2020-04-02, 11:02
Medlem
godhetsapostelns avatar
Varför släpar statistiken efter? Idag skall varje moment dokumenteras i minsta detalj (som jag är delvis kritisk till, många har valt vård och omsorg för att dom vill arbeta med människor inte papper). Det är oundvikligt att det släpar efter. pappersarbete får ske i mån av tid.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"När vänner träffas hälsar de på varandra med en kram, som vanligt"

Va? Jag har inte sett nån skaka hand ens, och då ser jag handskakningar dagligen på jobbet annars. Det har alla slutat med. Kramar på stan har jag inte heller sett på länge. Skum artikel.

Fats poängen var ingressen, att den svenska strategin är "morbid". Löfvens ekonomistiska lösning är "morbid", tycker det är den mest träffande beskrivningen någon kommit på hittills. Ibland kommer det rätta perspektivet en bit bortifrån.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mejj1
Dom missar ju halva poängen med Sveriges lösning... Vid symptom ska man stanna hemma dvs karantän. Istället för att sätta hela befolkningen i karantän så försöker vi sätta endast de sjuka. Med en lösning som, utan tillförlitliga tester i tillräckligt stort antal, är den bästa. Sedan om det är rätt taktik beror väl mycket på hur mycket man smittar innan symptom bryter ut. På presskonferenserna har Mr.T upprepade tillfällen sagt att den eventuella smitta som man kan sprida innan symptom inte är tillräckligt stor för att skapa samhällsspridning.

Med det som grundantaganden och en befolkning som följer riktlinjerna så borde det, i teorin, vara en bra strategi. Hur utfallet blir får vi väl se... Än så länge ser det väl fortfarande ut som att vi är i samma liga som många övriga europeiska länder – inte bäst, men heller inte sämst. Så att vi är i mittenfåran men utan en fullständig jävla nerstängning av landet tycker jag är ett ganska gott betyg so far.

Vid symptom ska man stanna hemma säger du, men hur vet man att folk verkligen följer denna regel? Många verkar förminska problemet och springa ute ändå.

Sen har vi det andra problemet, de som inte har symptom men har COVID-19 kan också smittas. Dvs man har viruset i kroppen men man utvecklar inte själva sjukdomen men man kan fortfarande smittas. Finns massa ny forskning på detta, så där raseras det argumentet.

Sen varför vill man inte ha en nedstängning av landet? Ekonomin säger du? Om jag skulle säga till dig att ekonomin är global 2020 och vi inte kan påverka den vad säger du då? Vad säger du om att folk inte vågar konsumera eller gå ut och bli smittad så om de har öppet eller stängt spelar ingen roll för de kommer inte ha så mycket kunder? Men om allt är öppet ökar istället smittspridningen som kommer göra att vi följer den röda kurvan i ”flatten the curve” och överbelastar sjukvården.

Vi har ju för fan skolor och förskolor öppet, helt jävla sinnes. Ser dagligen alla barn i skolorna och tänker; tänk när dessa kommer hem och smittar sina föräldrar, mamma kanske jobbar på sjukvården och pappa kanske är polis. Båda är kring 45-50 år och är således lite mer i riskzonen än 20-40. Sen träffar dessa föräldrar sina mammor och pappor för de känner ju ingen symptom så de är lugnt, fast då visade de sig att de ändå smittades och barnens mormor och morfar dör i Corona och kunde varit med sina barnbarn i iaf 10-15 år till.

Det finns inget mellanting, antagligen stänger man eller så låter man smittspridningen härja som vanligt med massdöden som följer och en ekonomi som ändå går åt helvete eftersom alla andra länder stängt ner allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Ja kann ligga en del i detta men den beredskap vi haft har koncentrerat sig pa eventuella anfall fran Ryssland samt mot de högerextrema som ju Expo kartlägger dagligen.

Kanske vore bättre om man hade beredskap som var mer almän än bara mot Ryssland och Nazister?

Nu har dom ju satt efter allt till höger om mitten och moderater var ju nazister ett tag så nog har dom tagit sitt uppdrag på största allvar och agerat mot det dom upplevt som hot.

