2020-04-02, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
De uppdaterar när regionerna rapporterat. Vilket brukar vara mellan 11.30-24 för de flesta regioner.

Den här sidan har brukat uppdatera tidigare än så från de regioner som informerat tidigare på dagen.
Citera
2020-04-02, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men åhh så fint..

Dom har jobbat för sig själva. Sluta få det till att folk jobbat för samhällets skull eller min skull, vem försöker du lura? Hade dom fått dubbelt så hög lön i Danmark för samma arbete så hade majoriteten inte tvekat en sekund på att flytta dit. Hade dom fått erbjudande om att behålla 99% av lönen utan skatt så hade dom säkerligen gjort det också.

Nu är det så att man inte kan stänga ner landet bara för att det råkar dö några hundra, eller några tusen sängliggande gamlingar.
Jaså, nu har du accepterat att det är sängliggande gamlingar som inte kan undvika smittan som offras? Igår argumenterade du för att du kunde skita i dödsfallen för att det är friska gamlingar som själva utsätter sig för fara. Nu har du justerat din argumentation.

Säg som det är istället: Du kommer alltid hitta ett argument för att skita i dödsfallen oavsett grupp som drabbas - barn, unga eller gamla - bara det inte är DU som drabbas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Exakt. Men med en tvärbrant kurva.

Hört talas om sädeskornen och schackbrädet?

Ja därför att hade man 5 och fick 24 så blev kurvan tvärbrant.

Men hade man 10 000 och fick 1000 till så blev kurvan inte så brant.

Återigen för jag vill minnas att vi diskuterade det häromdagen,

vi är intresserade av antal döda vs antal bekräftat smittade.
När det drar iväg vet vi att vården kollapsat och det är där man direkt kan mäta krishanteringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Noen postet et innlegg tidligere i dag med informasjon om at på et sykehus i Italia der alle helsearbeiderne hadde brukt full skyddutrustning, hadde ingen leger blitt syke. Det var også postet en link. Jeg finner ikke dette innlegget. Har noen en link til dette?

https://news.sky.com/story/coronavirus-the-italian-covid-19-hospital-where-no-medics-have-been-infected-11966344
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jaha, då sitter halva FB med fästingar i ljumskarna och känner sig dumma nu.

Det är nog bara du, vi andra vet skillnaden på TBE och TBC
Citera
Medlem
Här är dagens nya morgonkartor. De är avsedda att representera tidig någon stans runt morgonen europeisk tid.

I vissa länder blir ibland data extrapolerat på regionnivå om det i kortare perioder faller ifrån regionbaserad data för antingen dödsfall eller antal bekräftade smittade, som till exempel Iran som tycks slutat rapportera regionsiffror. Rent generellt är det ganska suspekta tal från Iran.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg. Finlands "dödskarta" är något missvisande snäll då enbart 7 av 17 döda på morgonen 2 April är utsatta då det vara hela 10 dödsfall som ej hade fastställts till region då.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande.

2 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar

2 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Hoppas de kommer till användning.
Senast redigerad av 235711 2020-04-02 kl. 10:37.
Citera
2020-04-02, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men åhh så fint..

Dom har jobbat för sig själva. Sluta få det till att folk jobbat för samhällets skull eller min skull, vem försöker du lura? Hade dom fått dubbelt så hög lön i Danmark för samma arbete så hade majoriteten inte tvekat en sekund på att flytta dit. Hade dom fått erbjudande om att behålla 99% av lönen utan skatt så hade dom säkerligen gjort det också.

Nu är det så att man inte kan stänga ner landet bara för att det råkar dö några hundra, eller några tusen sängliggande gamlingar dör 2 år för tidigt

Nu får man ju inte göra det men man nästan önskar att du får ett par veckor i respirator
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Så även om du har fel, så har du rätt, gäsp, ok! Du röstar SD eller hur, du behöver inte ens svara på det. Din retorik är stereotypisk!

Fortsätt du att fira Sveriges siffror istället vi kommer inte längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det handlar väl snarare om att regionerna inte längre går ut med varje dödsfall för sig.
Det funkade ju när det kom ströfall, men nu presenteras det i klump.
Har nog inte med FHM att göra.
Tror du Italien presenterar varje dödsfall kontinuerligt?

Till igår hade sidan uppdatering region för region med start tidig morgon...

Vad har Italien med c19.se att göra?
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Sorgligt att de behandlar patienter utan att varken sätta sig in i hur medicinen fungerar eller hur den skall användas.
"började ge malariamedicinen till svårt sjuka patienter"

Samtidigt i USA:

the medication might be effective if it is started early, from onset of the symptoms.

https://www.breitbart.com/health/2020/04/01/battlefield-medicine-ny-nj-doctors-patients-see-anecdotal-evidence-hydroxychloroquine-benefits-fight ing-coronavirus/

Citera
2020-04-02, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Har du något annat exempel eller tog det stopp? Kina har en helt annan kultur mot de äldre, det är inte CCP som står på sjukhusen utan folket som fattar egna beslut.

Man byggde 16 extrasjukhus och flög in 40.000 extra läkare/ssk. Det talar för sig själv att din teori inte stämmer. Sverige gör dock ingenting, så vilka är det som skiter i vilket egentligen?

Varför behöver du exempel på fascister/kommunister som massmördat sin egna befolkning? Skolkade du från historielektionerna?

Om du tror att de äldre och sjuka är tryggare i ett politiskt system som styrs med järnhand så är du bra korkad.
Citera
2020-04-02, 10:36
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Har du något annat exempel eller tog det stopp? Kina har en helt annan kultur mot de äldre, det är inte CCP som står på sjukhusen utan folket som fattar egna beslut.

Man byggde 16 extrasjukhus och flög in 40.000 extra läkare/ssk. Det talar för sig själv att din teori inte stämmer. Sverige gör dock ingenting, så vilka är det som skiter i vilket egentligen?

Kina har gjort extrema tilltag och jag tror på att dom lyckats stoppa det i Wuhan, (dom svetsade trotts allt igen dörren på alla stora höghus). Det som däremot är väldigt konstigt i mina ögon angående kina är att dom säger sig inte ha alls många fall i Beijing (alla fall kommer utifrån, från usa / europa). Ändå så stänger dom ner alla biografer osv i hela Beijing just nu..

Dvs, Beijing fick inga smittade från Wuhan när 5 miljoner flydde staden? Men hela resten av världen fick det..
Bejing stänger nu ner allt möjligt för att skydda folk och sätter in massa restriktioner, men dom har inga nya fall.. Går inte helt ihop..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in