2020-04-02, 10:45
Medlem
Stats på väldigt många länder utveckling avseende smittade och döda.
https://twitter.com/jburnmurdoch/status/1245467141861769217?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1245470668029751296&ref_url =https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fsport%2Fhockey%2 Fnhl%2Fvad-haller-sverige-pa-med-vakna%2F
Citera
2020-04-02, 10:47
Medlem
Citat:
Folkhälsomyndigheten har nu infört riktlinjer för att begränsa antalet resenärer i kollektivtrafiken.

Samtidigt kommer nya larm om trängsel i rusningstrafiken.

Men enligt SL kan man inte följa myndighetens direktiv. De ber i stället stockholmare att stanna hemma.

– Vi har inga befogenheter att hindra resenärer från att åka med, säger Helene Jakobsson vid SL:s presstjänst.

https://www.expressen.se/nyheter/nytt-larm-om-trangsel-sl-stanna-hemma/

Alltså.. Detta är stort skämt.. Man tror fan knappt att det är sant. Varför i helvete sätter man inte Stockholm i karantän? Det är just sånt här som andra länder förhindrar med sina strängare åtgärder. Allmänheten skiter i Folkhälsomyndigheten och politikernas mesiga och tafatta uppmaningar om att folk inte bör göra si eller så, det måste ske med tvång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Och än värre. De kommer sannolikt inte finnas så många "rika" I-länder kvar som kan bistå dem med hjälp när världsekonomin kraschar pga Covid-19.

Jupp- katastrofen har inte ens börjat än...
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det är snarare FHM som gått in och uppmanat regionerna att mörka dödsfall till allmänheten, att bara rapportera till FHM. På så vis blir det svårare för c19 och liknande sidor att hitta de döda, efterssom de skrapar sin info på regionernas sidor och tidningarartiklar normalt.

Jag tror på båda.

Dvs dels det du säger, men också att de direkt gått och hotat de som står bakom sidan att lägga ner det de håller på med.

Finns det något sätt att kontakta de som står bakom hemsidan?

Skulle va intressant att höra om de blivit kontaktade av någon myndighet, och isf bör det komma upp i det offentliga.

Detta böra regeringen inte få komma undan med. Detta handlar om demokrati och yttrandefrihet.
Citera
2020-04-02, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Spola fram till 37:40 Joe Rogan podcast diskuterar Sveriges situation. Intressant!

https://www.youtube.com/watch?v=Q9Q53KWZFMU&t=1824s

Dom missar ju halva poängen med Sveriges lösning... Vid symptom ska man stanna hemma dvs karantän. Istället för att sätta hela befolkningen i karantän så försöker vi sätta endast de sjuka. Med en lösning som, utan tillförlitliga tester i tillräckligt stort antal, är den bästa. Sedan om det är rätt taktik beror väl mycket på hur mycket man smittar innan symptom bryter ut. På presskonferenserna har Mr.T upprepade tillfällen sagt att den eventuella smitta som man kan sprida innan symptom inte är tillräckligt stor för att skapa samhällsspridning.

Med det som grundantaganden och en befolkning som följer riktlinjerna så borde det, i teorin, vara en bra strategi. Hur utfallet blir får vi väl se... Än så länge ser det väl fortfarande ut som att vi är i samma liga som många övriga europeiska länder – inte bäst, men heller inte sämst. Så att vi är i mittenfåran men utan en fullständig jävla nerstängning av landet tycker jag är ett ganska gott betyg so far.
Citera
2020-04-02, 10:49
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Skulle inte tro att svininfluensa-vaccinet var "otestat"... däremot kanske inte tillräckligt testat. Risken finns ju att det blir samma problem om man får fram ett vaccin mot corona utan att testa tillräckligt.
Men jösses att du orkar märka ord, det var ett prototypvaccin som skyndades förbi etablerade säkerhetskontroller.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Lol, åtigen så är du efterbliven. Är faktiskt engelsk, inte rysk.

Med hansyn till ditt ”VI HA ÖKAT KAPACITET” så finns de ju i statistiken. 191 IVA platser nu (vilket e sekretesslagt, medier gå inte ut med dom exakta siffrorna), och det va 90 IVA platser innan. Det uppdateras 3 gånger om dagen + med dom nya IVA platser när dom byggs.

But it doesn’t matter, because Huddinge has completely collapsed and there’s very little space left. I’ll go back to writing in English now, thanks for playing.

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5
Ehh... Jag har inte påstått att du är rysk. Jag påstår att du tjänar Putins agenda med dina överdrifter, vilket du uppenbart inte begriper trots att jag påpekat det för dig. Du verkar även tro att man måste vara från ryssland för att tjäna ryska intressen - ett tecken på att du är naiv och därmed lättduperad. Du är alltså engelsk... Säg mig... Är du vän av Sverige? Bor du i Sverige? Tycker du att du agerar bra i förhållande till den svåra situationen vi har i Sverige?

Det är knappast sekretessbelagt. Eriksson sa till Svt igår att det var 90 IVA-platser innan coronan och att det var drygt det dubbla igår - vilket överensstämmer med dina uppgifter. (Kanske det var sekretessbelagt förut.) Han sa även att beläggningen på IVA igår var ca 150. Om det stämmer var alltså beläggning under kapaciteten - jag tror dock det är så gott som fullbelagt men att de fortsätter arbeta hårt med att ytterligare utöka kapaciteten.

Bra att din länk uppdaterar antalet IVA-platser i takt med att de blir fler. Jag skulle dock tro att dina siffror för Huddinge är felaktiga. De har eventual inte hunnit med att rapportera eller att de platser de skakat fram inte uppfyller definition att vara en IVA-plats.

Läget är mycket prekärt men att skriva kollaps tror jag är en överdrift och tjänar som sagt Putins intressen. Var försiktig med vad du skriver!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Noen postet et innlegg tidligere i dag med informasjon om at på et sykehus i Italia der alle helsearbeiderne hadde brukt full skyddutrustning, hadde ingen leger blitt syke. Det var også postet en link. Jeg finner ikke dette innlegget. Har noen en link til dette?
Kanske detta?
Coronavirus: The Italian COVID-19 hospital where no medics have been infected
https://news.sky.com/story/coronavirus-the-italian-covid-19-hospital-where-no-medics-have-been-infected-11966344
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Kina har gjort extrema tilltag och jag tror på att dom lyckats stoppa det i Wuhan, (dom svetsade trotts allt igen dörren på alla stora höghus). Det som däremot är väldigt konstigt i mina ögon angående kina är att dom säger sig inte ha alls många fall i Beijing (alla fall kommer utifrån, från usa / europa). Ändå så stänger dom ner alla biografer osv i hela Beijing just nu..

Dvs, Beijing fick inga smittade från Wuhan när 5 miljoner flydde staden? Men hela resten av världen fick det..
Bejing stänger nu ner allt möjligt för att skydda folk och sätter in massa restriktioner, men dom har inga nya fall.. Går inte helt ihop..

UK regering har sagt att Kina trolige underraporterat upp till 40ggr.

Kinas agerande måste få konsekvenser.
Citera
Medlem
Trumps uttalande igår om Kinas siffror
"To whether or not their numbers are accurate. Aaaa...I'm not an accountant from China."

Tid: 1:13
https://www.youtube.com/watch?v=gboJ8LtPb74

Chinas population: 1.386 billion
Deaths: 3318
Cases: 81589
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Varför kan man inte redovisa antalet döda utan eftersläpning? Det borde väl inte vara så svårt att få fram siffror samma dag? Andra länder gör ju det.

Eftersläpning känns som ett sätt att sprida ut antalet döda för att på så vis förminska allvaret. Kanske har fel men jag har inte fått någon förklaring varför man måste ha eftersläpning. Skriv ner alla döda och rapportera direkt bara? Hur svårt kan det vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Vad händer med den här fristående sidan som var så otroligt bra med att uppdatera:

https://c19.se/

?

Nu har det stått still mer och mer, börjar mer likna FHMs frekvens på uppdatering jue.
Har staten gått in och bett dem att inte förse medborgarna med uppdaterad information, och tvingat dem att istället synka med FHMs siffror?

Ibland händer vissa saker bara i Sverige och vi får aldrig reda på VARFÖR eller HUR. Detta är ett typexempel på hur vår regering opererar.

Är det en diktatur vi lever i??

Är nog sjukhusen som fått order att inte rapportera förrän efter presskonferensen, det har varit så dom sista dagarna, bara norrbotten och en till, kommer inte ihåg vilken som verkar skita i ordern och rapporterar före presskonferensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in