2020-04-02, 10:50
Medlem
Nordeas coronabevakning.

Sweden is now the worst case in terms of fatalities in the Nordics and could arguably be on a similar path as Italy was 17-20 days ago. UK also sees massive case growth with 44% of all tests conducted being positive yesterday.

https://e-markets.nordea.com/#!/article/56734/daily-corona-update-signs-of-acceleration-in-sweden-and-uk
Citera
2020-04-02, 10:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
strategin är dummt och idiotiskt när man har okännt virus i samhället och leker som man vet något och samtidigt går ut i media och ljuger dag för dag.

många länder har haft fler fall men lyckats bromsa ner. i sverige tripplas antalet dagligen. ekonomin skall gå före folkhälsan.
Har de en plan att rädda ekonomin på bekostnad av folkhälsan? Verkligen?

Nej, de styrande är helt enkelt inte bättre än så här. Detsamma kan sägas om väljarna. Det finns knappast någon illvillig plan bakom, de kan bara inte bättre.

Precis som att vi inte skyller någon annan förståndshandikappad för att han inte klarar att agera proaktivt och göra konsekvensanalyser, så kan vi inte förvänta oss att de styrande ska klara det.
Undantag finns, tex skulle jag säga att Magdalena Andersson är normalbegåvad, men på det stora hela är det så.
Citera
2020-04-02, 10:51
Medlem
DrunkenZealots avatar
https://www.friatider.se/stang-hela-sverige

Fria tider har rätt, vad är det för regering vi har och vilket syfte har de?

Detta är sjukt. Vi borde stängt ner för länge sedan.
Citera
2020-04-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Hej! Umgås ni med folk som vanligt? Jag tycker det är svårt att veta hur man ska göra. Föräldrar och bekanta som vill bjuda hem och hälsa på. Har ni distanserat er eller inte?

Hallå? Vakna!

Jag går inte på sociala tillställningar.

Har ringt mina syskon och alla andra misstänkta att ge fan i att träffa mina föräldrar hur mycket de än skulle böna och be om deras sällskap.

Snart befarar jag att de flesta kommer känna någon som dött och förhoppningsvis kommer det kunna väcka dem ur deras naivitet. Jag har redan mist en och räknar dagarna till nästa besked...
Senast redigerad av har 2020-04-02 kl. 11:14.
Citera
2020-04-02, 10:52
Avslutad
Det här är väl inte helt säkert än med Italien men mer lutar nu än tidigare på att man kanske har nått sin peak, och att det kanske är på väg åt rätt håll.

Igår gör det dock lite mer osäkert för det gick något uppåt igen, men jag hoppas att det inte blir en ny trend utan var ett undantag. Annars ser trenderna i nuläget ut såhär:

Peak för antal nya smittade/dag var den 21 mars: Det var då cirka 6 500 nya fall på en dag.

Det som ändå gör det oroväckande är att 10-11 dagar sedan dess är rätt kort tid, tänker på att dödsfallen fortfarande kan komma.

10 dagar senare (31 mars) var antalet nya fall däremot nere på 4 050 och det har varit en ganska tydlig nedåtgående trend fram till dess. Den 1 april ökade det dock något igen, till 4 700.

I nuläget var det flest dödsfall den 27 mars, 919 dödsfall.

Som jag hoppas kommer vara peaken, även om det känns lite osäkert än pga att så många smittades fram till 21 mars.

I deras fall vill jag nog få ned dödstalen åtminstone UNDER 600-700 innan jag vågar se det som säkert :-) (Som dock är rätt galna nivåer det med)

Hur som helst var det nere på 727 dödsfall 1 april. Så det är ändå en minskning med nästan 200 OM det håller i sig! Men jag känner mig som sagt inte helt säker än.

Dödsfall dag för dag sedan ”peak”:

27 mars: 919
28 Mars: 889
29 mars: 756
30 mars: 812
31 mars: 837
1 april: 727

Bara för det kommer det väl nya chocksiffror idag! Men jag hoppas åtminstone att peaken 27 mars kommer hålla i sig där nu.
Källa: Worldometers
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Är nog sjukhusen som fått order att inte rapportera förrän efter presskonferensen, det har varit så dom sista dagarna, bara norrbotten och en till, kommer inte ihåg vilken som verkar skita i ordern och rapporterar före presskonferensen.

Håller med, plus det jag skrev i mitt senaste inlägg. Dvs att https://c19.se/ direkt blivit ombedda att hålla käften

Kan man kontakta de bakom https://c19.se/ på något sätt?
Vill höra vad de har att säga. Ifall de blivit kontaktade av någon myndighet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hade du tänkt komma med något vettigt motargument eller drar du fortfarande anekdoter från 30-100 år sedan?

Men är du så naiv på riktigt? Det tror jag inte. Gamla och sjuka skulle lätt offras av sådana regimer om de kom undan med det. Det skulle lösa många ekonomiska problem för dem samtidigt som de kan behålla makt och förmögenheter. Därför skall man inte ge dem ett lillfinger genom militär på gatorna eller andra åtgärder som riskerar ta död på demokratin.
Citera
2020-04-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Håller med, plus det jag skrev i mitt senaste inlägg. Dvs att https://c19.se/ direkt blivit ombedda att hålla käften

Kan man kontakta de bakom https://c19.se/ på något sätt?
Vill höra vad de har att säga. Ifall de blivit kontaktade av någon myndighet

Finns en mejladress på deras hemsida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Snart kommer alla svenskar hem med detta från Thailand!
Du var en av dom få som varnade för detta tidigt..fast det blev Italien som viruset mest kom från.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Läs, extrapolera och begrunda:

https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml
Det kan nog ligga en hel del i detta. Det förekommer ju dessutom uppgifter att framför allt tyskland medvetet bökför på annat sätt. Kanske kommer man också efteråt kunna konstatera en misstänkt ökning av lungiflamation tidigare som man missat.
Citera
2020-04-02, 10:54
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Kina har gjort extrema tilltag och jag tror på att dom lyckats stoppa det i Wuhan, (dom svetsade trotts allt igen dörren på alla stora höghus). Det som däremot är väldigt konstigt i mina ögon angående kina är att dom säger sig inte ha alls många fall i Beijing (alla fall kommer utifrån, från usa / europa). Ändå så stänger dom ner alla biografer osv i hela Beijing just nu..

Dvs, Beijing fick inga smittade från Wuhan när 5 miljoner flydde staden? Men hela resten av världen fick det..
Bejing stänger nu ner allt möjligt för att skydda folk och sätter in massa restriktioner, men dom har inga nya fall.. Går inte helt ihop..

Kina har eller kommer att få en spridning även i andra delar av landet. Hur stor den blir är givetvis svårt att förutse.

Sedan kan man undra hur kineserna tänker när de öppnar sina vidriga djurplågeri djurmarknader igen, trots att de flera gånger sett vad det kan leda till.
Kommer världen att fortsätta tolerera det?

Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sverige kommer att klara sig bättre än 90-99% av världens länder under pandemin. Problemet vi - hela västvärlden - har att förhålla oss till är ett helt annat.

1,3 miljarder indier. Ett land där det är ren utopi att tala om social distancing. En kurva ang. dödstal som sista dagarna är : 0 - 4 - 3 - 5 - 3 - 23.

Räkna med bibliska katastrofer. Räkna med en exodus på tiotals miljoner desperata. Räkna med att de flesta söker sig norr- och västerut.

Behöver jag säga mer?

Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Sakta men säkert börjar siffrorna för Afrikaländerna stiga nu....
Om USA är det stora centrum idag så tror jag att det blir ingenting i
jämförelse med av Afrika kommer att bli. Då jäklar kommer vi att få
se på humanitär katastrof. För som någon sa: de har inga lador att
ta av överhuvudtaget.

Indien, Afrika, delar av Sydamerika och Sydostasien. Där är det stor risk för katastrof.
Citera
2020-04-02, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Har de en plan att rädda ekonomin på bekostnad av folkhälsan? Verkligen?

Nej, de styrande är helt enkelt inte bättre än så här. Detsamma kan sägas om väljarna. Det finns knappast någon illvillig plan bakom, de kan bara inte bättre.

Precis som att vi inte skyller någon annan förståndshandikappad för att han inte klarar att agera proaktivt och göra konsekvensanalyser, så kan vi inte förvänta oss att de styrande ska klara det.
Undantag finns, tex skulle jag säga att Magdalena Andersson är normalbegåvad, men på det stora hela är det så.

Mm. Jag kan gissa att ekonomin dessutom får mer stryk av den flegmatiska vänta-och se-attityden.
Och av en jävligt förbannad omvärld, om man nu ska tänka på Sverigebilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in