bra mot SARS. Men försöksdjuren utvecklade efter ett tag allvarlig lungsjukdom, relaterat till immunförsvaret. Ett annat experimentellt SARS-vaccin fungerade också bra mot SARS, men djuren fick senare allvarliga leverskador.
Vad jag vet finns det fortfarande inte något godkänt vaccin mot SARS, eller någon effektiv antiviral, mer än 15 år senare.
Min poäng är att vaccin är så extremt jävla farligt, att det skulle vara etiskt ansvarslöst att vaccinera friska barn med ett nytt vaccin mot Covid-19. De har ju nästan noll risk att dö i Covid-19, så det skulle i princip vara bättre att "vaccinera" dem genom att ge en spruta Covid-19. Tänk om man massvaccinerar barn, och så får en andel av dem allvarliga skador eller handikapp? Det skulle vara mycket värre än sjukdomen.
Därför kommer inte grupper med extremt låg dödlighet att vaccineras mot Covid-19 i närtid. Möjligtvis i Kina, där man inte tvekar inför galna experiment på befolkningen.
Jag håller med i sak, att i panik stänga ned landet är fel väg att gå.
Just nu i Sverige så har man dock inte gjort någonting effektivt alls men FHM peddlar på att ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.”
Det är en skrämmande dissonans om man nu betänker att viruset slingrat sig in på 30 äldreboenden i Stockholm och iva vården börjar slå i kapacitetstaket.
Man MÅSTE sätta in åtgärder som släpper på trycket hos iva vården.
Resten av världen stängde ju ned i panik och Sverige hade kunnat göra ett helt batteri av mindre åtgärder för det fanns tid, men man gjorde det inte.
Det som bör hända nu är att det blåser över inom 3-4 månader så man får som land sätta in åtgärder som går att hålla så länge samt att dom inte är helt verkningslösa.