Nu är det ju bara det att dom sysslat med navelskådning istället för krisberedskap.
Citera
2020-04-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mejj1
Dom missar ju halva poängen med Sveriges lösning... Vid symptom ska man stanna hemma dvs karantän. Istället för att sätta hela befolkningen i karantän så försöker vi sätta endast de sjuka. Med en lösning som, utan tillförlitliga tester i tillräckligt stort antal, är den bästa. Sedan om det är rätt taktik beror väl mycket på hur mycket man smittar innan symptom bryter ut. På presskonferenserna har Mr.T upprepade tillfällen sagt att den eventuella smitta som man kan sprida innan symptom inte är tillräckligt stor för att skapa samhällsspridning.

Med det som grundantaganden och en befolkning som följer riktlinjerna så borde det, i teorin, vara en bra strategi. Hur utfallet blir får vi väl se... Än så länge ser det väl fortfarande ut som att vi är i samma liga som många övriga europeiska länder – inte bäst, men heller inte sämst. Så att vi är i mittenfåran men utan en fullständig jävla nerstängning av landet tycker jag är ett ganska gott betyg so far.

Tyvärr avvek han från Sverige kort efter snacket om medeltida metoder.. Hade velat höra mer om vad de anser om våra metoder. Intressant att vi omnämns i världens största podd.
Citera
Medlem
Mer om Sverigebilden. Foton på coola svennar på gatorna.

https://www.google.se/amp/s/www.dailymail.co.uk/debate/article-8173691/amp/Is-softly-softly-Sweden-heading-catastrophe.html

Återgiven av Aftonbladet, Utan att förse oss med länk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1n9MBX/engelsmannen-chockade-over-sveriges-oppna-skolor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Men vi kan börjar utkräva ansvar..
Jag tycker att var och en i Sverige först ska fundera på hur stor buffert de själva har på sparkontot, hur mycket de amorterar på sin bostad, vad de har för egen beredskap för framtida arbetslöshet, dödsfall i familjen, militära angrepp, pandemi, med mera.

Om man själv är en perfekt förberedd människa så kan man börja leta syndabockar. Annars är det bara att ta ett nytt grepp, glömma det som varit, och försöka förändra landet med start idag.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Region Stockholm sa igår att de skulle jobba på att komma ikapp med rapporteringen - dagens rapportering skulle dock också kunna innehålla äldre fall. Men de har också breddat definitionen så att fler inkluderas i corona-statistiken, vilket jag tror är bra. Då har de också gått tillbaka och omklassificerat en del tidigare dödsfall.

Hoppas det. Man vill gärna veta hur illa det är just nu och inte en vecka senare.
Citera
2020-04-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Blir det äntligen en nedstängning?

Verkligen inte!! Fler som måste smittas innan man kanske fattar ett beslut om nedstängning.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Hallå? Vakna!

Jag går inte på sociala tillställningar.

Har ring mina syskon och alla andra misstänkta att ge fan i att träffa mina föräldrar hur mycket de än skulle böna och be om deras sällskap.

Snart befarar jag att de flesta kommer känna någon som dött och förhoppningsvis kommer det kunna väcka dem ur deras naivitet.
Det är inte meningen att du ska behöva göra det mer än nödvändigt!

Jag vill göra jämförelsen med läkarna som vädjar till folk att inte komma till deras områden. De läkarna har en långt viktigare uppgift än att gå ut i tidningarna och med gråten i halsen böna och be folk att hålla sig därifrån. Det jobbet ska andra göra åt dem.

Du kanske har nåt annat du behöver prioritera, sen att du får pusha dina släktingar är en sak, men det ska då bara vara av underordnad karaktär.
I t ex Italien har man tydliga regler, men sen så uppmuntrar och förmanar man varandra - men grunden är lagd.

Det lite obehagliga med vår (icke-)taktik är att man skapar nåt slags angivarsamhälle - byggt på godtycklighet. Utan tydliga direktiv ”från ovan” är risken stor att folk går till överdrift (eller tvärtom), och att det i sin tur skapar en onödig osämja.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-04-02 kl. 11:11.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Håller med, plus det jag skrev i mitt senaste inlägg. Dvs att https://c19.se/ direkt blivit ombedda att hålla käften

Kan man kontakta de bakom https://c19.se/ på något sätt?
Vill höra vad de har att säga. Ifall de blivit kontaktade av någon myndighet

Nu börjas det......
Kina, Nordkorea here we come!
Citera
2020-04-02, 11:06
Medlem
Börjar vi närma oss dag 0 i Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto